- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

میمون‌های فضایی ایران، بچه دار شدند

آفتاب و فرگام، دو میمونی که چهار، پنج سال پیش در دو ماموریت جداگانه با کاوشگرهای ساخت ایران به فضا فرستاده شدند، هفته گذشته صاحب فرزند شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر فتح الله امی، رییس پژوهشگاه هوافضا با اعلام این مطلب گفت: محققان در حال بررسی اثرات سفر زیرمداری بر بچه میمون حاصل از جفتگیری آفتاب و فرگام هستند.

در نهم بهمن ماه سال ۱۳۹۱ پژوهشگران ایرانی موفق شدند توسط کاوشگر «پیشگام »، اولین میمون – آفتاب – را به فضا ارسال و به سلامت بازیابی کنند.

کاوشگر «پژوهش»، حامل دومین میمون فضایی ایران با نام «فرگام» هم بامداد ۲۳ آذرماه ۱۳۹۲ ماموریت زیر مداری خود را با موفقیت کامل پشت سر گذاشت.

فرگام که پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتر در مدت زمان حدود ۱۵ دقیقه توانست سالم به زمین باز گردد میمونی نر و سه ساله بود.

میمون‌های فضایی ایران از گونه میمون‌های ماکاک (Macaca mulatta) هستند که در اکثر نقاط جهان خصوصاً آفریقا و جنوب شرق آسیا یافت می‌شوند. در حال حاضر بیست و دو گونۀ مختلف ماکاک شناسایی شده که مشهورترین آنها ماکاک رزوس(Rhesus Macaque) است. این گونه معمولاً در آزمایش‌های زیست‌شناسی و رفتار شناختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ بدن ماکاک رزوس که اغلب میمون رزوس نامیده می‌شود، قهوه‌یی یا خاکستری و رنگ صورت آن صورتی است. قد جنس نر رزوس بالغ به‌طور میانگین ۵۳ سانتی‌متر و وزن آن ۷,۷ کیلوگرم است. قد جنس ماده بالغ ۴۷ سانتی متر و وزن آن ۳,۵ کیلوگرم است و دم‌شان حدود ۲۰ تا ۲۳ سانتی‌متر طول دارد.

انتهای پیام