- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پایان رقابت هواپیماهای بدون سرنشین «شهید رضایی»

چهارمین دوره مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون‌ سرنشین که توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی برگزار شده بود، مرحله نهایی را نیز پشت سرگذاشت.
به گزارش دیده‌بان علم ایران این مسابقات که در تیرماه سال ۹۵ با حضور بیش از ۴۰ تیم از نقاط مختلف کشور آغاز شده بود در شهریور ماه سال ۹۶ با انجام آزمون‌های پروازی و با حضور ۸ تیم که موفق به اتمام فرآیند ساخت و تست پرنده خود شده بودند به پایان رسید.
آزمون‌های پروازی این دوره از مسابقات در بازه زمانی ۱۴ الی ۱۷ شهریورماه ۹۶ در فرودگاه شهرستان کلاله از توابع استان گلستان، برنامه‌ریزی شده بود که با حضور تیم‌های شرکت‌کننده و داورانی از دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه مالک اشتر و شرکت صنایع هوایی قدس همراه بود.
همچنین در حاشیه برگزاری آزمون‌های پروازی، نمایشگاه و همایشی نیز با حضور نمایندگان مختلفی از ستاد توسعه هوایی و هوانوردی، مرکز همکاری‌های نوآوری و فناوری ریاست جمهوری، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، شرکت قدس، فرودگاه گرگان و نمایندگان استانداری و فرمانداری شهرستان و استان برگزار شد.
گفتنی است در طی این مرحله، تیم‌های متین و شبح از استان بوشهر، تیم‌های صاعقه، اطلس و رهام از استان اصفهان، تیم کلیاک و سُها از استان تهران و تیم شاهین از استان مازندران حاضر شدند. البته تیم‌هایی مانند ایرچیتا، برآیند علم و صنعت، چکاوک و ای‌آر‌سی نیز موفق به انجام برخی تست‌های پروازی اولیه شده بودند اما متاسفانه نتوانستند تست‌های خود را به اتمام رسانده و در فرآیند آزمون‌های پروازی حاضر شوند.
در این بین تیم متین بوشهر توانست با اجرای پروازی موفق، به فاصله ۱۰ کیلومتری پرواز کرده و موقعیت اهداف کار گذاشته شده در منطقه‌ای به پهنه ۳ کیلومتر در ۳ کیلومتر را شناسایی و محموله امدادی را برای هدف سفید رنگ ارسال کند.
تیم کلیاک و تیم رهام موفق به اجرای پرواز خارج از دید و فیلم‌برداری offline شدند و تصاویر مناسبی را از فضای منطقه مورد نظر به صورت offline ارائه کردند اما موفق به شناسایی همزمان اهداف نشدند.
تیم سُها با اجرای پرواز خودکار و رهاسازی محموله امدادی در محل باند پرواز توانست توانمندی خود در زمینه پرواز خودکار را به نمایش بگذارد و تیم‌های شبح و اطلس تنها موفق به اجرای پرواز RC شدند.
دو تیم صاعقه و شاهین، نیز به دلیل مواجهه با نقص فنی نتوانستند پرواز موفقی را ارائه کنند.
نتایج قطعی رقابتها اواخر شهریورماه اعلام خواهد شد.
انتهای پیام