- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تصمیم‌گیری‌های کلان اکتشافی آسانتر شد: تهیه نقشه تیپ‌های کانه‌زایی مواد معدنی غیرفلزی ایران در مقیاس یک میلیونیوم

رییس پایگاه ملی داده‌های علوم زمین از تهیه نقشه تیپ‌های کانه‌زایی مواد معدنی غیرفلزی کل ایران در مقیاس یک میلیونیوم به همت کارشناسان این پایگاه خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر مهران حیدری گفت: با توجه به اهمیت تهیه این نقشه و از آنجا که محتویات این نقشه می‌تواند با ایجاد درک متقابلی از فرآیندهای کانه‌زایی غیرفلزی و پتانسیل موجود در کشور نقش موثری در شناخت سازوکارهای کنترل‌کننده کانه‌سازی و ارائه رهنمودهای اکتشافی،  افزایش احتمال کشف، کاهش هزینه‌ها و جذب سرمایه‌گذاری داشته باشد، لذا می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل مناسب در بخش اکتشاف معادن غیرفلزی کشور راهگشای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد.

وی با بیان این‌که پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور در سال ۹۶ اقدام به تهیه نقشه تیپ‌های کانه زائی مواد معدنی غیرفلزی ایران در مقیاس یک میلیونیوم کرده، خاطرنشان کرد: نقشه حاضر با بررسی محیط‌های مناسب کانه‌زایی غیرفلزی و بررسی ۵۶۶۳ نقطه معدنی برای کانی‌های صنعتی، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، مصالح ساختمانی، سوخت‌های فسیلی، سنگ‌های تزیینی و میادین نفت گاز  توانسته پتانسیل موجود کشور را مشخص کرده و با تعیین تیپ کانه‌زایی آن‌ها، پهنه‌های پتانسیل‌دار را مشخص می‌کند.

رییس پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین با اشاره به این‌که این پهنه‌ها می‌توانند جهت تصمیم گیری‌های کلان اکتشافی راهگشا باشند، تصریح کرد: پتانسیل غنی مواد معدنی غیرفلزی در کشور و مصارف عمدتا داخلی این مواد می‌تواند مولد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم قابل توجهی در کشور باشد.

به گفته وی، این نقشه و نقشه تیپ‌های کانه‌زایی و متالوژنی ایران در ابعاد ١٤٠١٨٠ به صورت چاپ و لمینیت شده با کیفیت عالی موجود است.

انتهای پیام