جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

نماینده مقیم سازمان ملل در تهران: ترمیم لایه ازون شروع شده است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27160
یکشنبه، ۲۶ شهریور، ۱۳۹۶ | 14:04

نماینده مقیم سازمان ملل در تهران: ترمیم لایه ازون شروع شده است

نماینده مقیم سازمان ملل در تهران گفت: پروتکل مونترال یکی از موفق‌ترین پیمان‌های جهانی در حوزه محیط زیست است که توانسته صددرصد مواد مخرب لایه ازون را کاهش دهد و در نتیجه ضخیم شدن و ترمیم لایه ازون شروع شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل در تهران با تاکید بر اینکه تمرکز ما روی هیدروکلرکربن‌ها خواهد بود، گفت: در همین جهت کشورهای عضو پروتکل مونترال اخیرا در رواندا گرد هم آمدند و برای حذف گازهای CFC تفاهم کردند. تقاضای من از دولت ایران این است که این پروتکل جدید را مورد بررسی قرار دهد و به آن ملحق شود.

لوییس ادامه داد: ایران از حدود سال ۱۹۹۰ تاکنون اهداف و تعهدات خود برای حفاظت از لایه ازون را محقق کرده است. همکاری دفاتر مختلف سازمان ملل با پروژه حفاظت از لایه ازون از سال ۲۰۱۲ شروع شد. در این پروژه دولت ایران تعهد کرده است میزان واردات گازهای مخرب لایه ازون را کاهش دهد و متعهد شده بود که تا سال ۲۰۱۵ از انتشار این گازها تا ۱۵ درصد بکاهد.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران با اشاره به اینکه دولت ایران و سازمان حفاظت محیط زیست این کار را با همکاری بخش‌های مختلف سازمان ملل انجام داده‌ است، گفت: ایران بهترین تجربه برای حفاظت از لایه ازون در سطح منطقه است و پیشنهاد مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازون برای اینکه ایران به عنوان مرجع حفاظت از این لایه در منطقه شناخته شود مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت.

لوییس با بیان اینکه باید به موفقیت‌های پروژه اول توجه شود و با اتکا به آن وارد فاز دوم حفاظت از لایه ازون شویم، گفت: باید بتوانیم از تجارب گذشته حداکثر استفاده را بکنیم. تا پایان امسال فاز دوم پروژه امضا خواهد شد و اجرای آن به‌زودی آغاز می‌شود. امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست همکاری خود را با دفاتر مختلف سازمان ملل ادامه دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: در سطح جهانی در موضوع حفاظت از لایه ازون اهداف به‌گونه‌ای تنظیم شده که لازم است کار بیشتری انجام شود. این موضوع مستلزم کار بیشتر در ایران نیز است.

لوییس افزود: توافقنامه همکاری سازمان ملل با ایران با عنوان سند پشتیبانی توسعه سازمان ملل در ایران شناخته می‌شود که در چهار حوزه محیط زیست، بهداشت، اقتصاد مقاومتی و کنترل مواد مخدر است. در حوزه اول یعنی محیط زیست روی دو موضوع مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و اقتصاد کم کربن تمرکز داریم و ۱۸ آژانس سازمان ملل که در ایران فعال هستند در جهت تحقق این محورها فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: امیدواریم مجموعه سازمان ملل بتواند برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار همکاری داشته باشد. ایران نیز با طرح‌های بین‌المللی محیط زیست نهایت همکاری را بکند.

پروتکل مونترال باعث صرفه‌جویی بیش از ۲ هزارمیلیارد دلاری در اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۵۰ خواهد شد

در ادامه، لوییس پیام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل را قرائت کرد. متن پیام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت سی‌امین سالگرد روز جهانی حفاظت از لایه ازون به شرح زیر است:

«روز جهانی حفاظت از لایه ازون و سی‌امین سالگرد پروتکل مونترال نقطه عطفی برای همه و برای سیاره ماست. زمانی که دانشمندان متوجه شدند استفاده از برخی محصولات روزمره موجب تخریب لایه شکننده ازون می‌شود، جهان به این مشکل با تصویب پروتکل مونترال (برای حفاظت از لایه ازون) پاسخ داد.

این پروتکل طیف گسترده‌ای از جمله دولت‌ها، شرکت‌ها، پزشکان، دانشمندان و شهروندان را گرد هم آورده و پشتیبانی کرده است تا با همکاری آن‌ها خسارات وارده به لایه ازون جبران شود که سالانه باعث نجات میلیون‌ها نفر از بیماری‌هایی همچون سرطان پوست و آب مروارید می‌شود.

همچنین پروتکل مونترال باعث کاهش فقر، کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی و حفظ ذخیره غذایی می‌شود. این معاهده همچنین فرصت‌های جدید کسب و کار را فراهم آورده است و باعث صرفه‌جویی بیش از ۲ هزارمیلیارد دلاری در اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۵۰ خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ در اروپا

تولید برنج تراریخته مقاوم به خشکی/۱۵ برابر شدن سطح زیر کشت ذرت تراریخته در آمریکا در طول سه سال

شهریورماه برگزار می شود: رقابت دانشجویان متالورژی در بازیافت باتری‎های مستعمل

ابرجاذب نفت پلیمری برای پاکسازی آبهای دریا، برنده یک چالش فناوری در کشور شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها