پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

دستیابی متخصصان کشور به فناوری تولید برق سکوهای نفتی از موتور گازسوز خودروها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27841
چهارشنبه، ۵ مهر، ۱۳۹۶ | 09:36

دستیابی متخصصان کشور به فناوری تولید برق سکوهای نفتی از موتور گازسوز خودروها

رييس پرديس انرژي و محيط زيست پژوهشگاه صنعت نفت از موفقیت محققان این پژوهشگاه در ساخت «سنسورهای اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست‌محیطی» و همچنین «تولید برق و حرارت مورد نیاز سکوهای نفتی از موتورهای گازسوز خودروها» خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دكتر جابر نشاطي، رييس پرديس انرژي و محيط زيست پژوهشگاه صنعت نفت گفت: يكي از پروژه‌هاي موفق كه اخيرا در اين مجموعه انجام شده است اجراي ميداني پاك‌سازي و رفع آلودگي‌هاي آب‌هاي زيرزميني در منطقه عسلويه است.

وي تصريح كرد: آب‌هاي زيرزميني كه در وسعت ۱۰ هكتار به آروماتيك آلوده شده بودند با كمك متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت و با بهره‌مندي از فناوری تجزيه آلاينده‌ها با ميكروب، پاكسازي شدند.

نشاطي با تاكيد بر اين‌كه علاوه بر فناوری ذكر شده متخصصان اين مجموعه توانستند به فناوري پايش آب‌هاي زير زميني نيز دست پيدا كنند، افزود: در همين راستا پژوهشگاه توانايي آن را دارد كه نقشه آلودگي آب‌هاي زير زميني را براي هر يك از متقاضيان تهيه کند.

نشاطي يكي از دستاوردهاي مهم اين كار را توسعه سامانه‌هاي بيوفيلتر صنعتي خواند و گفت: اين فيلتر‌ها براي اولين بار در مقياس ۵۰۰۰ ليتر در كشور مورد استفاده قرار گرفتند و همچنين اين پروژه يكي از پروژه‌هاي برتر دنيا در انجمن سبز اروپاست كه هم‌اكنون در منطقه عسلويه در حال اجراست.

رييس پرديس انرژي و محيط زيست پژوهشگاه صنعت نفت اجراي ميداني پاك‌سازي زيستي خاك‌هاي آلوده به مواد نفتي را از ديگر پروژه‌هاي اين مجموعه خواند و افزود: با استفاده از روش ميكروبي مي‌توان خاك‌هاي آلوده به مواد نفتي را پاك‌‌سازي و منطقه آلوده به مواد نفتي را به پوشش گياهي بدل كرد كه اين امر در منطقه سيري انجام شده و در منطقه خانگيران نيز پاكسازي مناطق آلوده و تبديل آن‌ها به فضاي سبز صورت گرفته است.

وي به فناوري مورد استفاده در اين پروژه نيز اشاره كرد و افزود: استفاده از كنسرسيوم‌هاي ميكروبي بومي از مهم‌ترين روش استفاده شده در اين پروژه است و با استفاده از ميكروب‌هاي بومي موجود در خاك موفق شديم خاك‌هاي آلوده را به نحو مناسبي پاك‌سازي كنيم.

نشاطي به پروژه ديگري كه در اين پرديس انجام مي‌شود اشاره كرد و گفت: طراحي و ساخت سنسور‌هاي پرتابل براي اندازه‌گيري‌هاي آلاينده‌هاي زيست محيطي از ديگر پروژه‌هاي اين مجموعه محسوب مي‌شود و تا قبل از طراحي، اين سنسور‌ها توسط شركت‌هاي خارجي ساخته و به داخل كشور ارسال مي‌شدند. تا كنون حدودا ۱۵ نوع سنسور توسط محققان پژوهشگاه ساخته و به كارفرما نيز تحويل داده شده است.

وي به اهميت اين سنسور‌ها نيز اشاره كرد و افزود: از مهم‌ترين دستاورد اين سنسور‌هاي ساخته شده مي‌توان به اندازه‌گيري فلزات سنگين، تركيبات فنلي و لكه‌هاي نفتي در آب و پساب و ساخت انواع دستگاه‌هاي پرتابل اندازه‌گيري گاز‌هاي آلاينده نظير تركيبات فرار، بنزن، تولوئن، متان، سولفيد هيدروژن، اكسيژن، مونواكسيد كربن، دي اكسيد گوگرد و اكسيد نيتروژن اشاره كرد.

نشاطي يكي از پروژه‌هاي جاري در پژوهشگاه را دستيابي به دانش فني طراحي و توسعه سامانه‌هاي ميكرو CHP دانست و گفت: در اين فناوري از موتور‌هاي گاز‌سوز خودرو‌ها استفاده مي‌شود، به گونه‌اي كه يكسري تغييرات بر روي موتور‌ها انجام مي‌شود تا به صورت دايمي و با دور موتور ثابت كار كنند و در نهايت مي‌توان از آن‌ها برق و حرارت توليد كرد.

نشاطي به مزيت‌هاي اين سامانه نيز اشاره كرد و افزود: از اين فناوري مي‌توان در سكوهاي نفتي و نقاط مرزي كه انتقال برق دشوار است استفاده كرد و همچنين استفاده از اين روش راندمان انرژي را تا ۸۰ درصد افزايش داده و صرفه‌جويي مصرف سوخت را نيز تا به همراه دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

امضای تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه های اقیانوس شناسی و صنعت نفت

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای دیزلی با دستاورد محققان کشور

افزايه هاي حفاري ساخت متخصصان صنعت نفت کشور رونمایی شدند

کشف سویه جدید برای حذف آلودگی‌هاي نفتی توسط محققان صنعت نفت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها