سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

وزیر کار: زیست فناوری یکی از ۷ رشته کلیدی جهان است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27277
دوشنبه، ۲۷ شهریور، ۱۳۹۶ | 13:46

وزیر کار: زیست فناوری یکی از ۷ رشته کلیدی جهان است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زیست فناوری یکی از ۷ رشته کلیدی جهان است و کشورهای پیشرفته بهای خوبی به این رشته استراتژیک می دهند و ایران نیز در این فناوری جایگاه علمی خوبی را کسب کرده است.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه زیست فناوری گفت: از مزایای زیست‌فناوری می‌توانیم برای قشر ضعیف، روستاییان و کشاورزان استفاده کنیم.

به گفته ربیعی باید برای کسب و کارهای این رشته تلاش بیشتری صورت گیرد تا بازار این فناوری در کشور شکوفا شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: با توجه به این‌که ایران درگیر بحران‌های گوناگونی چون کمبود آب، فرسایش خاک و هدررفت انرژی است؛ باید به طور جدی توسعه زیست‌فناوری مورد توجه قرار بگیرد.

وی، با اشاره به کسب رتبه چهاردهم ایران در  حوزه زیست‌فناوری دنیا گفت: کسب این رتبه در حوزه زیست‌فناوری بسیار حائز اهمیت است؛ اما با توجه به ظرفیت‌های انسانی و دانشی موجود در کشور باید به فکر ارتقای این رتبه‌ها باشیم.

ربیعی، توجه به زیست‌فناوری در حوزه کشاورزی را ضروری دانست و اظهار کرد: ایران در حوزه کشاورزی با بحران‌های جدی روبروست که از جمله این چالش‌ها می‌توان به کمبود آب اشاره کرد، به همین دلیل باید با توسعه زیست‌فناوری به‌دنبال رفع این معضلات باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه به کشاورزی نوین را ضروری ارزیابی کرد و افزود: متأسفانه کشاورزی سنتی جاذبه‌ای برای اشتغال فارغ‌التحصیلان ندارد و به همین دلیل باید کشاورزی نوین را در کشور توسعه دهیم.

ربیعی معتقد است توجه صرف به تحقیق و پژوهش این حوزه کافی نیست و باید در بخش عملی و اجرایی نیز نیروهای انسانی توانمند تربیت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه بیان کرد: باید به‌جای توجه صرف به علم و پژوهش، پایه دانایی و تلفیق آن با حوزه کارآفرینی و اشتغال نیز توجه شود.

 

تثبیت گفتمان علم و فناوری با تلاش معاونت علمی و فناوری

وی با اشاره به تلاش معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری برای فرهنگسازی و تثبیت گفتمان علم و فناوری در کشور بیان کرد: دکتر ستاری معاون علمی و فناوری تلاش قابل توجهی برای اصلاح فرهنگ اقتصادی کشور و ترویج گفتمان علم و فناوری در کشور داشته‌اند به گونه‌ای که امروز توجه به این حوزه به یکی از اولویت‌های جدی دولت و جامعه بدل شده است.

ربیعی، به روند رو‌به‌رشد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله شرکت‌های حوزه زیست‌فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان بالغ در ساختار اقتصادی کشور نقش‌آفرینی می‌کنند این در حالی است که تعداد ۶ هزار شرکت نیز در دست بررسی هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار کرد: دولت باید با بازارسازی و خرید  و حمایت از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌ای فراهم کند تا بازار کار این شرکت‌ها از دولت آغاز شود.

وی، توجه به مالکیت معنوی حوزه علم و فناوری را ضروری دانست و گفت: دولت باید برای مالکیت معنوی این حوزه تلاش کند تا از این طریق دغدغه پژوهشگران و نوآوران رفع شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسالت ترگولاتوری علم و فناوری را مهم ارزیابی کرد و گفت: معاونت علمی و فناوری بهترین نهاد برای استقرار نظام رگولارتوری و تنظیم‌گری علم، فناوری  و صنعت در کشور است.

ربیعی همچنین عنوان کرد: زیست فناوری در بهبود  سلامت و کیفیت زندگی مردم تاثیر بسزایی دارد و می تواند در ارتقای سلامتی مردم موثر باشد.

 

زیست‌فناوری توانایی ایجاد ۱۰ درصد اشتغال کشور را دارد

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه زیست‌فناوری توانایی ایجاد ۱۰ درصد اشتغال کشور را دارد توجه به این حوزه ضروری است.

وی با اشاره به حاشیه سود بالای این حوزه در کشور، گفت: زیست فناوری این ظرفیت را دارد که ۱۰ درصد از اشتغال و GDP کشور را تأمین کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی افزود: از دولت و مسئولان می‌خواهیم با توجه به ظرفیت بالای این حوزه در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد به این حوزه توجهی ویژه داشته باشند تا کشور از مزایای آن بهره‌مند شود.

به گفته قانعی، حوزه زیست فناوری از نظر اقتصادی، دانشی و پیشرفت فناوری، حوزه‌ای همه‌جانبه است و توجه به آن، توسعه کشور را در پی خوهد داشت.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در ادامه بیان کرد: ایران ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل سرآمد در حوزه زیست فناوری دارد که همین نیروی انسانی کارآمد برای کشور سرمایه‌ای ارزشمند محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه زیست فناوری، گفت: حدود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در حوزه زیست‌فناوری در کشور فعالند و توانایی تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی آن را دارند.

قانعی معتقد است؛ با توجه به این‌که برخی از داروهای زیست‌فناوری به دیگر کشورها صادر می‌شود، می‌توان ادعا کرد ایران از نظر کیفیت محصولات زیستی نیز شرایط خوبی دارد.

وی، با اشاره به امکانات طراحی شده در نمایشگاه امسال، ادامه داد: در چهارمین دوره از نمایشگاه زیست فناوری ایران، فضایی برای ارتباط دوجانبه سرمایه‌گذاران و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است تا از این طریق فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در این حوزه افزایش دهیم.

وی همچنین تصریح کرد: حوزه کشاورزی و انرژی از جمله مهم‌ترین حوزه‌هایی است که در زیست‌فناوری می‌توانیم به آن بپردازیم.

قانعی با اشاره به نقش دولت در توسعه زیست‌فناوری کشور، گفت: دولت می‌تواند با تصویب آیین‌نامه‌هایی زنجیره سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی زیست‌فناوری را تسهیل کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پژوهشگاه رویان، میزبان بیوتکنولوژیست های غرب آسیا و شمال آفریقا

افزایش ۴۸ درصدی اعتبارات بخش زيست فناوري در لایحه بودجه ۱۴۰۰

هشدار رییس انجمن ایمنی زیستی: جلوگیری از پیشرفت کشورهای در حال توسعه در بیوتکنولوژی از اهداف «راهبرد پدافند زیستی‌ آمریکا» است

رییس ستاد توسعه زیست فناوری: هیچ ابهام قانونی در زمینه تراریخته ها وجود ندارد/سند ویژه در حوزه تراریخته تدوین می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها