جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

بررسی ظرفیت پژوهشگاه‌ها در پیوست‌نگاری فرهنگی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27
شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | 10:40

بررسی ظرفیت پژوهشگاه‌ها در پیوست‌نگاری فرهنگی

peyvast-negariنشست اختصاصی کمیسیون فرهنگی و پیوست‌نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور جمعی از مسؤولان پژوهشگاه‌های علوم انسانی برگزار شد.

دکتر حسن بنیانیان، رییس کمیسیون پیوست فرهنگی در این جلسه که به بحث و بررسی درباره «ظرفیت پژوهشگاه‌های علوم انسانی و تخصصی دستگاه‌های اجرایی به منظور پیوست‌نگاری فرهنگی» اختصاص داشت، گفت: با توجه به الزام قانونی مبنی بر لزوم پیوست‌نگاری فرهنگی برای طرح‌های بزرگ در کشور توسط دولت، باید با همکاری پژوهشگاه‌های علوم انسانی بویژه پژوهشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مستقل و حوزه‌های علمیه این امر مهم انجام شود.

وی افزود: ما بر اساس تعریف حداکثری از فرهنگ به معنای نظامی از باورها، مفروضات، ارزش‌ها و نمادها که ادراکات و مناسبات جامعه را شکل می‌دهد، پیوست نگاری را عملیاتی می‌کنیم.

دکتر بنیانیان ادامه داد: پیوست‌نگاری فرهنگی به تنهایی تحولی ایجاد نمی‌کند؛ اما آغاز حرکت به سمت تحول اساسی در برپایی تمدن نوین اسلامی است.

رییس کمیسیون پیوست نگاری فرهنگی گفت: تغییرات فرهنگی اعم از تغییرات آگاهانه و ناآگاهانه هدف پیوست نگاری است که باید به تغییر رفتار در چارچوب دستیابی به فرهنگ مطلوب بینجامد.

وی افزود: برای تاثیرگذاری بر رفتار فرد ابتدا باید بر روند کسب آگاهی وی تاثیرگذار باشیم که این آگاهی به تدریج در چهار لایه باورهای بنیادین، ارزش‌ها، رفتارها و هنجارها و نمادها تأثیرگذار خواهد بود.

پس از سخنان دکتر بنیانیان، اعضای کمیسیون به بیان نظرات خود درمورد اهمیت و لزوم پیوست‌نگاری فرهنگی و ابعاد مختلف آن پرداختند و پیشنهادهای خود را به منظور اجرای بهینه این موضوع ارائه دادند.

ایسنا

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها