سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

بررسی «ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار» در گردهمایی مهر ماه زمین‌شناسان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27465
چهارشنبه، ۲۹ شهریور، ۱۳۹۶ | 11:58

بررسی «ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار» در گردهمایی مهر ماه زمین‌شناسان

نخستین کنگره بین‌المللی ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار ۱۲ و ۱۳ مهر در مشهد برگزار می‌شود .

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار و مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال‌شرق (مشهد) از برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار طی ۱۲ الی ۱۳ مهر ماه خبر داد و گفت: هدف نهایی از برگزاری این کنگره افزایش سطح همکاری‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری در کشور است.

دکتر جعفر طاهری، گفت: متخصصان علوم‌زمین مطابق برنامه اعلام شده در زمان مقرر مقالات خود را از طریق درگاه الکترونیک کنگره بارگذاری کرده و تمامی آنها برای داوری ارسال شده است.

وی، استقبال پژوهشگران از این کنگره تخصصی را مطلوب و حضور استادان را در این نشست علمی فرصتی مغتنم برای عمق بخشی به پژوهش‌های زمین‌شناسی ایران دانست  و  ابزار امیدواری کرد این همایش مهم علمی که همزمان با برنامه‌های مشهد ۲۰۱۷  پایتخت فرهنگی جهان اسلام در ۱۲و ۱۳ مهرماه  به میزبانی اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق برگزار می‌شود بتواند سند و نقشه راه پژوهش‌های فرارو را ترسیم کرده و با سازماندهی هر چه بیشتر پژوهشگران زمینه تبادلات علمی در داخل و خارج از کشور فراهم آید.

دبیر اجرایی این کنگره علمی خاطرنشان کرد: در این کنگره علمی علاوه بر پژوهشگران و محققانی که مقاله ارائه داده‌اند و مهمانانی که از کشورهای همجوار دعوت شده‌اند استادانی از اروپا (کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا) سخنرانی خواهند داشت و یافته‌های خود را ارائه خواهند کرد.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال‌شرق، با اشاره به اهمیت تبادل اطلاعات علمی در حوزه علوم‌زمین به خصوص دوره ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار افزود: نمایندگی منطقه شمال شرق سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی با همکاری دیگر نهادها در استان خراسان رضوی در پی ارتقای ظرفیت‌های علمی پژوهشی بین مراکز دانشگاهی ایران و کشورهای همسایه است.

به گفته وی، تفکر برگزاری اجلاس‌ها و کنگره‌های موضوعی در حوزه علوم زمین از یک سو متاثر از تنوع و تکثر مطالب و گرایش‌های  مختلف این رشته از علوم پایه و از دیگر سو برآمده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زمین‌شناسی ایران زمین است.

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی ژوراسیک ایران و کشورهای هم‌جوار خاطرنشان کرد: پس از چند دهه بررسی‌های گسترده زمین‌شناسی و با توسعه تحصیلات تکمیلی اکنون ضرورت تعمیق هر چه بیشتر این مطالعات و توجه به کیفیت بررسی‌های زمین‌شناسی احساس می‌شود تا با برگزاری کنفرانس‌های موضوعی ضمن اطلاع از آخرین دستاوردهای اندیشمندان علوم‌زمین و سازماندهی محققان در راستای نیاز کشور، خود را با کنگره‌های جهانی نیز هماهنگ کنیم.

گفتنی‌ است، چینه‌شناسی و دیرینه‌شناسی نهشته‌های ژوراسیک، رسوب‌شناسی و محیط رسوبی واحدهای منسوب به ژوراسیک، زمین‌ساخت صفحه‌ای و ژئودینامیک حاکم بر پوسته ایران و کشورهای همجوار در زمان ژوراسیک، زمین‌شناسی اقتصادی ژوراسیک ایران  و کشورهای همجوار، پترولوژی و ماگماتیسم در دوره ژوراسیک ایران و منطقه و جلوه‌های زمین گردشگری (ژئوتوریسم) ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار به عنوان محورهای برگزاری کنگره بین‌المللی ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار یاد شده‌ است.

 کارگاه‌های آموزشی با عنوان A discrete rock typing approach to better constrain permeability in carbonate reservoir models  با تدریس Prof.Bruno Granier استاد تمام در گرایش چینه‌شناسی و فسیل‌شناسی و مدیرمسئول و سردبیر مجله Carnet de Geologie  و همچنین کارگاه Jurassic Biostratigraghy of shallow water facies of Southern Tethys  با حضور Prof.Filippo Barattolo استاد تمام در گرایش فسیل‌شناسی تخصص جلبک‌های آهکی در تاریخ ۱۱ مهر نیز میزبان علاقه‌مندان این بخش خواهند بود.

بنا بر اعلام سازمان زمین شناسی به شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های آموزشی گواهی مورد تایید کنگره، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)تعلق خواهد گرفت و گواهی شرکت در کارگاه دوم به صورت مشترک با دانشگاه ناپولی ایتالیا صادر می‌شود.

چندی پیش نخستین کنگره بین‌المللی ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار موفق به اخذ مجوز برگزاری و اعتبار از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معرفی و کشف بیش از ۲۰۰ نمونه کانی سنگین و ۲۰۰ نمونه مینرالیزه گرانبها در پهنه اکتشافی گناباد/ انجام سیستماتیک‌ترین مطالعات در پهنه‌های اکتشافی کشور

ملک زاده اعلام کرد: مرگ قابل پیشگیری ۹۰ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال در یک سال

نخستین سامانه جامع مستندات علوم زمین رونمایی شد

نخستین مرکز جهانی گوهرسنگها در کشور راه‌اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها