جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تشخیص دقیق اوتیسم با مدل ابداعی محققان ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26423
دوشنبه، ۱۳ شهریور، ۱۳۹۶ | 12:21

تشخیص دقیق اوتیسم با مدل ابداعی محققان ایران

محققان کشور موفق به ارائه یک مدل محاسباتی دقیق برای شناسایی کودکان اتیستیک شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این مدل محاسباتی که مبتنی بر پردازش تصویر و جبر خطی است از روی پلک زدن و هیجانات چهره کودکان مبتلا به اتیسم را شناسایی می کند.

اتیسم یکی از بیماری‌های جدی گروه بیماری‌های رشدی اختلالات است که در اوایل دوره کودکی (معمولا قبل از سه سالگی) ظاهر می‌شود. هرچند علایم و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است، اما همه انواع آن برتوانایی برقراری ارتباط با دیگران توسط کودک، تاثیر می‌گذارد. به‌ نظر می‌رسدكه يك اختلال در سيستم عصبی كه باعث عدم عملكرد صحيح مغز می شود در ايجاد اين بيماری مؤثر است. هرچند درمان و شفای کاملی برای درمان اتیسم وجود ندارد، اما درمان جدی و به موقع اوتیسم تغییرات بزرگی در زندگی کودکان مبتلا به بیماری ایجاد می‌کند.

اين اختلال در بيماران اتيستيك باعث مي‌شود كه مغز نتواند در زمينه رفتارهای اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به درستی عمل كند. كودكان و بزرگسالان اتيستيك در زمينه ارتباط كلامی و غير كلامی، رفتارهای اجتماعی، فعاليت‌های سرگرم كننده و بازی دارای مشكل هستند.  اتيسم يكي از پنج بيماری است كه در مجموع به آنها “ اختلالات نافذ رشد“ يا به اختصار “پي دی دی “ مي‌گويند. اين پنج بيماری عبارتند از : اتيسم، اختلال آسپرگر، اختلال عدم تمركز دوران كودكی ، اختلال رِت ، و اختلالات نافذ رشد كه با معيارهای بيماری‌های ذكر شده مطابقت ندارند.

علایم و نشانه‌های اتیسم بیشتر اوقات قبل از سن ۳ سالگی شروع به ظهور می‌کنند. در اوایل والدین کودک مبتلا به اتیسم متوجه می‌شوند که کودک آنها شروع به صحبت کردن نکرده و مانند سایر کودکان هم سنش رفتار نمی‌کند. اما اینکه کودک مانند سایر کودکان و در سن آنها شروع به صحبت کرده و بعد مهارت‌های کلامی خود را از دست دهد، نیز ممکن است رخ دهد.  کودکان مبتلا به اتیسم در رفتار با دیگران مشکل دارند. زمانی‌که این کودکان بزرگتر می‌شوند بعضی از آنها ممکن است بیشتر علاقه ارتباط با دیگران داشته و کم‌تر دچار پریشانی شوند. بعضی دیگر تقریبا سبک زندگی نزدیک به سبک زندگی سالم و عادی دارند. با این‌حال سایر این کودکان بازهم در مهارت‌های زبانی و اجتماعی دچار مشکل بوده و دوران نوجوانی و بلوغشان بیماری آنها را شدیدتر می کند.

اغلب کودکان مبتلا به اتیسم در یادگیری علم و مهارت کند بوده و بعضی از آنها نشانه‌هایی از هوش پایین را نشان می‌دهند. سایر کودکان مبتلا به اتیسم در یادگیری مشکلی نداشته اما ممکن است در ارتباط اجتماعی، کلامی و زندگی طبیعی مشکل داشته باشند. تعدا کمی از کودکان مبتلا به اتیسم توانایی‌های بالایی داشته و مهارت‌های مثال زدنی در بعضی از مهارت‌های خاص هم‌چون هنر، موسیقی و یا ریاضی از خود نشان می‌دهند.

بنابراین در این طرح که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام شده شناسایی کودکان اتیستیک و مدت زمان آن و اثر آن بر مغز از طریق تحلیلی ساختار پلک زدن و هیجانات چهره مد نظر قرار گرفت زیرا با تصویربرداری و تحلیلی چشم می‌توان انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های شناختی مانند عدم تمرکز و ضعف حافظه را شناسایی کرد. در نتیجه در این مدل می توان درصد در معرض قرارگرفتن کودکان سالم را پیش‌بینی و پیشگیری و راه حل درمان را ارائه کرد. علاوه بر این برای بیماران مبتلا نیز می‌توان درصد پیشرفت بر سایر اندام‌ها و توانایی‌های مغزی را نیز تخمین زد و برای هر یک راه درمان مناسب را پیشنهاد داد.
همچنین با این مدل  می توان در طول درمان از درصد بهبود شخص از طریق معاینه توسط رایانه و سیستم هوشمند که در این طرح پیشنهاد می‌شود استفاده کرد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

توسط محققان ایرانی ارائه شد: نخستین مدل تکاملی رفتار شبکه‌های نورونی مغز در مراحل خواب با تک کانال EEG

دانشمند ایرانی، برنده جایزه ترولند ۲۰۲۲ آکادمی علوم آمریکا شد

تیم‌های برتر مسابقات علوم اعصاب شناختی دانش‌آموزی معرفی شدند

ساخت نرم افزار تشخیص آنلاین نورون های داخل قشر مغز در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها