پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

خودکفایی ایران در تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27843
چهارشنبه، ۵ مهر، ۱۳۹۶ | 10:13

خودکفایی ایران در تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی

رییس پردیس پژوهش و توسعه فناوری‌های پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت از بهره‌برداري نخستین واحد تولید ماده بودار کننده گاز طبیعی در کشور خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر زمانیان به تشريح فعاليت‌هاي مختلف پرديس پايين دستي پژوهشگاه پرداخت و گفت: با اجرای طرحی اقدام به راه‌اندازی پالایشگاه در کشور سوریه خواهیم کرد.

وی ظرفیت این پالایشگاه را ۱۴۰ هزار بشکه در روز ذکر کرد و ادامه داد: در فاز اول ظرفیت این پالایشگاه ۷۰ هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی شده است.

زمانیان، خوراک این پالایشگاه را نفت خام و نفت سبک و سنگین دانست که از کشور سوریه تامین خواهد شد.

رییس پردیس صنایع پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت، محل احداث این پالایشگاه را در نزدیکی شهر حمص اعلام کرد و یادآور شد: خروجی این پالایشگاه  LPG، بنزین، نفت کوره و گازوئیل و نفت سفید خواهد بود.

وی اضافه کرد: ساخت این پالایشگاه به صورت کنسرسیوم و با مشارکت ایران، ونزویلا و سوریه خواهد بود كه سهام‌دار اصلي كشور ونزوئلا است. این پالایشگاه دارای ۹ واحد فرآيندي است كه طراحي كل آن توسط پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده و از اين ۹ واحد فرآيندي ۵ واحد آن تحت لیسانس است كه ليسانس آن از سوي پژوهشگاه واگذار شده است.

اکبر زمانیان، در ادامه با بيان اين‌كه به همت پژوهشگاه، نخستین واحد تولید ماده بودار ( ادورانت) کننده گاز طبیعی در کشور، تا پایان آذرماه امسال به بهرهبرداری میرسد، گفت: این واحد با ظرفیت تولید ۸۰۰ تن در سال، با دانش فنی پژوهشگاه طراحی و ساخته شده و در مرحله پیشراهاندازی قرار دارد.

وی گفت: این واحد که طی سه ماه آینده به بهرهبرداری می‏رسد، میتواند افزون بر تامین نیاز کشور به ماده بودارکننده گاز طبیعی، فرصت صادرات این محصول را نیز در اختیار کشور قرار دهد.

بر اساس این گزارش، به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از نشت احتمالی گاز طبیعی، لازم است از مادهای هشداردهنده استفاده شود و به این منظور، برخی ترکیبات گوگردی به دلیل بوی نافذ و تند، به عنوان ماده بودار کننده گاز قابل استفادهاند. در ایران برای رفع این نیاز از مواد بو دار كننده وارداتی استفاده می‌شود که به همت پژوهشگاه صنعت نفت و با همکاری شرکت ملی گاز ایران، تلاش برای خودکفایی در تولید این ماده راهبردی رقم خورد و اکنون نخستین واحد تولیدی ماده بودارکننده گاز طبیعی در کشور در آستانه بهرهبرداری رسمی قرار گرفته است.

تجاري‌سازي كاتاليست‌هاي پر مصرف صنعت نفت

زمانیان از تولید انبوه و تجاری سازی برخی انواع کاتالیستهای مصرف صنعت پالایش و پتروشیمی کشور به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت در مسیر کاهش وابستگی به واردات و اشتغالزایی نام برد و گفت: بیش از پنج هزار تن مصرف کاتالیست و جاذب در صنعت پتروشیمی و پالایش کشور وجود دارد که خودکفایی در تولید این محصولات میتواند گام بزرگی در مسیر اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشد.

وی عنوان کرد: از ۱۲ مورد کاتالیستی که طراحی و ساخت آن در برنامه پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد، هفت کاتالیست طراحی و برای تولید به بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی واگذار شده كه چهار مورد آنها به تولید انبوه رسیده و در صنعت مورد بهره‌برداردي مي‌باشد.

زمانیان گفت: کاتالیست مورد نیاز برای فرایند ریفرمینگ نفتای پالایشگاه ستاره خلیج فارس با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و به همت یک شرکت داخلی تولید شده و هماکنون در حال استفاده است؛ همچنین کاتالیست آروماتیکسازی هم توسط پژوهشگاه صنعت نفت توسعه یافته، از سوی بخش خصوصی تولید شده و در حال حاضر در پتروشیمی بندر امام مورد استفاده قرار میگیرد.

پیشرفت بيش از ۵۰ درصدی طراحي، ساخت و اجرا واحد DMC فازهای ۲ و ۳ با ظرفيت ۸۰ هزار بشكه در روز

زمانیان از پیشرفت ۵۰ درصدی ساخت و نصب واحد DMC (واحد مرکاپتان زدایی میعانات گازی) در فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی هم خبر داد و افزود: این واحد ظرف ۱۸ ماه آینده به بهرهبرداری میرسد.

به گفته وی، هزینه این پروژه با ایجاد ارزش افزوده برای میعانات گازی، در کمتر از سه سال بازمیگردد.

وی از توسعه تجهیزات کامپوزیتی هم به عنوان راهبرد دیگری که در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد نام برد و گفت: نخستین خط لوله کامپوزیتی انتقال نفت خام کشور به همت متخصصان پژوهشگاه و با حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با قطر هشت اینچ و به طول ۱۰ کیلومتر برای انتقال نفت خام ترش از مارون به اهواز، طراحی، احداث و اجرا شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

امضای تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه های اقیانوس شناسی و صنعت نفت

بومی سازی تولید هیدوژن از انرژی های نو و ذخیره آن در خطوط انتقال گاز طبیعی در کشور

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای دیزلی با دستاورد محققان کشور

افزايه هاي حفاري ساخت متخصصان صنعت نفت کشور رونمایی شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها