سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

به همت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی محقق شد: «نمک سبز» از زمین های شور تا سفره مردم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27422
چهارشنبه، ۲۹ شهریور، ۱۳۹۶ | 10:53

به همت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی محقق شد: «نمک سبز» از زمین های شور تا سفره مردم

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به موفقیت محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در تولید گیاه شورپسند «سالیکورنیا»، تجاری سازی «نمک سبز» از طریق شرکت های دانش بنیان را خواستار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر اسکندر زند در بازدید از چهارمین نمایشگاه زیست فناوری که از روز دوشنبه به مدت سه روز در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است با حضور در  غرفه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: جامعه به نمک سبز نیاز دارد و با توجه به تقاضای فراوان شرکت های فعال در حوزه زیست فناوری به این محصول، تجاری سازی آن در بازار محصولات و فناوری های مرتبط با بیوتکنولوژی بسیار مهم است.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: دستاوردهای پژوهشکده در زمینه تولید محصولات پروبیوتیک گیاهی بومی نیز که در زمینه تامین امنیت و سلامت غذایی جامعه و نیز مصارف خوراکی و دارویی موثر است، باید اطلاع رسانی شود و شرکت های دانش بنیان می توانند با تجاری سازی این فناوری های زیستی، هم از نظر اشتغال و هم از نظر عرضه آن به بازار در کاربردی کردن محصولات زیست فناوری سهم بسزایی ایفا نمایند.

زند همچنین در حاشیه این نمایشگاه از مزرعه برنج تراریخته و سایر دستاوردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در حوزه کشت بافت و… بازدید کرد.

گفتنی است، پرورش گیاه سالیکورنیا زیر مجموعه طرح جامع کشاورزی هالوفیت مبناست که به صورت تازه خوری یا فرآوری شده و همچنین به عنوان چاشنی غذا همراه با سالاد و کنسرو قابل استفاده است.

این گیاه که به نمک سبز معروف است دارای مواد معدنی از جمله منیزیم، پتاسیم، مس، آهن، منگنز و روی بوده و غذایی فراسودمند به شمار می آید. تولید روغن با کیفیت مطلوب خوراکی به دلیل برخورداری از ۷۸ درصد اسید چرب غیر اشباع، مصرف آرایشی، بهداشتی و دارویی به دلیل داشتن خاصیت ضدباکتریایی، قارچی و سرطانی و استفاده از آن در بیابان زدایی تنها بخشی از کاربردهای سالیکورنیا محسوب می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پژوهشگاه رویان، میزبان بیوتکنولوژیست های غرب آسیا و شمال آفریقا

افزایش ۴۸ درصدی اعتبارات بخش زيست فناوري در لایحه بودجه ۱۴۰۰

ایجاد کلکسیون ارقام مناسب “شیرین‌ بیان” کشور/حمایت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از استارتاپ‌های گیاهان دارویی

معرفی ۴۰ دستاورد و فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در ۴۰ سالگی انقلاب

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها