جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ثبت دوازدهمین گونه ارزشمند آرکی توسط محققان مرکز ذخایر ژنتیکی ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26402
دوشنبه، ۱۳ شهریور، ۱۳۹۶ | 12:27

ثبت دوازدهمین گونه ارزشمند آرکی توسط محققان مرکز ذخایر ژنتیکی ایران

محققان بانک میکروارگانیسمهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به شناسایی و ثبت دوازدهمین گونه از گروه آرکی ها شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس این مرکز در خصوص میکروارگانیسم جدید گفت: جداسازی و نگهداری جدایه‌های بومی به عنوان یکی از رسالت‌های مهم بانک میکروارگانیسم‌های این مرکز به شمار می‌آید و تاکنون تاکسون‌های میکروبی جدید و متنوعی در نتیجه فعالیت‌های این مرکز شناسایی و به دنیا معرفی شده است.

وی افزود: در همین راستا طی جدیدترین مطالعه صورت گرفته در زمینه تنوع زیستی میکروارگانیسم های تالاب میقان، یک آرکی جدید کشف شد. تالاب میقان واقع در استان مرکزی دارای ویژگی‌های اکولوژیک منحصر بفردی است و به عنوان یکی از اکوسیستم‌های ارزشمند و مطرح جهت مطالعات تنوع زیستی میکربی مورد توجه این مرکز قرار گرفته است.

فاضلی خاطرنشان کرد: این آرکی نمک دوست جدید با استفاده از معیارهای مختلف شناسایی از جمله مطالعات تبارزایی به عنوان یک گونه جدید با نام Natrinema soli در خانواده Natrialbaceae معرفی و در معتبرترين ژورنال بين المللي سيستماتيك میکروبی (IJSEM‌) پذیرفته شده است. این گونه، دوازدهمین آرکی بومی جدید در بین ۵۲ میکروارگانیسم بومی معرفی شده از بانک میکروارگانیسم های این مرکز است.

گفتنی است این دسته از میکروارگانیسم ها اغلب ساکن زیستگاه هایی با سخت ترین شرایط از قبیل محیط های بسیار اسیدی یا قلیایی، چشمه های آب گرم، دریاچه ها و محیط های بسیار شور هستند و به دلیل توانایی تحمل شرایط بسیار سخت، آنزیم ها و سایر ترکیبات تولید شده توسط این گروه از میکروارگانیسم ها، در صنعت حائز اهمیت بسیار زیادی هستند، به ویژه امروزه آرکی‌های نمک دوست به دلیل توانایی تولید رنگدانه های زیستی و آنزیم های خاص و سایر ترکیبات دارای کاربرد در صنعت توجه بسیاری از دانشمندان جهان را جلب کرده‌اند.

این آرکی ارزشمند هم اکنون در کلکسیون میکروبی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با کد دسترسیIBRC-M 11063  نگهداری می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معرفی شش گونه جدید زعفران از ایران

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

شناسایی سویه های مخمری ضد آلودگی قارچی انگور

دستیابی به سویه‌های مخمری با پتانسیل پروبیوتیکی از نمونه‌های سنتی کفیر ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها