جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

معرفی داغ ترین مقالات، موضوعات و کنفرانس های علمی کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27611
چهارشنبه، ۵ مهر، ۱۳۹۶ | 16:06

معرفی داغ ترین مقالات، موضوعات و کنفرانس های علمی کشور

پایگاه اطلاعات علمی سیویلیکا بر اساس کلان داده های پژوهشی که طی ۱۲ سال اخیر  ثبت کرده، مقالات، کنفرانس ها، ژورنال ها و موضوعات پژوهشی برتر مورد توجه محققان کشور را معرفی می کند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران در این راستا، بیش از هفت میلیون رکورد درخواستهای مقالات و حدود هشت میلیون رکورد مراجع و رفرنس های ثبت شده در مقالات نمایه شده در دوره های سالانه از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ (به مدت ۱۲ سال) مورد مطالعه و داده کاوی قرار گرفته است.

مقالات برتر بر اساس معیارهایی چون تعداد مطالعه، تعداد ارجاع دریافتی، همچنین بر اساس امتیاز و بحثهای کاربران انتخاب می شوند.

در بخش موضوعات مهم علمی هم موضوعاتی که چه در تولید مقالات و چه در درخواست مقالات مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته استخراج و ۱۰ حوزه یا کلید واژه مورد توجه پژوهشگران در هر سال که جهت حرکت علمی کشور را نشان می دهد، مشخص شده است.

همچنین کنفرانس های کشور با دو معیار تعداد استفاده و مطالعه مقالات و تعداد استنادات دریافتی از مقالات مختلف سنجیده شده اند که بر اساس تعداد مطالعه مقالات، هم کنفرانسهای دارای بیشترین تعداد دریافتی به صورت کلی و هم کنفرانسهای ارزشمند که دارای ارزشمندترین مقالات ارائه شده در آن سال هستند معرفی شده اند.

مجلات نمایه شده در پایگاه سیویلیکا نیز بر اساس معیارهای تعداد مطالعه مقالات و تعداد ارجاع انجام شده به مقالات هر ژورنال رتبه بندی شده و ژورنالهای پرمخاطب و ژورنال های دارای بیشترین استناد دریافتی معرفی شده اند.

دانشگاه های برتر نیز به صورت جداگانه در پایگاه مرجع دانشگاههای کشور (Uniref.ir) بر اساس آمار تولیدات مقالات هر دانشگاه و مرکز تحقیقاتی استخراج و سالانه ارائه می شوند.

تحلیلهای این بخش از پایگاه اطلاعات علمی سیویلیکا توسط الگوریتم های خودکار داده کاوی بر پایه کلان داده های ثبت شده در مجموعه انجام می شود و هیچ گونه دخالت و تغییری در داده های این بخش اعمال نمی شود تا آیینه ای از شرایط علمی کشور باشد که پژوهشگران دنبال چه محتوایی هستند و مقالات، بیشتر در چه حوزه ای تولید می شوند.

مهدی وجودی، مدیر پایگاه سیویلیکا با بیان یان که این مجموعه از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در خصوص نمایه سازی کنفرانسهای کشور آغاز کرده و تاکنون ۶۵۵,۹۲۵ عنوان مقاله از کنفرانسها در آن نمایه سازی شده است، اظهار داشت: بخش برترین های پژوهش کشور آغازگر یک حرکت منظم، ساخت یافته و برنامه ریزی شده است که بر اساس یک نقشه راه دقیق در راستای شفاف سازی فضای علمی، ارتقاء جایگاه زبان فارسی در تولید علم و ایجاد پایه های مستحکم آماری برای سیاستگذاران و پژوهشگرانی که آینده علمی ایران را جهت دهی می کنند ایجاد شده و به تدریج داده های متنوع تری را در اختیار برنامه ریزان و مدیران علمی کشور و عموم علاقمندان قرار خواهد داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده راه‌اندازی شد

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با «مقاله» تناقض ندارد

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها