- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رتبه ۱۲۰ ایران در سهولت کسب و کار

معاون اقتصادی رییس جمهور  گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی دستاوردهای ارزشمندی دارد و باید با شتاب بیشتری ادامه یابد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمد نهاوندیان طی سخنانی در مراسم اختتامیه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری که در مرکز همایش های علمی و بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد افزود:

عضو هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطرنشان کرد : هر جامعه ای در حالت عادی جمعیتش افزایش می یابد و در همه ابعاد دارای رشد عادی است، ولی ما نمی توانیم به رشد عادی بسنده کنیم و باید برای جهش تدبیر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حمایت و توسعه شرکت های دانش بنیان اهمیت زیادی دارد و این حمایت ها باید با تعامل با جهان در حوزه های مختلف همراه شود، گفت: مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم رییس جمهور بر اهمیت تعامل با جهان صحه گذاشتند.

دکتر نهاوندیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: افرادی که در حوزه فناوری با وجود دشواری ها و سختی ها تلاش می کنند، باید دیده شوند و برگزاری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری تلاشی در این جهت است.

وی افزود: کشورمان در حال نوآور محورشدن است و نقش ایرانی اعم از ایرانی داخل کشور و یا خارج کشور در عرصه فناوری دچار تحول عظیم شده است. ما باید بر این سرعت بیفزاییم و قدرشناس این فرصت باشیم، در عین حال باید نقطه ضعف های خود را هم مورد توجه قرار دهیم. متاسفانه عملکرد ما در خصوص تحقق اهداف سند چشم انداز روند مثبت نشان نمی‌دهد.

دکتر نهاوندیان، محیط مثبت و مساعد برای نوآوری با تاکید بر به رسمیت شناخته شدن حقوق مالکیت فکری، سرمایه گذاری برای حمایت از فکر و خلاقیت با همراهی سیستم بانکی، مشارکت شرکت های خارجی با شرکت های ایرانی، و اهمیت ورود به بازار از طریق تجاری سازی محصولات را مهمترین ضرورت های مقطع کنونی ارزیابی کرد و افزود: در سفرهای استانی رییس جمهور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همواره حضور دارد و با اعضای اتاق بازرگانی استان ها، شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری و مدیران صنعتی استان ها جلسه می گذارد و آنها را با روند فعالیت های شرکت های دانش بنیان و اهمیت و نقش این شرکت ها در توسعه اقتصاد دانش بنیان آشنا می سازد.

معاون اقتصادی رییس جمهور تصریح کرد: باید با اندیشه کلان و کلان نگری مسایل حوزه فناوری را درک کرد. این روزها از جوان گرایی صحبت می شود، که البته اصلی پذیرفته است اما هر فردی در هر سن و سالی که فکر خلاق و جوان داشته باشند می تواند در جهت تقویت فناوری و نوآوری موثر باشد. به همین جهت ما باید در حوزه اقتصاد آزادی و آرامش داشته باشیم، در همه حوزه ها آزادی و آرامش جواب می دهد و به این ترتیب می توانیم امنیت و پیشرفت کشورمان را تضمین کنیم. وجود فضای عیب جو و انتقاد غیر سازنده نیز کمکی به رشد و پیشرفت نمی کند.

دکتر سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و رییس کمیته راهبری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: خوشبختانه از مرحله اقتصاد مبتنی بر منابع عبور کرده ایم و بر این اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد به مرحله اقتصاد مبتنی بر بهره وری رسیده ایم و این در حالی است که باید به سمت اقتصاد مبتنی بر نوآوری حرکت کنیم.

وی افزود: دکتر نهاوندیان از بنیانگذاران جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری هستند و لذا با توجه به اینکه ایشان عهده دار مسئولیت معاونت اقتصادی رییس جمهور شده اند، می توان تحقق ملزومات اقتصاد مبتنی بر نوآوری را با امید بیشتری مورد توجه قرار داد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: انتظار از شرکت های دانش بنیان باید منطقی و عقلایی باشد زیرا این شرکت ها چهار سال است که در حال شکل‌گیری و فعالیت هستند و لذا نمی توان از آنها انتظار تحول اقتصادی داشت.

رییس کمیته راهبری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری تصریح کرد: بر اساس شاخص های موجود رتبه کشورمان در سهولت کسب و کار ۱۲۰ است و این امر نشان می دهد که باید بسیار کار و فعالیت کنیم تا شرایط کسب و کار نیز بهبود یابد.

وی با تاکید بر اینکه مسائل تجاری سازی مهمترین ضعف شرکت های دانش بنیان است، گفت: شرکت های دانش بنیان، متشکل از جمعی از نخبگان هستند که محصولی را تولید می کنید و در هنگام عرضه به بازار با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند و لذا در این مرحله نیاز زیادی به کمک دارند تا محصولشان در بازار شناخته شود.

انتهای پیام