سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تولید شیر پروبیوتیک توسط پژوهشگران کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27416
چهارشنبه، ۲۹ شهریور، ۱۳۹۶ | 10:48

تولید شیر پروبیوتیک توسط پژوهشگران کشور

محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی برای نخستین بار در کشور موفق به تولید شیر پروبیوتیک شدند که ضمن پایین بودن کلسترول آن در پیشگیری از عفونت های دستگاه گوارشی موثر است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمد امین حجازی، عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مجری طرح اظهار داشت: در شیر تخمیری پروبیوتیک  که با استفاده از استارترهای بومی تولید شده میزان کلسترول ۵۰ درصد کمتر از  شیر کامل، است و میزان نمک آن هم ۸۰ درصد کمتر از نوشیدنی های تخمیری رایج است. برخورداری از باکتری های پروبیوتیک با قابلیت کاهش کلسترول و تولیدکننده باکتریوسین از جمله ویژگی های شیر تخمیری پروبیوتیک است.

وی تنظیم کلسترول خون، جلوگیری از عفونت های سیستم گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن را از فواید استفاده از این محصول عنوان کرد.

حجازی گفت: شیر تخمیری پروبیوتیک  برای افراد حساس به لاکتوز شیر، بیماران قلبی به دلیل کم نمک بودن و افراد با فشار خون بالا بسیار قابل استفاده است. به گفته وی، شیر کامل گاو، گونه های مختلف لاکتوباسیل پروبیوتیک بومی، عصاره گیاهان دارویی، نمک تصفیه شده ۲ درصد (که ۸۰ درصد کمتر از نوشیدنی های تخمیری رایج است) ترکیبات این محصول را تشکیل می دهد.

گفتنی است دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر مسوولان و عموم بازدیدکنندگان نمایشگاه زیست فناوری که در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران در حال برگزاری است در جریان بازدید از غرفه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در نمایشگاه زیست فناوری، شیر تخمیری پروبیوتیک تولیدشده و همچنین گیاه سالیکورنیا را که برای چاشنی غذا، سالاد و… کاربرد دارد به صورت خوراکی تست کردند.

پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با ارائه محصولات و دستاوردهای ناشی از فناوری های زیستی، در چهارمین نمایشگاه زیست فناوری ایران، که طی روزهای ۲۷ تا ۲۹ شهریورماه جاری در سالن شبستان  مصلی تهران در حال برگزاری است، پذیرای متخصصان و شرکت های فعال در حوزه بیوتکنولوژی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پژوهشگاه رویان، میزبان بیوتکنولوژیست های غرب آسیا و شمال آفریقا

تشخیص سریع آنتی‌بیوتیک در شیر با کمک فناوری‌نانو

دستیابی به سویه‌های مخمری با پتانسیل پروبیوتیکی از نمونه‌های سنتی کفیر ایران

افزایش ۴۸ درصدی اعتبارات بخش زيست فناوري در لایحه بودجه ۱۴۰۰

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها