پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

“ادبیات منظوم عامه”طبقه‌بندی و تحلیل شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2640
چهارشنبه، ۹ تیر، ۱۳۹۵ | 13:35

“ادبیات منظوم عامه”طبقه‌بندی و تحلیل شد

پژوهشگران مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس اقدام به “طبقه‌بندی و تحلیل ادبیات منظوم عامه” با هدف ثبت و شناسایی گونه‌های مختلف بومی سرود، کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران ، حسن ذوالفقاری مدیر پروژه «طبقه بندی و تحلیل ادبیات منظوم عامه» در این باره گفت: این طرح توسط کارگروه علوم انسانی صندوق حمایت از پژوهشگران (بنیاد علم ایران) مصوب شد و شناسایی گونه‌های مختلف بومی سرود، تحلیل و طبقه‌بندی آنها در کل کشور از اهداف آن است.

ذوالفقاری با بیان این که این پروژه در مدت ۳ سال با همکاری ۱۰ نفر از پژوهشگران در مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس به انجام رسید، ادامه داد: برای این منظور ۳۵۰ گونه از اشعار محلی در استان و مناطق مختلف کشور شناسایی شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: این گونه‌ها به لحاظ سرایندگان، مراسم، وسایل و ابزار مورد نیاز برای اجرا، ویژگی‌های ادبی، نوازندگان و خوانندگان، مضامین و ابعاد اجتماعی و فرهنگی سروده‌ها بررسی و نمونه‌هایی نیز عرضه شد تا بتوان شناسنامه کاملی از این سروده‌ها تهیه کرد.

وی، با تاکید بر این که این گونه سروده‌ها زمینه مطالعات گسترده‌تری را در ادبیات منظوم عامه و محلی ایران فراهم می‌کند، یادآور شد: این گونه‌ها هم اکنون در مناطق مختلف ایران در آیین‌های مختلف همچون دینی و مذهبی، عروسی، سوگ و شادی اجرا و خوانده می‌شوند که ثبت و ضبط این گونه‌ها می‌تواند به عنوان میراث معنوی اقوام ایرانی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان میراث فرهنگی دنبال شود.

رئیس مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: بخش دوم این طرح نیز به طبقه‌بندی و تحلیل این گونه‌ها از ابعاد مختلف زبانی، ادبی، زیبایی شناختی، فرهنگی و اجتماعی بررسی و تحلیل‌های بسیار عمیقی در این راستا انجام شده است که می‌تواند دستاوردهای بسیاری را همراه داشته باشد.

وی اظهار کرد که از طریق این پژوهش گونه‌های سرود بومی ناشناخته محلی معرفی و زمینه برای مطالعه بیشتر روی آنها فراهم ‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها