پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

هلال شوال، شامگاه سه شنبه در سراسر کشور قابل رویت است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2700
شنبه، ۱۲ تیر، ۱۳۹۵ | 12:02

هلال شوال، شامگاه سه شنبه در سراسر کشور قابل رویت است

رکورددار جهانی رویت هلال ماه اعلام کرد طبق محاسبات نجومی در شامگاه سه شنبه هلال ماه شوال در تمام پهنه ایران در شرایط مساعد آب و هوایی با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

سید محسن قاضی میر سعید در گفتگو با دیده بان علم ایران در خصوص وضعيت رويت هلال ماه شوال در ايران و جهان گفت: لحظه مقارنه ماه و خورشيد به وقت بین المللی ساعت ۱۱.۰۱ دوشنبه ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۵ خورشيدی و به وقت ایران با احتساب به ساعت تابستانی ساعت ۱۵.۳۱ دقیقه برابر با ۲۸ رمضان ۱۴۳۷هجری قمری و مطابق با ۴ جولای ۲۰۱۶ ميلادی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در غروب روز دوشنبه هلال ماه شوال در هیچ قاره ای حتی با قویترین ابزار قابل رویت نیست. این هلال در غرب اقیانوس آرام جنوبی ( نیم کره جنوبی ) با چشم غیرمسلح و درمنتها الیه غرب اقیانوس آرام جنوبی با چشم غیر مسلح رویت پذیر خواهد بود.

قاضی میرسعید در عین حال اضافه کرد که به علت جنوبی بودن عرض دایره البروجی هلال ماه در نیم کره جنوبی وضعیت رویت هلال ماه بسیار مناسب تر از نیم کره شمالی خواهد بود.

وی درباره وضعيت رويت هلال ماه شوال در غروب روز سه شنبه ۱۵ تیرماه ۹۵ برابر با ۲۹ رمضان۱۴۳۷ و مطابق با ۵ جولای۲۰۱۶ ميلادی گفت: اين هلال در غروب روز سه شنبه در تمام قاره آمریکا با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود در مناطق شمالی تر این قاره مثل شمال کشور کانادا و منطقه الاسکا هلال ماه فقط با ابزار قابل رویت است. در غروب روز سه شنبه هلال ماه در تمام قاره افریقا هم با چشم غیر مسلح رویت می شود.

قاضی میرسعید خاطرنشان کرد: در غروب روز سه شنبه هلال ماه شوال در جنوب و مرکز قاره اروپا با چشم غیر مسلح قابل رویت است اما در مناطق شمالی برای رویت این هلال نیاز به ابزار اپتیکی خواهیم داشت مانند کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان … و البته در مناطق شمالی تر مانند کشورهای دانمارک ، نروژ، سوئد و فنلاند هلال ماه زودتر از خورشید غروب خواهد کرد و قابل رویت نخواهد بود.

وی افزود: هلال ماه شوال در مناطق جنوبی و مرکزی قاره آسیا با چشم غیر مسلح و در کشورهای ژاپن، شمال چین، مغولستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان با ابزار اپتیکی و در مناطق شمالی تر قابل رویت نخواهد بود.

رکورددار جهانی رویت هلال ماه گفت: هلال ماه شوال در تمامی خاک استراليا و زلاندنو هم با چشم غير مسلح رويت می شود.

وی با بیان این که عوامل متعددی باعث می شوند که رویت اين هلال برای نيم كره شمالی كه جمعیت آن بیش از ساکنین نيم كره جنوبی است، سخت تر باشد، اظهار داشت: یكی از مهمترين این عوامل عرض دايره البروجی منفی ماه است اين وضعیت مداری ماه باعث می شود برای نقاط بالای خط استوا وضعیت رویت هلال سخت و هرچه عرض جغرافیایی شمالی تر رویت هلال نیز سخت تر خواهد بود.

قاضی میرسعید در عین حال اظهار داشت: در ایران مختصات هلال ماه شوال نشان می دهد در شامگاه سه شنبه هلال ماه در تمام پهنه ایران در شرایط مساعد آب و هوایی با چشم غیر مسلح قابل رویت باشد.

به گفته وی در مناطق شمالی کشور هلال ماه کمی سخت تر و در مناطق جنوبی راحت تر دیده خواهد شد. تفاوت ارتفاع هلال در مناطق شمالی تا جنوبی حدود دو نیم درجه خواهد بود ، منطقه سرخس در شمال شرقی کشور با ارتفاعی حدود ۶ درجه سخت ترین مکان کشورمان برای رویت هلال است و برعکس در جزایر خلیج همیشه فارس کشورمان هلال ماه شوال با ارتفاع کمی بیش از ۸ درجه و نیم از افق در لحظه غروب خورشید به آسانی قابل رویت خواهد بود .

قاضی میرسعید در پایان نکته ای کلیدی را برای رصد این هلال مطرح کرد و گفت: سمت خورشید در لحظه غروب در روز سه شنبه ۲۹ رمضان در تمام پهنه ایران با اختلاف دهم دقیقه که ناچیز هست و می توان از آن صرف نظر کرد با سمت خورشید درغروب ۳۰ شعبان گذشته برابر است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال در غروب پنج شنبه حتی با ابزار قوی در ایران قابل رویت نیست

اعضای تیم‌ ملی المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک معرفی شدند

توضیحات یک رصدگر مجرب هلال درباره علت رویت نشدن هلال به رغم پیش بینی رویت پذیری

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب یکشنبه با ابزار اپتیکی و با شرایط نسبتا سخت در ایران قابل رویت است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها