- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ایران در سنکروترون «الترا» ایتالیا، خط باریکه اختصاصی می‌سازد

پروژه ساخت خط باریکه ایرانی (با تکنیک طیف‌سنجی جذبی اشعه ایکس) در سنکروترون الترا با همکاری وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری ایران و سنکروترون الترا در ایتالیا اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران با طراحی، ساخت و بهره‌برداری از این خط باریکه نه تنها دانش و فناوری پیشرفته ساخت شتابگرها به کشور منتقل می‌شود، بلکه دسترسی طولانی مدت پژوهشگران ایرانی به یک آزمایشگاه پیشرفته بین‌المللی نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

طراحی و ساخت خطوط باریکه سنکروترونی نیاز به دانش روز و فناوری‌های پیشرفته در زمینه‌های سامانه‌های اپتیکی، آشکارسازهای الکترونیکی ویژه، سامانه‌های نگهدارنده دقیق مکانیکی، فناوری خلاء مرتبه‌ی بالا، سامانه‌های کنترل و… دارد. در این راستا کارگاه دو روزه «آشنایی با طراحی، مهندسی و ساخت خط باریکه‌ی XAS2» پانزدهم و شانزدهم  آبان  با هدف آموزش جنبه‌های گوناگون علمی و مهندسی در روند طراحی و ساخت این خط باریکه در پژوهشگاه دانش های بنیادی (ساختمان نیاوران) برگزار می شود.

این کارگاه فرصتی برای شناسایی علاقه‌مندان استخدام در این پروژه خواهد بود. از این رو به شرکت‌کنندگان توصیه می‌شود پیش از حضور در کارگاه، اصول کارکرد خطوط باریکه و جنبه‌های فنی و مهندسی ساخت آن را مطالعه کنند.

مخاطبان این کارگاه، اساتید، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی در رشته‌های فیزیک، فوتونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی برق (گرایش‌های الکترونیک و کنترل)، مهندسی هسته‌ای هستند.

خط باریکه سنکروترون به مجموعه تجهیزات و ابزارهایی گفته می‌شود که تابش تولید شده در سنکروترون را از نظر انرژی و ویژگی‌های فضایی بهینه کرده و به سوی نمونه مورد آزمایش هدایت می‌کند.

در یک شتابگر سنکروترونی ده‌ها خط باریکه با مشخصات کوناگون وجود دارد و هر خط باریکه شامل بخش‌هایی چون چشمه‌های نوری (نوسان‌ساز و لرزاننده)، پیشخوان، سامانه‌های اپتیکی پرتو ایکس و بخش آزمایش است.

در خطوط باریکه، پرتو تابشی پس از تولید در چشمه نور وارد بخش پیشخوان می‌شود که کار اصلی آن حذف بخش‌های نامطلوب باریکه فوتونی و کاهش بارگرمایی وارد بر سامانه‌ی اپتیکی است. در اتاقک اپتیکی تجهیزات گوناگونی چون آینه‌ها، عدسی‌ها، کانونی‌کننده‌ها و تکفام‌کننده‌ها قرار دارند. وظیفه‌ این بخش بهینه‌سازی پرتو (مانند بازه‌ی انرژی و ویژگی‌های فضایی) برای تحویل به کاربر است. در بخش بعدی اتاقک آزمایش قرار دارد که در آن‌جا ابزارهای پیشرفته‌ای چون انواع پراش‌سنج‌ها، طیف‌سنج‌ها و آشکارسازهای گوناگون قرار دارند. داده‌های به دست آمده در بخش تحلیل‌داده‌ها توسط دانشگران مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

علاقمندان برای شرکت در این کارگاه می توانند برگه‌ درخواست نام‌نویسی را از https://evand.com/events/xas2
دریافت و با دریافت ایمیل تایید از کارگروه علمی کارگاه روند ثبت نام را تکمیل کنند.

انتهای پیام