سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ساخت دستگاه الکتروشوک قلبی با فناوری جدید در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27457
چهارشنبه، ۲۹ شهریور، ۱۳۹۶ | 11:05

ساخت دستگاه الکتروشوک قلبی با فناوری جدید در کشور

فناوران کشور موفق به ساخت و تجاری‌سازی دستگاه الکتروشوک قلبی بدون عوارض ثانویه و سوختگی شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران محمد آهنیان،‌ مدیرعامل شرکت سازنده این دستگاه در این بارهگفت: دستگاه الکتروشوک از تجهیزات ضروری در مراکز پزشکی، درمانی، ورزشی و تفریحی و یکی از تجهیزات مهم اتاق‌های عمل است.

آهنیان افزود: این دستگاه برای اعمال یک شوک الکتریکی قوی به بیمارانی که قلب آنها به هر دلیل از کار باز ایستاده به‌کار می‌رود و این شوک در برخی موارد باعث بازگشت ریتم قلبی به حالت اولیه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت فناور در توضیح علمی کارکرد دستگاه گفت: الکتروشوک یا دفیبریلاتور دستگاهی است که برای برطرف کردن یا درمان فیبریلاسیون به‌کار می‌رود و فیبریلاسیون نیز تبدیل یک ریتم منظم قلبی به یک لرزش غیرموثر است که با توجه به محل ایجاد آن در دهلیز یا بطن نامگذاری می‌شود.

وی ادامه داد: وارد آوردن یک شوک الکتریکی که به رپولاریزاسیون همزمان کلیه سلول‌های میوکارد و در نتیجه به انقباض هماهنگ آنها منجر شود دفیبریلاسیون الکتریکی نامیده می‌شود و دستگاهی که توانایی وارد آوردن چنین انرژی الکتریکی را برای انجام منظور فوق دارد دفیبریلاتور (Defibrillators) نام دارد.

آهنیان با اشاره به مزیت‌های محصول تولیدی این شرکت نسبت به نمونه قدیمی گفت: این دستگاه شوک الکتریکی بای فازیک است؛ به این معنا که پلاریته الکترودها مرتب تغییر می‌کند و به این ترتیب از سوختگی و عوارض ثانویه قلبی جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مزیت‌های این دستگاه این است که به جای اعمال ولتاژ، جریان به صورت کنترل شده با تغییر مقاومتی که خازن بر روی آن تخلیه می‌شود؛ انجام می‌گیرد.

به گفته این فناور، تکنولوژی یاد شده در حال حاضر تنها بر روی یکی از محصولات شرکت ZOLL  وجود دارد.

آهنیان گفت: از آنجا که نیاز به این کالا در کشور تنها از طریق واردات صورت می‌گیرد لذا تولید آن می‌تواند صرفه‌جویی ارزی بالایی را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به پایان یافتن پروژه و تولید و فروش تمامی دستگاه‌ها، از حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) از این پروژه قدردانی کرد و گفت: قرارداد ساخت و تولید ۹۵ دستگاه DC شوک قلبی منعقد شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از اخذ استاندارد مدیریت تجهیزات پزشکی

تولید انواع منابع تغذیه‌ انرژی مدارات الکتریکی در کشور

رونمایی از محصول ایرانی برای انجام اعمال جراحی مفاصل

ارتقای سیستم تشخیص تمایل حرکتی انسان ربات پوشیدنی «شریف»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها