- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مطالعات خطر زمین لرزه و سونامی در منطقه مکران آغاز شد

فاز نخست از مطالعات جامع خطر زمین لرزه و سونامی در زون فرورانشی مکران، تحت عنوان «مطالعات لرزه نگاری فعال» با هدف تهیه داده های پایه گسل مکران، شناخت پوسته و ساختار های زیر سطحی منطقه و به نقشه درآوردن گسل های مهم گستره مورد مطالعه آغاز شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، این طرح به همت پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و با همکاری مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان (GFZ)، دانشگاه هرمزگان و دانشگاه سیستان و بلوچستان از اواسط شهریور ماه سال جاری آغاز شده است.

گستره مطالعاتی این پروژه سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را شامل میشود و در حال حاضر عملیات میدانی پروفیل های غربی (جاسک-قلعه گنج) و میانی (زرآباد-جبرآباد) به انجام رسیده است و پیش بینی می شود تا هفته اول مهرماه ادامه یابد.

عملیات میدانی این پروژه بزرگ شامل نصب و راه اندازی ۳۱۰ گیرنده در راستای سه پروفیل طولی شمال جنوبی، هر یک به طول تقریبی ۲۵۰ کیلومتر در بخش خشکی زون مکران (مجموعاً ۹۳۰ گیرنده) می باشد. مواد ناریه ای بارگذاری شده در داخل گمانه های حفر شده در فواصل حدوداً ۲۰ کیلومتری در طول هر پروفیل، به عنوان چشمه های فعال، در این پروژه مورد استفاده قرار گرفتند.

منطقه مکران با طولی متجاوز از ۹۰۰ کیلومتر در جنوب شرق ایران و جنوب پاکستان واقع شده است و تنها بخشی از فلات ایران است که در آن پوسته اقیانوسی صفحه عربی با شیب کم به سوی شمال به زیر پوسته قاره ای ایران فرورانش دارد.

وجود زون گسلی تراستی طویل در بخش شمالی منطقه فرورانشی مکران، که خود در حاشیه شمالی دریای عمان قرار می گیرد موجب شده که این منطقه از خطر پذیری بسیار بالائی متاثر از وقوع زمین لرزه ای قوی و سونامی ناشی از آن برخوردار باشد.

موقعیت ۳۱۰ گیرنده نصب شده، بهمراه محل نقاط انفجاری در راستای هر پروفیل، نمونه ای از دستگاه های نصب شده در هر ایستگاه، و تصاویری از مراحل آتشباری در اشکال زیر نمایش داده شده است.

این طرح با حمایت مالی سازمان برنامه و بودجه کشور و پشتیبانی ارگان های دولتی سه استان شامل استانداری، نیروی انتظامی و منطقه آزاد تجاری انجام می گیرد.

انتهای پیام