- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

حمایت قاطع جامعه بیوتکنولوژی کشور از رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست

شرکت‌کنندگان در دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی در قطعنامه پایانی همایش ضمن تقدیر و اعلام حمایت قاطع از رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر استفاده از ظرفیت فناوری‌های نو از جمله محصولات تراریخته در بهبود وضعیت محیط زیست کشور بر رفع موانع پیش روی تولید داخلی محصولات بیوتکنولوژی براساس مفاد قانون ایمنی زیستی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران در این قطعنامه که در اختتامیه همایش سه روزه بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران قرائت شد، آمده است: «بیوتکنولوژی و فناوری‌های نوظهور ذیل آن از جمله مهندسی ژنتیک، زیست شناسی مصنوعی، ویرایش ژنومی در کنار سایر فناوری های سنتی، مرسوم و علمی از جمله اولویت های الف نقشه جامع علمی کشور ابلاغی مقام معظم رهبری است که در کنار ارائه راه حل های دانش بنیان برای بهبود شرایط اقتصادی می‌تواند برای رفع چالش هایی همچون آلودگی زیست محیطی، امنیت غذایی، بهداشت و درمان و همچنین اشتغال مولد راهکارهای بدیعی را ارائه کند.

شرکت کنندگان در این همایش، ضمن ارج نهادن به موفقیت‌های موجود، اعلام می‌کنند که با وجود ظرفیت فوق العاده و بالقوه کشور ما و سهم قابل توجه این فناوری در توسعه کشورهای مختلف و اقتصاد جهانی، کشورمان از مزایای زیست فناوری در حد شایستگی‌های ملت ایران به ویژه در مرحله تولید برخوردار نشده است. بدین جهت با رویکردی آسیب شناسانه پیشنهادات خود را در قالب این قطعنامه تقدیم مسئولین محترم نظام کرده و از هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی می‌خواهند تا مفاد قطعنامه را پیگیری و نتایج را به اطلاع جامعه علمی کشور برسانند.

به منظور نیل به اهداف عالی مندرج در سند چشم انداز ۱۴۰۴ ، ضرورت دارد دولت از محصولات و خدمات شرکت­های دانش بنیان زیست فناوری حمایت جدی به عمل آورد و از واردات بی­ رویه محصولاتی که مشابه داخلی داشته و یا توان تولید داخلی آن وجود دارد، از طریق ساز و کار قیمت­گذاری صحیح و وضع تعرفه بر واردات به مهار واردات بی رویه و تقویت تولید ملی کمک کند.

با تاکید بر تولید ملی و برای کاهش وابستگی روزافزون تامین غذای کشور به واردات محصولات اصلاح شده ژنتیکی (تراریخته) ضمن تقدیر از رویکرد جدید رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر استفاده از فناوریهای نو از جمله محصولات تراریخته برای بهبود وضعیت زیست محیطی، کاهش آلاینده ها، حفظ و افزایش تنوع زیستی و با تاکید بر نظارت و پایش مستمر علمی بر محصولات وارداتی، بر رفع موانع پیش روی تولید داخلی محصولات بیوتکنولوژی از جمله تراریخته براساس مفاد قانون ایمنی زیستی تاکید می شود.

پرهیز از ایجاد اضطراب و التهاب رسانه ای و برهم زدن امنیت روانی مردم در حوزه های مرتبط با امنیت غذایی، محیط زیست و سلامت مردم به ویژه از سوی رسانه ملی مورد انتظار است.

ایجاد امنیت همه جانبه برای دانشمندان کشور از جمله حوزه بیوتکنولوژی مورد درخواست است. تهدید و تحدید دانشمندان متعهد چه از سوی دشمنان خارجی و چه از سوی برخی دوستان در داخل کشور به هیچ عنوان مورد تایید جامعه علمی کشور نیست.

از تمام نیروهای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان در هر لباس و سازمانی که باشند انتظار می رود همچون گذشته با حفظ هشیاری هرچه تمام تر مانع از امنیتی شدن موضوعات و اختلاف نظرهای علمی شده و خدای ناکرده امنیت روحی و روانی آنان را که برای ارائه خدمات علمی طراز اول جهانی ضروری است به مخاطره نیندازند.

جایگزینی محصولات زیستی بخصوص در برنامه­ های تغذیه تلفیقی کشاورزی در راستای تولید محصولات سالم مورد درخواست زیست فناوران و مصرف کنندگان مواد غذایی کشور است.

ثبت اختراعات فناوری­‌های زیستی لازمه حمایت از سرمایه گذاری در تولید محصولات زیست فناوری است. انتظار می رود مجلس شورای اسلامی نسبت به تصویب قانون جدید ثبت اختراعات تسریع نموده و در حفظ حقوق مالکیت فکری زیست فناوران دقت کافی را مدنظر قرار دهد.

منابع ژنتیکی به عنوان زیر ساختی پایه در زیست فناوری نیازمند توجه ویژه و حفاظت بوده و در عین حال دسترسی آسان با حفظ حقوق ملی مورد درخواست جامعه زیست فناوران است؛ بنابراین قانون منابع ژنتیکی بایستی از یک سو زمینه دسترسی آسان و همگانی به دور از تبعیض را فراهم آورد.

از سوی دیگر، در اختیار گذاردن این منابع به پژوهشگران داخل و خارج کشور بایستی نظام­مند شده و متضمن حفظ حقوق ملی باشد. بر همین اساس استرداد فوری لایحه حفاظت و بهره برداری از ذخایر ژنتیک و اصلاح آن با توجه به پیشنهادات کارشناسی انجمن های علمی مرتبط، در مجلس شورای اسلامی مورد انتظار است.

انجمن های تخصصی مرتبط با رویکردی دینی و ملی، مکتب فکری خاص در بیوتکنولوژی ایجاد و با تکیه بر منابع علمی داخلی، مسیری در این علم تعریف کنند تا کشور از تصمیمات متناقض و موضوع گیریهای خلق الساعه در برابر فناوری و بعضا شائبه های هراس آفرین در جامعه رها شده و بتوانیم با تلاش هدایت شده به جایگاه ویژه و شایسته جمهوری اسلامی ایران در این عرصه دست یابیم و برای تثبیت جایگاه علمی و اقتصادی مبتنی بر بیوتکنولوژی لازم است که ایده های جدید و فکرهای نو در جهان بررسی و با توانمندی‌های داخلی، حضور در مرزهای دانش جهانی تسهیل شود.

سرمایه­ گذاری در پژوهش، توسعه و تولید محصولات زیست فناوری می تواند در جهت اقتصاد مقاومتی نقشی تحول آفرین در اقتصاد کشور داشته باشند به طوری که بتوان حداقل بخش از اقتصاد نفتی را در اقتصاد زیستی دانش بنیان تامین کرد. تحقق سهم سه درصد از بازار جهانی زیست فناوری در افق ۱۴۰۴ نیازمند توجه بیشتر دولت از فعالیت های دانش بنیان در این زمینه است.

تسریع در تصویب و ابلاغ سند ملی بازنگری شده و به‌روز رسانی شده زیست فناوری و بروز رسانی آن که پس از دو سال کار کارشناسی، بیش از دو سال است که تقدیم دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی شده است مورد درخواست است. پرهیز از تاثر از فضای رسانه ای علیه بیوتکنولوژی در هنگام تصویب این سند مورد تقاضاست.

سرزمین ما از استعداد های بالقوه علمی و آمایشی فراوانی برخوردار است و لازمه بکارگیری و فعال سازی تمامی این ظرفیت ها در پیمودن گام‌های بزرگ پیشرفت، مستلزم مدیریت هوشمندانه بر قابلیت‌ها، تقسیم کار هدفمند ملی و حمایت های آگاهانه جهت تبدیل فعالیتهای عرضه محور، به تقاضا محور است و پیاده سازی آن میتواند الگوی مطلوبی را برای مدیریت توان در کشور ارایه نماید.

در کلام آخر، زیست فناوران به عنوان فعالان عرصه جهاد علمی با همدلی و هم زبانی آمادگی کامل خود را در جهت تعالی و پیشرفت روزافزون کشور و همکاری با تمام نهادهای اجرایی، مقننه و قضایی تحت رهنمودهای داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اعلام می کنند.»

دومین همایش بین‌المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی با حضور بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از دانشمندان، متخصصان، صاحب­نظران و دانشجویان حوزه­ های مختلف زیست فناوری از هفتم تا نهم شهریورماه جاری در کرج برگزار شد. در این گردهمایی بزرگ علمی، علاوه بر ارائه ۲۴ سخنرانی کلیدی، ۵۶ سخنرانی برگزیده و ۹۵۰ پوستر، زمینه تبادل اطلاعات و دستاوردهای علمی بین دانشمندان داخل و خارج کشور فراهم شد.

انتهای پیام