- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

شبیه سازی و کشف روند اولیه تکوین جنین

سلول­ های موشی تولید شده از منشاء سلول­ های بنیادی در شرایط برون­ تنی درون یک قطره ژل رشد داده شدند و از آنها جنین های اولیه ای تولید شد که این روند معادل طی کردن یک سوم مسیر در بارداری طبیعی است.

به گزارش دیده بان علم ایران سلول های موشی به صورت مصنوعی در خارج از بدن و در قطره ای از ژل رشد می­کنند تا به جنین های اولیه تبدیل شوند که یک سوم مسیر کامل در بارداری می باشد. تبدیل تخمک های بارور شده به جنین ­های کوچک و زنده از برجسته­ ترین پژوهش­ ها در مجله Nature می­باشد.

در حال حاضر دانشمندان مهمترین مرحله تشکیل جنین در موش را برای اولین بار شبیه سازی کردند.

سلول­ ها در شرایط خارج از بدن و در قطره ژل ه­ای رشد می­ کنند و به خوبی ساختارهای درون جنینی را که طی تکوین جنین شکل می­ گیرند، شبیه سازی می­ کنند.

Magdalena Zernicka-Goetz زیست­ شناس تکوینی که مسئول این پژوهش در دانشگاه کمبریج است می گوید: شناخت جزئیات روند تکوین یک معجزه است، چرا که سیگنال­ های تاثیرگذار در مراحل ابتدایی تکوین جنین شناخته می ­شوند و قابل استفاده خواهند بود.

هدف دانشمندان از این پژوهش رشد جنین موش ­ها در شرایط خارج از بدن نیست بلکه این روند، بینش جدیدی را در بررسی چگونگی توسعه جنین قبل از لانه گزینی بر ما می­ گشاید.

تاکنون پژوهشگران سعی کرده­ اند ساختار  سه بعدی جنین را در خارج از بدن شبیه­ سازی کنند زیرا رحم مادر بسیار کوچکتر از آن است که بتوان تمامی جزئیات تکوینی را توسط سونوگرافی مشاهده نمود.

دکتر Zernicka-Goetz می­ گوید در زمان لانه­ گزینی، هنگامیکه جنین در رحم مادر جای می­ گیرد اتفاقات، اسرار آمیز است و در ابتدا همانند جعبه ای سیاه همه چیز مبهم است ولی در هفته های بعد می­توان این روند را مشاهده نمود.

دانشمندان معتقدند دو سوم سقط جنین ­ها پیش از لانه ­گزینی اتفاق می­افتد که خانم­ ها از آن آگاهی نیز ندارند. این تیم در کمبریج در حال تدارک برای ساختچنین جنینی با استفاده از سلول­های بنیادی انسانی هستند.

پروفسور Robin Lovell-Badge که یک زیست­ شناس سلول­ های بنیادی در انستیتو فرانسیس کریک در لندن است می­ گوید یکی از چالش ­های اساسی کار اینست که هنوز دانشمندان تجربه استخراج سلول­ های تروفوبلاست از جنین انسانی را ندارند. در مدل موشی ارتباطات بین دو نوع سلول است که باعث آغاز خود سازمان­ یابی در جنین می­ شود.

وی در نهایت افزود: دانشمندان همیشه دوست دارند که سوالات بی پاسخ داشته باشند و ما را مشغول این سوالات می کنند.

انتهای پیام