- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دانشگاه صنعتی اصفهان، میزبان سومین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات

سومین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن برگزار می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر سید ظفراله کلانتری، دبیر این رویداد علمی با اعلام این خبر گفت: امروزه شتابگرهای ذرات از پیشرفته‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری است که در شاخه‌های مختلف علوم، فناوری و پزشکی کاربرد دارند به‌طوری که نیاز به ساخت و ارتقای فناوری شتابگرها در ابعاد و رده‌های مختلف انرژی و برای ذرات گوناگون رو به افزایش است.

دکتر کلانتری افزود: خوشبختانه بیش از یک دهه است که در ایران نیز فعالیت‌های مناسبی برای ساخت و توسعه شتابگرهای ذرات آغاز شده و مطالعات قابل توجهی در زمینه‌های اصول فیزیکی و اساس کار انواع شتابگرها، روش محاسبات و استفاده از نرم‌افزارهای ویژه طراحی وسایل و قطعات شتابگرها و بررسی دینامک باریکه ذرات در کنار گسترش فناوری‌ها و ساخت دستگاه‌های مرتبط، توسط گروه‌های پژوهشی در مراکز تحقیقاتی مختلف و دانشگاه‌ها انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به ویژگی بین رشته‌ای این دانش، گسترش فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌های نظری، محاسباتی، ساخت و کاربردهای شتابگرها و از سوی دیگر نیاز کشور به شتابگرها در زمینه‌های مختلف را از ضرورت های برگزاری این کنفرانس عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان، گردآوری پژوهشگران و متخصصان این حوزه به منظور به اشتراک گذاشتن یافته‌های علمی و تجربیات خود در زمینه شتابگرها، ایجاد فرصت برای همکاری بین گروه‌های تحقیقاتی، آشنایی بیشتر دانشجویان با پژوهش‌ها و پژوهشگران این زمینه تحقیقاتی و کمک به گسترش و پیشرفت شتابگرها حول محورهای این کنفرانس را از اهداف برگزاری این رویداد علمی بیان کرد.

دبیر سومین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن با اشاره به محورهای اصلی این کنفرانس، تصریح کرد: فیزیک شتابگرها، طراحی و ساخت انواع شتابگرها و تجهیزات مرتبط و کاربرد شتابگرها در علوم، صنعت و پزشکی، محورهای اصلی سومین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن می باشد.

گفتنی است: کنفرانس ملی دوسالانه شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن، ۲۸ و ۲۹ آذرماه سال جاری با همکاری انجمن فیزیک ایران به میزبانی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام