جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

کتاب «دیرینه‌شناسی بی‌مهرگان کاربردی» منتشر شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27514
شنبه، ۱ مهر، ۱۳۹۶ | 11:15

کتاب «دیرینه‌شناسی بی‌مهرگان کاربردی» منتشر شد

کتاب «دیرینه‌شناسی بی‌مهرگان کاربردی» به قلم دکتر حسین غلامعلیان و دکتر رویا فناطی رشیدی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر حسین غلامعلیان درباره ویژگی های این اثر گفت: این کتاب بر اساس سرفصل جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان منبع برای درس سه واحدی “دیرینه شناسی ماکروفسیل” در دوره کارشناسی زمین شناسی نوشته شده است. البته این کتاب برای سایر دانش پژوهان نیز قابل استفاده است.

در نوشتن این کتاب از مقالات و کتابهای به روز و مناسب استفاده شده است. یکی از منابع اصلی، مجموعه بازنگری شده و جدید Treatise On Invertebrate Palaeontology در بیش از پنجاه جلد است.

تصاویر کتاب از منابع قابل اطمینان مانند مجموعه یاد شده گرفته شده و همچنین بخش قابل توجهی از عکسها به ویژه در فصلهای ۳، ۵، ۶ و ۷ مربوط به کلکسیون شخصی نویسنده است و برخی نیز از نمونه های آزمایشگاه دیرینه شناسی دانشگاه هرمزگان می باشد. تعدادی از عکسها هم از سایر منابع (کتابها و اینترنت) می باشند.

در متن این کتاب، آخرین بازنگری های انجام شده در رده بندی گروه های مختلف مانند بازوپایان، نرم تنان و اسفنج ها در نظر گرفته شده است که در هیچ کتاب فارسی موجود در بازار دیده نمی شود.

برای اولین بار در یک کتاب فارسی، داده های جدید در مورد منشاء گروه های نرم تنان، اسفنج ها و کونولاریدا و ظهور این گروه ها در پروتروزوئیک ارائه شده است.

در نوشتن این کتاب سعی شده جنس هایی توصیف شوند که به عنوان سنگواره ی شاخص در ایران وجود دارند و یا احتمال وجود آنها زیاد است. در بسیاری از موارد به واحدهای چینه شناسی که دربر دارنده آنهاست، اشاره شده است. همچنین برخی گروه ها (مانند خارداران) که در چینه شناسی ایران مهمتر هستند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند، در مقابل گروه های کم اهمیت تر (مانند لاله وشان) به صورت خلاصه بررسی شده اند.

به گفته وی در مورد روش تبدیل جانداران به سنگواره و انواع مواد آلی سازنده پیکر سنگواره ها هم اطلاعاتی در کتاب آورده شده که کاملتر از سایر کتابهای فارسی است.
ویژگی مهم این کتاب حجم متناسب آن و متن ساده و قابل فهم برای همگان از جمله دانشجویان است. همچنین سعی شده که تا حد ممکن از کاربرد واژگان لاتین در متن و تصاویر خودداری شود.

کتاب «دیرینه‌شناسی بی‌مهرگان کاربردی» توسط انتشارات آرین زمین به چاپ رسیده است.

انتهای پیامl

مطالب مرتبط

دکتر کمال‌الدین بازرگانی، استاد برجسته زمین‌شناسی اقتصادی درگذشت

دکتر مر، رییس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم شد

برگزاری همایش بین المللی چینه شناسی و زمین باستان شناسی پونتو کاسپین در تهران

چاپ نخستین کتاب مشترک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و انتشارات اشپرینگر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها