- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین مرکز جهانی گوهرسنگها در کشور راه‌اندازی شد

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی با اعلام راه‌اندازی نخستین مرکز جهانی گوهرسنگهای کشور، در مشهد، ایجاد مرکز نوآوری در حوزه جواهرات را بسیار ضروری توصیف کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران جواد پیش‌بین گفت: با توجه به بیش از یک دهه فعالیت در حوزه جواهرات و گوهر‌سنگ‌ها، ضرورت داشت که اقدامات هماهنگ و موثری جهت ورود کامل دانش روز به حوزه صنعت جواهرات و گوهر سنگها انجام گیرد.

وی به اقدامات اولیه زیربنایی این حوزه توسط کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی اشاره کرد و گفت: تدوین استانداردها، روش‌های آزمون و شناخت،  ارائه استاندارد و تحقیقات صنعتی و استانداردهای حقوق آموزش و فنی و حرفه ای، گمرکات،  اقدامات انگیزشی برگزاری همایش های مختلف سراسر کشور به خصوص در حوزه گوهرسنگ و فعالیت‌های  مستمر کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار جواهرات و سنگهای قیمتی ایران زمینه‌ساز ورود ه نوآوری در این عرصه شده است.

پیش‌بین اظهار کرد: با حمایت‌های معاونت تجاری‌سازی فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و  امضای تفاهم نامه،  زمینه ایجاد مرکز نوآوری جواهرات و گوهرسنگهای کشور فراهم شد.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی تصریح کرد:  مرکز یاد شده برای نخستین بار در کشور در حوزه خاص جواهرات ایجاد شده است و قطعا می‌تواند تأثیر بسزایی در تجاری سازی و عملی کردن دست یافته های حوزه جواهرات و ایجاد فضای کسب و کار مبتنی بر دانش روز داشته باشد.

وی جهت‌دهی صحیح  به اقدامات نوآورانه در حوزه جواهرات و گوهر سنگ‌ها، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و جذب نخبگان به این حوزه را از اهداف اصلی این مرکز عنوان کرد و افزود: طراحی و ساخت دستگاه های پیشرفته تولید توسط متخصصین، حمایت داخلی از واحدهای طراحی و ساخت مبتنی بر دانش روز، در کنار تشویق و ترغیب متخصصین داخلی و نیز دانشگاهیان برای رفع نیازهای تحقیقاتی بخش خصوصی و ارائه طرح هایی با ظرفیت کارآفرینی از دیگر اهداف این مرکز نوآوری است.

وی ادامه داد: ارتقای سطح دانش در ذینفعان و فعالان فضای کسب و کار، کمک به ایجاد شرکت های تولید داخلی در بخش های زیربنایی مورد نیاز صنعت و جواهرات و گوهر سنگ های کشور در دستور مرکز نوآوری جواهرات قرار دارد

پیش‌بین با بیان این‌که صنعت جواهرات و گوهرسنگ‌ها می تواند اثرات بسیار زیادی در ایجاد اشتغال گسترده‌تر حتی در سطح خانگی، داشته باشد افزود: این مرکز نوآوری همچنین می‌تواند در ایجاد ارزش افزوده،  بهبود شاخص‌های اقتصادی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نقشی اثرگذار داشته باشد و بر اقتصاد دانش‌بنیان اثر مستقیم و فراگیری خواهد داشت.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌ها قیمتی افزود: این مرکز با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال که ۵ میلیارد آن به صورت اعتبار بوده در مشهد شهر جهانی گوهر سنگها ایجاد شد و به مرور در استان های با ظرفیت دارای توانمندی توسعه صنعت جواهرات گسترش خواهد یافت.

وی نقش نهادهای دست‌اندکار در توسعه این عرصه را یادآور شد و افزود: حمایت و مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پیگیری های موثر معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری زمینه تسهیل ایجاد این مرکز نوآوری را فراهم کرد و دیگر بخش‌های اثرگذار نیز باید در این راه ایفای نقش کنند.

انتهای پیام