چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

میزان ذخیره قطعی ید در ایران اعلام شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26329
یکشنبه، ۱۲ شهریور، ۱۳۹۶ | 10:54

میزان ذخیره قطعی ید در ایران اعلام شد

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از جهشی بزرگ در تولید ید دنیا با توسعه معادن استان گلستان خبر داد .

به گزارش دیده‌بان علم ایران، بهروز برنا با بیان این‌که از دهه ۶۰ موضوع شناسایی و اکتشاف ماده معدنی ید در استان گلستان توسط این سازمان در حال پیگیری است، گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور موفق شده طی سال‌های اخیر با بررسی شورابه‌های مناطق مختلف ید را ردیابی کند.

بهروز برنا افزود: در گذشته ایران جزو کشورهایی بودکه فقر ید در خاک مشکلات پزشکی را به همراه داشت به همین منظور مسئولان امر با افزودن ید به محصولات غذایی این مهم را جبران کردند.

وی خاطرنشان کرد: ید در آب شور و دریاها و همراه حوزه‌های نفت و گاز وجود دارد که بر همین اساس با اکتشاف ذخیره ید در منطقه آق‌قلا و بررسی شورابه‌های عمیق در سازندهای موجود در منطقه، به ذخیره قابل توجهی در کشور دست پیدا کرد.

به گفته وی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با انجام مطالعات ژئوفیزیک به روش M.T(مگنتوتلوریک) در یک گستره‌ بالغ بر ۲۰۰ کیلومترمربع در منطقه زون کپه‌داغ و منطقه داشی‌برون در مرز ترکمنستان چهار محدوده امیدبخش قابل توجه از ماده معدنی ید را شناسایی کرد.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، از وجود ۵/۷ میلیون تن ذخیره ید در دنیا خبر داد و گفت: شیلی و ژاپن ۹۰درصد این میزان ذخیره را در اختیار دارند و کشورهای روسیه، آمریکا، ترکمنستان، آذربایجان و ایران در رتبه‌های بعدی قرار دارند و کشورمان نیز به تازگی وارد چرخه تولید ید در جهان شده‌ که بر اساس آمار سال ۲۰۱۵ سالانه ۳۰ هزار  و ۶۰۰ تن ید توسط این کشورها تولید می‌شود.

برنا تصریح کرد: خوشبختانه ایران دو معدن فعال ید در اختیار دارد و به تازگی یک معدن هم به گواهی کشف رسیده و اکتشافات اولیه ۱۲ محدوده اکتشافی هم توسط بخش خصوصی در حال انجام است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به هزینه‌بر بودن ذخایر ید همراه با حوزه‌های نفت و گاز، بهترین و اقتصادی‌ترین ذخایر در حوزه دریای خزر یعنی بلوک مشترک ایران، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان و روسیه با صرفه اقتصادی مناسب خواهد بود.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ذخیره قطعی ید در کشور را بالغ بر ۵ هزار تن اعلام و تاکید کرد:  میزان ید موجود در شورابه‌های نهشته شده  در عمق ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ متر از سطح زمین به ۶۵ گرم در تن می‌رسد که با ۲۰۰ گرم بُرم درتن و مقادیری منیزیوم همراه است که با فرآوری مناسب می‌توان این مواد را نیز استخراج کرد که طبعا” ارزش افزوده ذخایر کشور بالاتر می‌رود.

به گفته وی، در حال حاضر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از طریق مزایده سه محدوده را به شرکت معدنی الغدیر با حضور مدیرعامل شرکت، استاندار و جمعی از مسولان محلی به طور رسمی واگذار کرد تا با اکتشافات تکمیلی و راستی آزمایی و اثبات ذخیره  طی دو سال آینده کارخانه فرآوری با تولید ۴۵۰ تن ید در سال در منطقه راه‌اندازی شود.

برنا، ضمن اشاره به آمارهای موجود مبنی بر تولید ۳۶۵ تن ید در استان گلستان طی سال ۹۵، تصریح کرد: ایران ۱/۱ درصد تولید ید جهان را در ا ختیار دارد که امید است طبق برنامه‌ریزی‌ها تا سال آینده به تولید ۲۰۰۰ تن در سال برسیم که تحقق این امر جهشی بزرگ در تولید ید دنیاست.

این مقام مسئول درباره مصارف اصلی ید گفت: این ماده معدنی که حداقل در ۲۴ نوع ماده یددار وجود دارد در مکمل‌های غذایی، وسایل الکترونیک، هوافضا، صنایع داروسازی(قرص‌های تیروئید)، صنایع پتروشیمی (به عنوان کاتالیزور)، فیلم مدیا، مواد آلی‌و… استفاده می‌شود و در حال حاضر از بازارهای داخلی و خارجی خوبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: در فاز اول ۴۰ میلیارد تومان در فاز دوم ۳۰ میلیارد تومان از سوی شرکت الغدیر به منظور شناسایی و راه‌اندازی کارخانه فرآوری ید در استان گلستان سرمایه‌گذاری می‌شود که برای ۱۱۰ نفر نیز در این منطقه محروم اشتغالزایی خواهد شد.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ضمن ابراز امیدواری از این‌که صنعت ید در ایران بتواند رتبه خود را از میان ده کشور تولید‌کننده به سطح میانه برساند، خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم رتبه خود را به سطح ۵ کشور برتر تولیدکننده ید در دنیا ارتقا دهیم که تحقق این امر در آینده برای توسعه این بخش بسیار امیدوارکننده خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تهیه نقشه زمین‌شناسی یک‌ پنجاه‌هزارم شهر تهران با مدلسازی سه‏‌بُعدی

دمای قله دماوند امسال به چند رسید؟/ نقشه آتشفشان دماوند، در دستان شهریور امسال

کشف معدن طلای زایلیک در آذربایجان شرقی و تولید شمش طلا در مقیاس صنعتی

امیدهای تازه در کاهش مرگهای آبی با آغاز مطالعات جریان های شکافنده/ تنگه هرمز میزبان کاوشگر خلیج فارس برای مطالعه زمین شناسی دریایی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها