جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

«شهر دانایی» به کدام ایستگاه رسید؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26406
دوشنبه، ۱۳ شهریور، ۱۳۹۶ | 13:15

«شهر دانایی» به کدام ایستگاه رسید؟

طرح جدید «شهر دانایی» که با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز اجرایی می‌شود، شامل بخش‌هایی از جمله پارک موضوعی (Theme Park) علمی و فناوری برای کودکان و نوجوانان است .

به گزارش دیده‌بان علم ایران در اكثر شهرهای بزرگ كشورهای پیشرفته‌ی دنیا، مراكز علمی جهت استفاده‌ی عموم به وی‍ژه كودكان و نوجوانان به منظور آشنایی مؤثر با پدیده‌های علمی و فناوری وجود دارد. به علاوه، پارك‌های اكولوژیك به عنوان نماد توسعه‌ی پایدار شهری جهت فرهنگ‌سازی در حوزه‌ی حفاظت از محیط زیست طی دهه‌های گذشته در نقاط مختلفی از دنیا تاسیس شده‌اند.


تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران، با تلفیق دو ایده‌ی فوق به علاوه‌ی نوآوری‌های منحصر به فرد، در سال ۱۳۹۰ پیشنهاد تأسیس پارک علمی – اکولوژیک ویژه‌ی کودکان و نوجوانان را با عنوان تجاری «شهر دانایی» تدوین کردند.


این طرح یک پارک موضوعی (Theme Park) با پس‌زمینه اکولوژیک است که هدف آن آموزش رشته‌های مختلف علوم، خصوصا علوم انسانی – اجتماعی به کودکان و نوجوانان، در قالب فعالیت‌های تفریحی، سرگرم‌کننده و هیجانی است. طرح مورد نظر در خاورمیانه بی‌بدیل بوده و استانداردهای قابل رقابتی با نمونه‌های اروپایی و امریکایی دارد.


چنین طرح‌هایی دستاوردهای مهم فرهنگی، گردشگری و اجتماعی خواهند داشت و از سوی دیگر نیازمند حجم بالای سرمایه‌گذاری اولیه هستند. تجربه‌ی جهانی حاکی از آن است که حمایت و سیاست‌گذاری بخش‌های دولتی و بعضا عالی‌ترین مقامات کشورها در اجرایی شدن این طرح‌ها در بازه‌ی زمانی مناسب ضرورت دارد.


البته این به معنی غیراقتصادی بودن آن‌ها نبوده و در ادامه امکان استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاران و نیز شرکت‌هایی که به امر مهم مسئولیت‌های اجتماعی توجه دارند فراهم است. ادامه این پروژه مستلزم همکاری یک تیم جوان، خلاق، پرکار و توانمند از یکسو و سرمایه‌گذاری است که فراتر از روال‌های مرسوم در کشور بتواند به کارهای کاملا خلاقانه، بلندنظرانه و مبتنی بر دانش ایرانی (به معنای عدم تمرکز بر واردات تجهیزات و فعالیت‌های مبتنی بر سودآوری کوتاه‌مدت) بیاندیشد.


اجرای موفقیت‌آمیز فاز اول این پروژه می‌تواند زمینه ایجاد یک شرکت تخصصی و صاحب‌نام در زمینه تولید ایده‌های تفریحی بکر، تولید تجهیزات مورد نیاز و توسعه پارک‌های زنجیره‌ای حداقل در سطح خاورمیانه را فراهم کند.


در نهایت طرح شهر دانایی با محوریت تم پارک علمی برای کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۰ به مدیریت کلان‌شهر کرج ارائه و با استقبال بالا  روبرو شد و با تخصیص یک زمین ۲۲ هکتاری در تپه مرادآب در برنامه جاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج گنجانده شد.


در سال ۱۳۹۴ و پس از مرتبط شدن تیم پیگیری‌کننده طرح در کرج با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، نشست‌های مشترک متعددی با حضور تیم مذکور، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و مدیران عامل سازمان‌ پارک‌ها و فضای سبز و سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج برگزار شد.


طی این نشست‌ها طرح شهر دانایی و سایر فرصت‌ها در استان تازه تاسیس البرز در حوزه فناوری اطلاعات و صنایع فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و از عرصه‌های موجود و قابل استفاده نیز بازدید میدانی به عمل آمد. ضمنا بررسی‌های علمی و کارشناسی در خصوص طرح نیز که از سال ۱۳۹۰ توسط تیم پیگیری‌کننده آغاز شده بود با جدیت بیشتری ادامه پیدا کرد.


اقدامات فوق منجر به بروزرسانی طرح شهر دانایی شد. طرح با نام «شهر دانایی» و با تعریف «مرکز نوآوری و شکوفایی البرز» بازتعریف شد. طرح جدید شهر دانایی شامل بخش‌هایی از جمله پارک موضوعی (Theme Park) علمی و فناوری برای کودکان و نوجوانان، مرکز رشد و شتاب‌دهنده شرکت‌های فناور و نوآور در حوزه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات، مرکز رشد و شتاب‌دهنده شرکت‌های فناور و نوآور در حوزه‌ صنایع فرهنگی، مرکز تجمیع زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات استان البرز، رصدخانه شهری کرج و دهکده هنر  است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ستاری خبر داد: معرفی بیش از دو هزار ایده به شتابدهنده ها/تراکنش بیش از هزار میلیارد تومانی فین تک‌ها در سال گذشته

دانشگاه اصفهان، قطب بازی‌های رایانه‌ای در ایران / پیگیری ایجاد دانشکده بازی‌های رایانه‌ای

فناوری های جدید از دروازه کاخ گلستان گذشت

علوم انسانی می‌تواند صنعت کشور را اداره کند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها