سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ولایتی: صندلی خالی دانشگاه‌ها به نوعی باعث افتخار است/سید حسن خمینی همچنان عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26588
چهارشنبه، ۱۵ شهریور، ۱۳۹۶ | 14:55

ولایتی: صندلی خالی دانشگاه‌ها به نوعی باعث افتخار است/سید حسن خمینی همچنان عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد است

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دانشگاه آزاد ورشکستگی رخ نداده و مشکل صندلی خالی فقط مختص دانشگاه آزاد نیست و مشکل کل آموزش عالی است. البته «صندلی خالی» به نوعی ، باعث افتخار است و حکایت از توسعه آموزش عالی دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه  در نشست خبری افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه رشد جمعیت هم کم شده پدیده صندلی‌های خالی مساله‌ای عمومی است و تاسیس رشته‌های پر کاربرد باعث حل این مساله خواهد شد.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به مساله فیش‌ها نجومی که چندی پیش در خصوص مدیران این دانشگاه نیز مطرح شد گفت: من از خودم شروع می‌کنم و باید بگویم هیچ حقوقی از دانشگاه آزاد نمی گیرم. از ابتدای حضورم در دانشگاه آزاد تصمیم بر این شد که بر اساس همان چیزی که مصوبه دولت است، حقوق پرداخت شود. در زمان دکتر نوریان نیز توافق شد که پرداختی‌های مدیران تعدیل شود.

ولایتی با اشاره به عدم حضور سید حسن خمینی در جلسات هیات امنای دانشگاه آزاد اظهار کرد: حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی هنوز عضو هیات امنا هستند و حتما اشتغالاتی داشته‌اند که نتوانسته‌اند در جلسه حضور پیدا کنند. با این حال ایشان همچنان عضو هیات امنای دانشگاه آزاد هستند.

دکتر ولایتی بابیان اینکه دانشگاه آزاد یکی از پدیده‌های مهم بعد از انقلاب بوده است گفت: دانشگاه آزاد اسلامی که به خصوص روی پسوند اسلامی آن تاکید داریم بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری دنیا است و خدمات زیادی را انجام داده است و همه کسانی که دراین زمینه نقش داشته‌اند از جمله مرحوم آیت‌الله رفسنجانی خدمات بسزایی را به این دانشگاه عرضه کرده‌اند.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد، دانشگاه دولتی انتقاعی و خصوصی نیست گفت:‌ این دانشگاه متعلق به مردم است و  هرکجا که امکانش بوده، شعبه‌ای از این دانشگاه ایجاد شده است.

ولایتی در ادامه تاکید کرد: تلاش مدیریت جدید دانشگاه پرداختن به ارتقاء کیفی است و باید تلاش کرد با کسانی که به علت مشکلات اقتصادی محروم ولی دارای استعداد بالا هستند از خدمات دانشگاه آزاد استفاده کنند. در همین راستا همواره از اهداف جمهوری اسلامی بوده است که متناسب با درجه محرومیت میزان شهریه تخفیف داده شود.

وی افزود: هدف دیگر دانشگاه آزاد جذب نخبگان است و این مسئله از جمله  مباحثی بوده است که بعد از انقلاب  صحبت‌های زیادی در مورد آن شده است ولی کمتر جنبه عملی گرفته است.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به این که خروج نخبگان از کشور دارای آسیب‌های کوتاه مدت و بلند مدت است گفت: خروج ژن‌های مستعد از کشور دارای آسیب های بلند مدت است. مسئله اصلی در بورسیه کردن نخبگان آن است که آینده سازان دانشگاه آزاد از نخبگان باشند و این افراد در دانشگاه جذب شوند.

ولایتی با تاکید بر توجه به مسائل فرهنگی در این دانشگاه گفت:‌ بدون تردید باید این مسائل مورد توجه باشد  و نباید از مسائل فرهنگ غافل شد چرا که انقلاب ما فرهنگی و عقیدتی است.

وی با اشاره به افزایش مشارکت مردم در انتخابات مختلف اظهار کرد:‌ میزان مشارکت حکایت از استمرار و افزایش مشارکت دارد و حتی کسانی که انقلاب را ندیده‌اند در این عرصه‌ها حضور دارند.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌باید تدابیری صورت گیرد که در کنکور سراسری انتخاب اول داوطلبان ، دانشگاه آزاد باشد و این هدف دور از دسترس نیست.

وی با اشاره به این که با آزادی که در دانشگاه آزاد در استفاده از اساتید وجود دارد و این‌که کمتر قوانین و مقرارات دیوان‌سالارانه دست و پای مسئولان را بسته است گفت: در دانشگاه آزاد دست ما برای ارتقای کیفی در حد مطلوب و بالاتر از آن  باز است تا به درجاتی که حق مردم است برسیم.

ولایتی در خصوص تعامل وزارت علوم با دانشگاه آزاد و بویژه در زمینه تعداد رشته‌ها کارشناسی ارشد گفت: تقریبا تعداد رشته‌های مورد نظر مورد موافقت قرار گرفته و به خاطر تفاهمی که وزارت علوم با معاونت آموزشی دانشگاه آزاد داشته است قدردانی می‌کنیم.

وی درباره ترمیم تعداد اعضا هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد گفت: برای ترمیم هیات امنا و هیات موسس برنامه داریم اما هنوز کسی را معرفی نکردیم و در آینده نزدیک افرادی معرفی خواهند شد.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد در پاسخ به سوالی درباره اخراج کارمندان رسانه های دانشگاه آزاد تصریح کرد: تا جایی که خبر دارم بعد از تغییر مدیریت ها عده ای از همکاران مطبوعاتی استعفا دادند، طبیعی است که مدیران جدید معیارهایی دارند و هرکس مطابق نباشد از ادامه همکاری خودداری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد در راستای ایجاد دانشگاه ایرانی اسلامی قدم برمی‌دارد گفت: طبیعی است که بخصوص در بخش تحصیلات تکمیلی بر ارتقای کیفیت بسیار تاکید داریم.

 

ولایتی در رابطه با بازگشت نام واحد دانشگاه نجف آباد از شهید حججی به قبلی گفت: خانواده و همسر شهید حججی نامه ای نوشتند و گفتند با توجه به اینکه نجف آباد شهدای بسیاری دارد و اصلا شهیدآباد است، نمی‌خواهیم فقط اسم شهید حججی مطرح باشد که به درخواست خانواده شهید اسم این واحد را به نام اول بازگرداندیم.

ولایتی  در خصوص بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد گفت: بیکاری فقط برای فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد نیست و مساله‌ای عمومی است.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: سینما و تئاتر در هدایت یا ضلالت افکار بسیار معجزه گر است و امریکایی ها در هالیوود فیلم هایی را با اغراض سوء علیه ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام تولید می‌کنند، سینما می‌تواند حتی کار چند کتاب را انجام دهد و سینمای ایران باید درجهت حمایت از فرهنگ ایرانی اسلامی باشد همانطور که سینمای دیگران در جهت اهداف صهیونیست هاست و به گونه ای فیلم می‌سازند که افراد فکر می‌کنند یهودی ها حق دارند که فلسطینی ها را از سرزمینشان بیرون کنند، در دانشگاه آزاد هم به این حوزه توجه کامل می‌شود.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به صحبت های دولتمردان امریکا  در رابطه با برجام گفت: این اولین بار نیست امریکایی ها اظهارات ضد ایرانی دارند و  اینها در منطقه شکست خورده‌اند؛ بزودی آزادی رقه و آزادی موصل و حلب و … حکایت از پیروزی‌های حکومت قانونی عراق و سوریه دارد، آمریکایی ها هم در منطقه نه پیروزی دارند نه آبرو و حرف های ضد ایرانی آنها هیچ اثری در جمهوری اسلامی ندارد و می‌خواهند برجام را کنار بگذارند ولی دنیا جلوی آنها ایستاده است.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد در ادامه گفت: ما کسی را مجبور نمی‌کنیم آنچه عقیده‌اش نیست را در دانشگاه ازاد درس بدهد اما هر کس که معتقد است می‌تواند بیاید در دانشگاه آزاد درس دهد، در حالیکه برخی یک طرفه تریبون را گرفته اند و هرچه می‌خواهند در کلاس ها می‌گویند و مشخص است که راضی از قاضی برمی‌گردند و دانشجویان فرصت و جراتی برای پاسخ دادن ندارند. در جمهوری اسلامی آزادی هست که هرکه هرچه می‌خواهد می‌نویسد.

ولایتی افزود: دانشگاه آزاد جای ضد انقلاب نیست، نمی‌شود زیر پرچم دانشگاه آزاد ضد نظام و کشور را ترویج کرد.

ولایتی در رابطه با درخواست آمریکایی‌ها برای بازدید از مراکز نظامی ایران گفت:‌ توصیه ای داریم به آمانو که تحت تاثیر القائات آمریکا نباشد. ما می دانیم افرادی می‌خواهند به آمانو مشورت بدهند تا به سمت صحبتهای ترامپ متمایل شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:‌ مراکز نظامی جزو امنیت ملی ما است و هیچ کس حتی آقای آمانو حق بازدید از این مراکز را ندارد .

وی در ادامه با بیان اینکه از تمامیت ارضی عراق و کشورهای منطقه دفاع می‌کنیم گفت:  دولت عراق با همه پرسی در خصوص اقلیم کردستان عراق مخالف است و جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که روابط عمیقی با عراق دارد در این زمینه رضایت ندارد و با ادعاهایی که با تمامیت ارضی و هویت ملی عراق منافات دارد، مخالف هستیم .

ولایتی در خصوص روابط ایران و عربستان اظهار کرد: در حال حاضر روی حج توافق شده و مراسم امسال به خوبی برگزار شده است و دو طرف به توافق وفادار هستند.

وی اظهار کرد: قرار است هیاتی از ایران به عربستان و از عربستان به ایران بیاید و این کار مثبتی است ولی در مسائل منطقه ای توصیه ما این است که در امور کشورهای منطقه دخالت نکند چرا که این مسئله به نفع عربستان نیست.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد کشتار مردم میانمار گفت:‌ یکی از بی منطق‌ترین کارهایی که در جهان انجام می‌شود کشتار مردم مسلمان میانمار است که بدون هیچ توجیهی افرادی که قرن‌ها در آنجا هستند را با ادعای نژادپرستانه و با بی‌توجهی به افکار جهان، اخراج می‌کنند و می‌کشند.

ولایتی افزود: یک زمانی غربی‌ها فریاد مظلومیت خانمی ‌که الان در میانمار اقدام به کشتار و اخراج مسلمان می‌کند را سر می دادند و درحال حاضر ایشان آمده و مشخص نیست روی چه حسابی شهروندان این کشور را اخراج می‌کند و برخوردی مانند اسراییل را انجام می‌دهد. سازمان ملل متحد باید جلوی این برخوردها را بگیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در نخستین گردهمایی آینده پژوهان آموزش عالی مطرح می شود: آموزش عالی آینده را چگونه تصور می کنید؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران: تنها حدود یک درصد اعضای هیات علمی در بین‌المللی شدن آموزش عالی کشور نقش دارند

توزیع ۳۳۰ سکه طلا در جلسه ای در دانشگاه آزاد!

حباب آموزش عالی!!/منصوری: تعداد دانش‌آموختگان دکتری ایران به نسبت جمعیت، دو برابر آمریکاست!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها