پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

جایزه «دکتر کاظمی» به چهره‌های تاثیرگذار و دانشوران جوان برتر زیست فناوری کشور اعطا شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26204
چهارشنبه، ۸ شهریور، ۱۳۹۶ | 17:38

جایزه «دکتر کاظمی» به چهره‌های تاثیرگذار و دانشوران جوان برتر زیست فناوری کشور اعطا شد

همزمان با دومین همایش بین المللی و دهمین همایش بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران از دو چهره تاثیرگذار  و دو دانشور برتر جوان زیست فناوری کشور با اعطای جایزه دکتر کاظمی آشتیانی تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران در پایان مراسم افتتاحیه دومین همایش بین المللی و دهمین همایش بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران، دکتر حسین نصر اصفهانی، رییس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان و دکتر هاله حامدی فر، مدیرعامل شرکت سیناژن به عنوان چهره های تاثیرگذار در حوزه بیوتکنولوژی معرفی شدند و از آنها تقدیر شد.

همچنین دکتر امیدفرشچی و مهندس سامان حسینی نسب به عنوان دانشوران برتر سال معرفی و تقدیر شدند.

جایزه زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی از سوی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران همزمان با همایش ملی بیوتکنولوژی به «چهره تأثیر‌گذار بیوتکنولوژی کشور» و نیز «دانشور برتر جوان بیوتکنولوژی کشور» اعطا می‌َود.

در بیان شاخص‌های انتخاب برنده جایزه دکتر کاظمی تاکید شده که فرد باید از حسن شهرت در جامعه متخصصان بیوتکنولوژی برخوردار بوده و اقدامات وی دارای ارزش ملی و بین‌المللی باشد – به گونه‌ای که در مورد انتساب آن به فرد مورد نظر، معارضی وجود نداشته باشد – نام و آوازه علمی فرد در عرصه بین‌الملل برای ایران حسن شهرت به همراه داشته باشد، کمک مؤثر به خودکفایی کشور در عرصه تولید محصولات داشته، افزایش قابل ملاحظه محصول یا بهبود کیفیت مبتنی بر بیوتکنولوژی در سطح ملی (مخصوص بخش اجرا) و در راستای توسعه پایدار داشته باشد، یک رشته را بنیانگذاری کرده و یا کمک مؤثر به توسعه آن رشته در پژوهش، آموزش، ترویج و اجرا داشته باشد، یک یا چند محصول دانش‌بنیان برای اولین مرتبه در منطقه یا ایران تولید کرده و یا مدیریت پروژه مربوطه را بر عهده داشته باشد، دانشجویان شاخص در حوزه پژوهش و آموزش تربیت کرده باشد (برای چهره تأثیرگذار)، دارای فعالیت و همکاری‌های بین‌المللی گسترده باشد، جوایز داخلی و خارجی کسب کرده باشد، ساختارسازی برای توسعه زیست‌فناوری انجام داده باشد، به اهداف انجمن کمک مؤثر کرده باشد و دارای دستاوردهای پژوهشی قابل توجه (مقالات علمی پژوهشی، مقالات نمایه شده در مجلات معتبر علمی، ثبت اختراع) بر اساس H-index باشد.

«دانشور برتر جوان بیوتکنولوژی کشور» هم باید حداکثر ۳۵ سال تمام داشته باشد.

کمیته داوران بر اساس آیین‌نامه از بین چهره‌های برگزیده‌ دوره‌های قبل به همراه تعدادی از اعضای هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی و نیز دانشمندان بنام این عرصه به انتخاب هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی تشکیل می‌شود.

 

زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار و رییس پژوهشگاه «رویان» به عنوان یکی از مراکز پژوهشی پیشتاز در حوزه زیست فناوری و فناوری سلول‌های بنیادی در کشور، ۱۴ دی ماه سال ۸۴ به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بقیه‌الله‌ الاعظم(عج) تهران دعوت حق را لبیک گفت.

وی در اول فروردین سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد. آشتیانی در سال ۱۳۵۸ در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیلات دانشگاهی خود را آغاز کرد. تعطیلی دانشگاه‌ها همزمان با انقلاب فرهنگی اندکی در تحصیل او وقفه ایجاد کرد و با حضور وی در جبهه‌های جنگ ایران و عراق این وقفه طولانی‌تر شد.

دکتر آشتیانی سرانجام پس از ۱۱ سال، در سال ۱۳۶۹ مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته فیزیوتراپی اخذ کرده و از دانشکده علوم توانبخشی فارغ التحصیل شد.

وی با همکاری دو تن از همکارانش در سال ۱۳۶۱، جهاد گروه پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تأسیس کرده و تا سال ۱۳۷۰ مسئولیت بخش طرح‌ها و تحقیقات آن را بر عهده داشت. از سال ۱۳۷۱ همراه با تغییرات ساختار مدیریتی جهاد دانشگاهی در سمت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران به فعالیت پرداخت که این فعالیت تا آخر عمرش ادامه داشت.

وی در طی این سال‌ها مراکز درمانی متعددی تأسیس و گروه‌های مختلف پژوهشی را راه اندازی کرد که یکی از آنها پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی است که در سال ۱۳۷۰ فعال شد.

کاظمی آشتیانی همزمان با مدیریت جهاد دانشگاهی و پژوهشکده رویان در مقطع دکتری در رشته علوم تشریح با گرایش جنین‌شناسی در دانشگاه تربیت مدرس ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۷۶ درجه دکتری خود را اخذ کرد.

چاپ ده‌ها مقاله در مجلات علمی داخلی و بین‌المللی، انجام چندین طرح تحقیقاتی ملی، تدریس در دانشگاه‌ها، نگارش کتاب، راه‌اندازی گروه‌های پژوهشی در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی، برگزاری چند دوره جشنواره بین‌المللی رویان، داوری جشنواره‌های علمی و سردبیری مجله علمی پژوهشی یاخته از جمله اقدامات علمی وی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها