- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید نانو الیاف شیشه‌ای ضد آتش در کشور

پژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به فناوری تولید نانو الیاف شیشه‌ای با قابلیت کاربرد در تولید عایق‌های صوتی و تولید پارچه‌های ضد آتش دست یافتند.

به گزارش دیده بان علم ایران، مهسا کنگازیان کنگازی، مجری این طرح پژوهشی با تاکید بر کارایی بالای نخ و الیاف شیشه در صنعت گفت: این الیاف به خصوص برای صنایع با نیاز به استحکام بالا مانند کامپوزیت‌های سبک و در موارد نیاز به مواد عایق صوت یا ضد آتش، اهمیت دارد.

بر این اساس پروژه ای تحقیقاتی را با عنوان «تولید نخ نانو لیفی شیشه با استفاده از الکتروریسی سل ژل همزمان با سنتز نانو ذرات نقره» اجرا کردیم تا نخ شیشه‌ای تولید کنیم.

وی با بیان اینکه این الیاف در مقیاس نانو و به روش الکتروریسی تهیه شدند، یادآور شد: در این مطالعات الیاف و نخ نانویی شیشه با استفاده از پیش ماده سیلیکونی تهیه شد.

مجری طرح خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح توانستیم نخ شیشه‌ای نانو لیفی با استفاده از پیش ماده سیلیکونی را به همراه نانو ذرات نقره با استفاده از دستگاه الکتروریسی تولید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مقاله و ثبت اختراع این طرح در مرحله داوری است، ادامه داد: نخ تولیدشده بسیار شکننده بود و برخلاف سایر نخ‌های شیشه‌ای مقاومت خوب در محیط‌های به شدت اسیدی داشت.

کنگازیان با اشاره به روش اجرای این تحقیقات توضیح داد: در ابتدا نیاز به تهیه محلولی برای الکتروریسی این ماده داشتیم اما از آنجا که برای الکتروریسی وجود یک پلیمر با زنجیره‌های بلند لازم است، از یک پلیمر کمکی در کنار سنتز سیلیکا استفاده شد. همچنین برای کاهش قطر الیاف از ۲۸۰ نانومتر به حدود ۱۳۰ نانومتر از سنتز نقره نیز کمک گرفتیم.
وی دلیل استفاده از نانو نقره برای کاهش قطر الیاف را حضور فلزات در میدان مغناطیسی دستگاه الکتروریسی دانست که سبب کاهش قطر نانو الیاف می‌شود.

کنگازیان اضافه کرد: بعد از این مرحله برای خالص سازی نخ و از بین بردن پلیمر کمکی از کوره با دمای بالا و شستشو استفاده شد و در انتها تست‌هایی همچون شناسایی عناصر، تست‌های کششی، اندازه گیری قطر الیاف و اندازه نانو ذرات روی نخ نانویی شیشه‌ای انجام گرفت.

وی پیچیدگی طرح را در تولید محلول سل ژل با غلظت و کشش سطحی مناسب برای الکتروریسی ذکر کرد و افزود: الیاف تولیدشده در صنعت کامپوزیت سازی، عایق صوت و تولید پارچه‌های ضد آتش و دارای استحکام کاربرد دارد.

وی به مزایا و دستاوردهای این پژوهش اشاره کرد و گفت: در حالی که در مطالعات قبلی تنها نانو الیاف شیشه تهیه شده بود و گزارشی مبنی بر تهیه نخ وجود ندارد، در این تحقیقات این هدف محقق شد ضمن آنکه نخ تولیدشده مقاومت در محیط‌های اسیدی را دارد.
کنگازیان بی نیازی انجام تست‌های شناسایی پرخطر و هزینه بر را از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد.

انتهای پیام