پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

“مار” تندرستی، طعمه “سیمرغ” سلامت شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27747
دوشنبه، ۳ مهر، ۱۳۹۶ | 14:44

“مار” تندرستی، طعمه “سیمرغ” سلامت شد

همزمان با شروع به کار هفتمین شورای شورای عالی سازمان نظام پزشکی از نماد سیمرغ و پرچم آن به‌طوررسمی رونمایی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، سیمرغ درمانگر در آبان ماه ۱۳۹۲ با تصویب در شورای عالی سازمان نظام پزشکی، به‌عنوان نشان فرهنگی جامعه صنفی پزشکی ایران، جایگزین نشان جام و مار شده و از تمبر یادبود آن رونمایی شده بود ولی مراحل ثبت ملی و ثبت جهانی ادامه داشت تا اینکه امروز به‌ طور رسمی از آن رونمایی شد.

در شهریورماه سال ۱۳۹۲، پیشنهاد به‌کارگیری این نماد، توسط محمود فاضل، نایب‌رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی وقت و رئیس نظام پزشکی سبزوار ارائه شد و طی جلساتی با حضور جلال‌الدین کزازی، پژوهشگر حوزه زبان و ادبیات فارسی، مهدی محقق، ادیب و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، علیرضا زالی، رئیس وقت سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، نسرین معظمی، پژوهشگر حوزه زیست‌شناسی، داوود امی، معاون سابق آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و علی جوادی پویا، فعال حوزه توسعه و مدیرعامل گروه بین‌المللی توسعه پایدار، منتج به تدوین یک نقشه راه برای استفاده از این نشان ارزشمند اسطوره‌ای ایران شد.

محمود فاضل مجری این طرح، در حاشیه رونمایی از این نماد گفت: «در نشان پیشین، تندرستی که تنها بخشی از سلامتی است، نهفته است. حال‌آنکه ابن‌سینا، سلامتی را حالتی می‌داند که بدن از حیث مزاج و ترکیب، در چنان کیفیتی قرار داشته باشد که کنش‌های آن، جملگی صحیح باشند و هدف از رعایت بهداشت، آن باشد که در حفظ اعتدال در دوره‌های مختلف زندگی، بیشترین کوشش به عمل آید و ما با توجه به تائید سازمان بهداشت جهانی و نیاز خودمان به توجه به‌سلامت روان سیمرغ را انتخاب کردیم که نمادی باشد از سلامت روح و جسم. در ادبیات عرفانی ایران‌زمین از قبیل منطق‌الطیر عطار نیشابوری و رساله‌ی صفیر سیمرغ شهاب‌الدین سهروردی (شیخ اشراق ) به‌مثابه‌ی نشانه‌ای از وحدت وجود محسوب می‌شود.» فاضل با اشاره به زمان طولانی چهار ساله تصویب طرح تا اجرایی شدن آن گفت: «مراحل ثبت ملی و ثبت جهانی و کارهای اداری آن زمان برد اما امروز افتخار می‌کنیم که یک نماد کاملا ایرانی نشان و آرم درمانگری طبیبان ایرانی شده است.»

علیرضا زالی رئیس وقت سازمان نظام پزشکی چهار سال پیش در مراسم رونمایی از تمبر، سیمرغ را نمادی از خردورزی و درمانگری در کشور دانست و گفت: «درواقع سیمرغ نماد فرهنگی جامعه پزشکی محسوب می‌شود و نمایانگر پیشگامی ایرانیان در عرصه سلامت است.»

زالی با بیان اینکه بخشی از فرهنگ ایرانی مورد سرقت قرارگرفته است، اظهار داشت: «لازم بود نماد درمانگری کشور طوری تعیین شود تا آن را به‌عنوان یک نگاه اسطوره‌شناسی به جهانیان معرفی کنیم. سیمرغ در کنار همای سعادت و ققنوس، نقش درمانگری و خردمندی را ایفا می‌کند.»

تورج صابری‌وند طراح نماد جدید پزشکی هم در توضیح این طرح گفت: «سیمرغ پرنده‌ای اسطوره‌ای است، با دم طاووس و بال‌های فراخ و ویژگی‌هایی عقابین. در طراحی آن خط‌های قلم خوشنویسی می‌توانست شخصیت گرافیکی یک مرغ اسطوره‌ای، ایرانی را در خود داشته باشد‌‌ و درخور آن بود که شبیه سیمرغ‎های دیگر هم نباشد، اما چنان تصویر شود که شبیه سیمرغ اساطیری باشد. این نماد و این سیمرغ همچون افسانه‌ها، فاخر و در اوج پرواز است اما با نگاهی نگران به مردمان. گویی سیمرغ نام و نشان‌ مسئول (responsible brands) این روزگار است.»

وی با اشاره به اینکه این نماد، نشان از فرزانگی والتیام بخشیدن آلام است، افزود: «این نماد همچنین نشان از چهره حکیم و جایگاه متناسب پزشک است.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها