جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

طرح محققان دانشگاه شریف برای «کشاورزی دقیق» در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27046
شنبه، ۲۵ شهریور، ۱۳۹۶ | 13:52

طرح محققان دانشگاه شریف برای «کشاورزی دقیق» در ایران

 طرح “کشاورزی دقیق” توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با هدف اجرای موفق طرح کمربند سبز اهواز ارائه شد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران طرح کمربند سبز اهواز ، به عنوان یک طرح ملی و ضروری مجوز اجرا دریافت کرده و به زودی جهت پیاده سازی ابلاغ خواهد شد.
هدف این طرح  جلوگیری از گسترش و آسیب ریزگردها است که ضررهای متعدد جانی و مالی آن متوجه تمام ایرانیان و به ویژه هموطنان در استان های خوزستان و لرستان است.
دکتر امین نوبختی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف جهت اجرای پروژه ی کمربند سبز اهواز طرحی را ارائه کرده که به گفته وی می تواند نقش بسیار موثری در اجرای موفقیت آمیز این پروژه ی ملی و بین المللی ایفا کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص ریسک های مرتبط با اجرای پروژه کمربند سبز می گوید: هرچند که این طرح از منظر ما یک طرح ملی به نظر می آید اما در حقیقت می توان به آن به عنوان یک طرح بین المللی نگریست. از طرفی این پروژه از نظر بازده و عملکرد جزو طرح های میان مدت و بلند مدت می باشد، لذا اتخاذ تصمیمات صحیح و درست در ابتدای اجرای پروژه می تواند مسیر مطمئنی جهت حصول به اهداف طرح را مشخص کند و انجام اقدامات بصورت سعی و خطا جایز به نظر نمی رسد.
دکتر نوبختی اظهار کرد: یکی از عوامل تهدید کننده این طرح، محدود بودن منابع آبی منطقه است، لذا  بکار گیری روش های مدرن، نوین و پیشرفته مدیریت آبیاری، یک انتخاب هوشمندانه برای این پروژه ملی است و در صورت رضایت از بازده و عملکرد طرح در آینده، این موضوع می تواند الگوی توسعه برای سایر شهرها و حتی کشورهای همسایه واقع شود که با اجرای طرح “کشاورزی دقیق” به عنوان یک طرح پایش وضعیت و مکمل سیستم مدیریت تصمیم گیری، موارد مذکور محقق خواهند شد.
این استاد دانشگاه شریف در ادامه به تعریف کشاورزی دقیق پرداخت و در این خصوص گفت: در دهه اخیر، صنعت کشاورزی در سطح جهانی، با توجه به فن آوری اطلاعات و ابزار دقیق و هوشمند و مفهوم اینترنت اشیا وارد دوران جدیدی شده است و از ترکیب عوامل مختلف فن آوری های نوین، مفهوم کشاورزی دقیق، ظهور نموده است. چون بسیاری از این فناوری ها اصالتا در حوزه برق و کامپیوتر ابداع و توسعه یافته اند، همین امر موجبات ورود مهندسی برق و کامپیوتر به حوزه کشاورزی است.وی گفت: کشاورزی دقیق (PA) به مفهوم مدیریت کشاورزی در مشاهده، اندازه گیری و پاسخ متناسب با تغییرات محیطی و شرایط خاک حاکم بر گیاه است. هدف از کشاورزی دقیق ایجاد یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری (DSS) برای مدیریت مزرعه با هدف بهینه سازی بازده برداشت، کمینه نمودن مصرف نهاده ها از جمله آب و همچنین حفظ منابع است.استاد دانشگاه شریف افزود: کشاورزی دقیق با ظهور GPS و سیستم های اطلاعات ماهواره ای بیشتر مورد توجه واقع شده است و به کشاورز امکان بررسی بسیاری از متغیرهای را در موقعیت جغرافیای مورد نظر می دهد. این اطلاعات سپس توسط فن آوری نرخ متغیر (VRT) از جمله دانه پاش، کود و سم پاش و مانند آن به منظور توزیع بهینه منابع استفاده می شود.

دکتر نوبختی یادآور شد؛ پایش کامل وضعیت سلامت گیاه، پایش وضعیت مرتع پیش از کشت، محاسبات میزان مورد نیاز نهاده ها، محاسبات و پایش میزان محصول، مانیتورینگ سطح استرس گیاه، تخمین وضعیت عدم کشت، شاخص بندی وضعیت رشد گیاه، طبقه بندی گیاه، از جمله مهمترین مزایا و کاربردهای کشاورزی دقیق است.

دکتر نوبختی یادآور شد: ریسک عمده در اجرای این چنین پروژه هایی ناشی از عدم قطعیت نسبت به شرایط سامانه تحت کنترل است. متناسب با وجود اطلاعات دقیق و پایش شده بیشتر، ریسک اجرا به همان میزان کاهش می یابد. بر همین اساس؛ در دسترس قرار دادن اطلاعات دقیق، بر خط و مربوط به یک محدوده کوچک جغرافیایی، دقیقا هدف سامانه های کشاورزی دقیق است.

وی گفت: در حال حاضر امکان اجرای کامل در لبه تکنولوژی این حوزه در ایران، و بخصوص در دانشگاه صنعتی شریف موجود است و شرایط پیاده سازی و اجرای طرح های مرتبط با کشاورزی دقیق با استانداردهای کشورهای پیشرفته کاملا وجود دارد. در واقع یک فرصت استثنایی وجود دارد که همچون حوزه های فناوری نانو و سلولهای بنیادی ، ایران به یکی از قطب های دنیا در ارتباط با کشاورزی دقیق تبدیل شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها