- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

یک مقام وزارت بهداشت اعلام کرد: توان علمی ایران برای استفاده از استخوان اجساد انسان و تولید پوست آماده در صورت رفع موانع

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از بین سه هزار و ۱۰۰شرکت دانش بنیان ثبت شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۸۹۰ شرکت در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر حسین وطن‌پور در افتتاحیه هجدهمین کنگره پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه قزوین برگزار شد، گفت: از این تعداد شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت حدود ۲۵۰ شرکت دارای محصول در بازار هستند که از این بین نیز محصول ۷۰ شرکت صادراتی است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۳۵ درصد منابع  بخش فناوری کشور، جذب حوزه سلامت شده که این رقم فوق العاده است.

دکتر وطن پور با اشاره به دستاوردهای گسترده حوزه سلامت در طول سال‌های اخیر افزود: برخی تصور می‌کنند دستاوردهای وزارت بهداشت تنها در طرح تحول سلامت خلاصه می شود در حالی که ما امروز در فعالیت های پژوهشی و فناوری به رشد قابل ملاحظه ای دست یافته ایم و اساتید برجسته و دانشمند ما اکنون در بسیاری از دپارتمان های دانشگاه های بزرگ دنیا عضویت دارند.
دکتر وطن‌پور، افزایش تعداد مقالات علمی در خارج از کشور، گسترش تعداد کنگره ها و افزایش بودجه‌های تحقیقاتی در کشور را از دیگر مواردی اعلام کرد که سال‌های اخیر رشد قابل توجهی دست یافته اند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران امروز از لحاظ آموزشی و پژوهشی به خودکفایی رسیده و در زمینه های مختلف در حال مذاکره با بسیاری از کشورها و صدور محصولات خود به بازار های خارج از کشور است،گفت: امروز جایگاه ما به درجه ای رسیده که کشورهای بزرگ خارجی نیز علاقه مند به همکاری با ما هستند.

وی در ادامه بر حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم باید در کنار آموزش و پژوهش به فناوری نیز توجه کنند که این موضوع نیازمند نیروی انسانی نخبه و فناور است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر وطن‌پور ادامه داد: هم اکنون فراتر از تصور بسیاری از ما که اهدای عضو را محدود به کلیه، قلب و کبد می‌دانیم کشور ما به سطحی از دانش علمی دست یافته که می تواند استخوان‌های اجساد انسان‌ها را نیز مورد استفاده قرار دهد و حتی در صورت آنکه اجازه داشته باشد و مخالفان نیز مانع نشوند توانایی تهیه پوست آماده برای بسیاری از بیماران دچار سوختگی را نیز دارد.

وی در پایان از آمادگی و استقبال وزارت بهداشت برای حمایت از طرح ها و تحقیقات دانشجویان خبر داد و افزود: این وزارت می‌تواند در زمینه این طرح ها سرمایه گذاری کرده و دانشجویان نخبه و توانمند خود را به کارفرما تبدیل کند.

انتهای پیام