- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید نخستین واکسن سه‌گانه آنتروتوکسمی دامی توسط محققان «رازی»

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از تولید واکسن توکسوئیدی به منظور پیشگیری از بیماری دامی آنتروتوکسمی برای اولین بار در کشور در این موسسه خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر مسعود هاشم‌زاده در بازدید از موسسه رازی شعبه شیراز اظهار کرد: مجوز تولید این واکسن پس از مراحل تحقیقاتی آزمایشگاهی اخذ شده و امیدواریم تا پایان امسال یک تا ۵ میلیون دز از آن وارد بازار شود.

وی افزود: این محصول بیشتر از واکسن معمولی و صد در صد، قدرت ایمنی زایی دارد، همچنین حجم تزریق آن از موارد فعلی کمتر است و از نظر اقتصادی صرفه بیشتری دارد.

رئیس موسسه رازی یادآور شد: این واکسن جدید سه‌گانه است و در آینده نزدیک نوع پنج گانه و هشت گانه آن نیز به دامداران ارائه می‌شود.

وی گفت: از آنجا که تغییر فصل‌ها باعث تغییر تغذیه برخی دامها و بروز بیماری و خسارت و تلفات بسیاری می‌شود این واکسن می‌تواند در مقابل بیماری آنتروتوکسمی صددرصد ایمنی زایی ایجاد کند.

دکتر هاشم‌زاده همچنین با اشاره به برگزاری همایش مدیران کل دامپزشکی و روسای نظام دامپزشکی منطقه ۵ در شیراز هدف این گردهمایی را هم اندیشی در مورد واکسن‌های مصرفی فعلی در کشور و بویژه استان‌های فارس، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان، چهارمحال و بختاری، اصفهان، بوشهر و خوزستان منطقه آزاد کیش عنوان کرد.

انتهای پیام