- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

شناور جدید حمل بار و مسافر در کشور بومی‌سازی شد

با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی، شناور حمل بار و مسافر با جنس بدنه الیاف کربنی به‌زودی در کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران رضا زند، مدیرعامل یک شرکت فناور صنایع دریایی با اشاره به روند اجرایی شدن این طرح پژوهشی بیان کرد: فاز اول این طرح باهدف تعمیرات شناور شروع شد و پس از طی مراحل اولیه و به دلیل ملاحظات اقتصادی وارد فاز دوم (ساخت) شد و در این پروژه با همکاری یک  شرکت سوِئدی، بر پایه روش ترکیب در خلأ (VIP) و با به‌کارگیری ماده‌ی SCC و با پوشش الیاف، اقدام به ساخت کردیم.


زند با اشاره به قابلیت‌های این شناور تصریح کرد: در کشور ما برای ساخت شناور همواره آلومینیم مدنظر  است که این خود بر قیمت شناور می‌افزاید،  اما در طرح ابداعی ما از فیبر کربنی به‌عنوان بدنه استفاده  می‌شود که نه‌تنها ارزان و کاملاً رقابتی است، بلکه دارای مزیت طول عمر و هزینه‌ی نگهداری پایین است.


این فعال حوزه فناوری بابیان اینکه این فناوری ازجمله فناوری‌های خاص اروپا است گفت: این طرح  با همکاری و آموزش سوئدی‌ها به ایران منتقل‌شده است و ما را بی‌نیاز از بیگانه کرده است. همچنین این شناور توانایی جلب بازارهای خارجی را برای ارائه‌ی سلیقه ایرانی درزمینه‌ی شناورهای تفریحی دارد منتها سرمایه‌گذاری و رفع موانع بانکی از نیازهای اصلی رشد این صنعت است.


زند بابیان اینکه طراحی و ساخت این شناورهای سیار سریع است، اضافه کرد :این شناور فرصت‌های زیادی را برای طراحی‌های موردنیاز داخلی و سازگاری‌های محیط زیستی فراهم کرده  است، همچنین به دلیل مقاومت پایین بدنه نسبت به شناورهای فلزی، دارای عمر و مصرف سوخت پایین است و مشکل زنگ‌زدگی را ندارد.

انتهای پیام