جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نخستین گزارش فسیل حشرات از ایران در گزارش اختصاصی دیده‌بان علم+ تصاویر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27601
یکشنبه، ۲ مهر، ۱۳۹۶ | 09:14

نخستین گزارش فسیل حشرات از ایران در گزارش اختصاصی دیده‌بان علم+ تصاویر

برای نخستین بار بقایای فسیلی حشرات ایران از نهشته های دریایی سازند پابده در منطقه «باباحیدر» چهار محال و بختیاری گزارش و به صورت آنلاین در مجله «زیست شناسی تاریخی» (Historical Biology) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، منطقه «باباحیدر» مدت‌هاست که به دلیل داشتن بقایای فسیل‌های متنوع ماهیان و برخی مهره‌داران دیگر مورد توجه دیرینه‌شناسان است.

وجود بقایای حشرات در لایه‌های ماهی‌دار باباحیدر نیز به طور غیر رسمی توسط برخی دیرینه شناسان مورد اشاره قرار گرفته با این حال این اولین باری است که نمونه های فسیلی حشرات این ناحیه مورد بررسی علمی قرار گرفته و نتایج آن در مجله ای معتبر منتشر می‌شود.

این مقاله توسط دکتر مجید میرزایی عطاآبادی (دانشگاه زنجان) و همکاران (دکتر علی بهرامی و دکتر مهدی یزدی از دانشگاه اصفهان و دکتر آندره نل از موزه تاریخ طبیعی پاریس) به نگارش در آمده است.

دکتر میرزایی عطا آبادی در توضیح این یافته به خبرنگار دیده‌بان علم ایران گفت: هرچند حشرات فاقد پوشش خارجی (به جز اسکلت کیتینی) و اندام داخلی سخت هستند و به همین دلیل شانس فسیل شدن آنها در شرایط معمول بسیار اندک است، با این حال در شرایط خاص و منحصر بفرد همچون درون کهربا و یا نهشته های دریایی و دریاچه‌ای ریز دانه با نرخ رسوب گذاری بسیار بالا شانس فسیل شدن دارند.

وی خاطرنشان کرد: در این مقاله بال های یافت شده از دسته ای از ملخ ها در منطقه باباحیدر مبحث اصلی را تشکیل می دهد. به نظر می رسد یافت شدن این آثار در نهشته های عمیق دریایی سازند پابده حاکی از مهاجرت این موجودات از صفحه عربی به ایران در زمان الیگوسن باشد. مهاجرت توده ای این موجودات بر فراز دریا امروزه نیز بین آفریقا و عربستان و بعضا آفریقا و جنوب اروپا مشاهده می شود.

میرزایی تصریح کرد: به نظر می رسد در جریان مهاجرت هایی اینچنین برخی از این حشرات در دریا غرق و مدفون شده و شانس فسیل شدن را یافته اند. در این مقاله علاوه بر این نمونه بقایای متنوع یافت شده از حشرات بسیار ریز دیگری نیز که از سازند پابده به دست آمده مختصرا شرح داده شده است.

وی با بیان این که وجود این حشرات ریز می تواند ناشی از انتقال آنها توسط جریان باد از خشکی به دریا باشد، تصریح کرد: این یافته ها حاکی از پتانسیل بالای این ناحیه برای یافتن بقایای فسیلی حشرات در ایران است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

حمایت کانون همگرایی رویکردهای بین‌المللی امیرکبیر از صاحبان ایده

شناسایی نخستین سنگواره «پر» از ایران/ سنگواره ای از «پر» با قدمت ۵۰ میلیون سال

چاپ نخستین مقاله از ایران در بولتن نامگذاری جانوران/ تصحیح اشتباه لامارک پس از دو قرن توسط محقق ایرانی

کشف دو گونه فسیل مرجانی جدید با همکاری دیرینه شناسان ایران و چین

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها