جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

کشف و ثبت جهانی گونه جدید سیاه ماهی با نام «رازی» توسط محققان دانشگاه تهران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26706
دوشنبه، ۲۰ شهریور، ۱۳۹۶ | 08:49

کشف و ثبت جهانی گونه جدید سیاه ماهی با نام «رازی» توسط محققان دانشگاه تهران

محققان دانشگاه تهران در قالب پروژه تحقیقاتی مشترک با محققانی از سوئد و اسپانیا، گونه جدید سیاه ماهی با نام «رازی» را از حوضه آبریز خزر کشف، توصیف، نامگذاری و ثبت جهانی کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر سهیل ایگدری، دانشیار گروه شیلات پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و سرپرست پروژه تحقیقاتی ماهیان آب‌های داخلی ایران گفت: کشف، نامگذاری و ثبت جهانی سیاه ماهی با نام رازی در پروژه‌ای مشترک با دانشگاه لوند سوئد و موزه ملی علوم طبیعی مادرید اسپانیا انجام و دومین گونه ماهی جدید در قالب این پروژه از حوضه جنوبی دریای خزر توصیف و ثبت جهانی شده است.

وی با اشاره به اینکه محققان چند کشور این پروژه را پیش برده‌اند، افزود: این تحقیق که خوشبختانه نتایج خوبی تا این مرحله داشته و چندین گونه را کشف و ثبت کرده است، حاصل کار مشترک آرش جولاده رودبار، دانشجوی دکتری دانشگاه تهران، حمیدرضا غنوی از دانشگاه لوند سوئد و ایگناسیو دوآدریو از موزه ملی علوم طبیعی مادرید، اسپانیا به سرپرستی اینجانب بوده است.

دکتر ایگدری در توصیف نامگذاری این گونه جدید اظهار داشت: این محققان در راستای پاسداشت یک عمر تلاش زکریای رازی، پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی کاشف الکل، ماهی جدید را سیاه ماهی رازی (Capoeta razii) نامگذاری کردند.

دانشیار گروه شیلات دانشگاه تهران در این مورد خاطرنشان کرد: با وجود این‌که جنس سیاه ماهی (Capoeta) در حوضه جنوبی دریای خزر بارها توسط محققان داخلی و بین‌المللی مورد مطالعه قرار گرفته بود، کشف گونه جدیدی از این آرایه جانوری به دلیل نیاز به بررسی همه جانبه با دشواری همراه بود و این اولین بار است که گونه جدیدی از این جنس در حوضه جنوبی دریای خزر توصیف می‌شود.

این اکتشاف در قالب مقاله‌ای در مجلهZookeys منتشر شده است. در ضمن اولین گونه این پروژه تحقیقاتی با عنوان سیاه ماهی البرز (Capoeta alborzensis) از حوضه دریاچه نمک ایران توصیف و ثبت جهانی شده بود.

لازم به ذکر است که گونه‌های بسیاری از ماهیان آب‌های داخلی ایران از جمله سس ماهی کارون (Barbus karunensis)، رفتگر ماهی سانیا (Cobitis saniae)، سگ ماهی جویباری پروینی (Oxynoemacheilus parvinae)، سگ ماهی جویباری هیرکان (Paracobitis hircanica)، خیاطه ماهی دامغانی (Alburnoides damghani)، ماهی کور غار لرستانی (Garra lorestanensis)، ماهی کور غار تشان (Garra tashanensis) و . . . توسط آزمایشگاه تحقیقاتی دکتر سهیل ایگدری کشف و ثبت جهانی شده است و در حال حاضر نمونه‌های تایپ این گونه های توصیف شده در موزه ماهی شناسی گروه شیلات پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نگهداری می‌شوند.

به گفته دکتر ایگدری امکان بازدید محققان از سراسر جهان از این مجموعه تحقیقاتی فراهم است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راهکار نوین پژوهشگران ایرانی برای تأمین پایدار آب آشامیدنی در مناطق دوردست

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها