سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

برنده نوبل فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف: سیستم جدید واحدهای اندازه‌گیری سال آینده جایگزین سیستم فعلی می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27500
چهارشنبه، ۲۹ شهریور، ۱۳۹۶ | 15:40

برنده نوبل فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف: سیستم جدید واحدهای اندازه‌گیری سال آینده جایگزین سیستم فعلی می‌شود

برنده جایزه نوبل فیزیک ۱۹۸۵، «پایداری، ثبات و جهان شمولی» را از  ویژگی‌های سیستم ابداعی خود در واحدهای اندازه‌گیری دانست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران «پروفسور فون کلیتسینگ» که با عنوان «سهم جایزه نوبل من در توسعه یک سیستم بین المللی جدید واحدها در ۲۰۱۸» در دهمین کنفرانس بین المللی مواد مغناطیسی و ابررسانا (MSM17) در دانشگاه صنعتی شریف سخنرانی می‌کرد، افزود: در این سیستم بین‌المللی واحدهای اندازه‌گیری که قرار است در سال بعد پس از تصویب در مجمع بین المللی جایگزین سیستم فعلی شود، از ثوابت بنیادی فیزیک استفاده خواهد شد. ویژگی این سیستم جدید پایداری، ثبات و جهان شمولی آن است.

به گفته این فیزیکدان برجسته جهان، برخلاف واحدهای فعلی که وابسته به ویژگی های زمین هستند، این سیستم واحدها به خاطر استفاده از ثوابت بنیادی فیزیک دارای ثبات و جهان شمولی بالایی است.

وی گفت: گرچه این تغییر واحدها در زندگی روزمره افراد تأثیری نمی گذارد ولی در پیشبرد علم و اندازه گیری های بسیار دقیق اثر خود را نشان خواهد داد.

پرفسور کلیتسینگ همچنین توضیح داد که چگونه این پروژه مهم، از پژوهش های پیشین وی که منجر به برنده شدن جایزه نوبل در اثر کوانتومی هال شده است نشأت گرفته است.

در این مراسم دکتر موحدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: رشد علمی ایران در جهان بسیار سریع است و در زمینه مواد مغناطیسی و ابررسانا، ایران بیشترین حجم ارجاع را در میان کشورهای اسلامی داراست و برنامه های پژوهشی پیشرفته ای در این حوزه در حال انجام است.

وی گفت: اولین همایش منطقه ای مواد مغناطیسی و ابررسانا در ۱۹۹۹ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و امروز ما برگزاری مجدد دهمین دوره این همایش را در دانشگاه شریف به فال نیک می گیریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اظهار امیدواری کرد که شرکت کنندگان با حضور در این کنفرانس چهار روزه بتوانند در راه پیشبرد پژوهش و دانش در کشور گام های موثرتری بردارند.

همچنین دکتر محمد اخوان، دبیر کنفرانس و استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف به معرفی تاریخچه این همایش که قدمتی ۲۰ ساله دارد پرداخت و فراز و نشیب های این کنفرانس را در طی این سالها بیان کرد.

وی با تاکید بر لزوم گسترش تعاملات علمی با دیگر کشورها گفت: فعالیت ها و پژوهش های علمی فعالیتهایی بین المللی دانستند که تنها از راه تعامل بین المللی دانشمندان به جلو پیش می رود.

دکتر اخوان در بخش دیگری از صحبت هایش از وجود موانع سیاسی برای حضور محققین برجسته بین المللی در این همایش اظهار تأسف کرد و یاد و خاطره اساتید برجسته این حوزه را که طی سال های برگزاری این همایش از دنیا رفته اند گرامی داشت.

دبیر دهمین کنفرانس بین المللی مواد مغناطیسی و ابررسانا در ادامه خاطرنشان کرد: علی رغم جدید بودن حوزه ابررسانایی، این حوزه هم اکنون تبدیل به یکی از داغ ترین و بارورترین حوزه های فیزیک شده است و امید است که دهمین دوره این کنفرانس بتواند گام موثر دیگری در پیشبرد این حوزه ی دانش بردارد.

دهمین کنفرانس بین‌المللی مواد مغناطیسی و ابررسانا (MSM17) با حضور دانشمندان و پژوهشگران برجسته  جهان از ۲۷ شهریور آغاز و ۳۰ شهریورماه به کار خود پایان خواهد داد.

هدف این کنفرانس جمع آوری گروه های منطقه ای و بین المللی محققان و تکنولوژیست ها برای بحث در مورد نتایج جدید و چالش های جاری در زمینه ابررسانایی و مغناطیس است. همچنین به اشتراک گذاشتن تجربیات دانشمندان در سراسر جهان و افزایش همکاری و تبادل اطلاعات دانشمندان منطقه با جامعه بین المللی از دیگر اهداف این کنفرانس چهار روزه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تصویب طرح پیشنهادی دانشگاه شریف در شورای عالی انرژی کشور

برگزیدگان بزرگترین رقابت مهارت‌سنجی «فن‌آورد» معرفی شدند

آغاز به کار رقابت ملی مهارت‌سنجی در دانشگاه شریف

چهارمین «جایزه دکتر امین» دانشگاه شریف اعطا شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها