- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موفقیت محققان رازی در تولید واکسن‌ آزمایشگاهی از ادجوانت روغنی داخلی

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال غرب کشور (مرند) از تولید ادجوانت روغنی جایگزین در موسسه رازی شعبه مرند در مرحله آزمایشگاهی خبر داد و گفت: تولید داخلی این محصول می تواند در راستای خودکفایی بیشتر در زمینه تولید واکسن و نیز جلوگیری از خروج ارز از کشور بسیار با اهمیت تلقی شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر علی آمقی با اشاره به فعالیت های تحقیقاتی انجام شده در موسسه رازی شعبه شمال غرب کشور (مرند) اظهار کرد: در زمینه تحقیقات دامپزشکی و توسعه ای اقدامات خوبی صورت گرفته که در بخش تحقیقات دامپزشکی ۳ طرح برای تعیین عقرب‌های موجود در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل در دست انجام است.

وی تحقیقات مولکولی بر روی بیماری بابزیوز را از دیگر اقدامات تحقیقات دامپزشکی در این شعبه عنوان کرد و افزود: در بخش تحقیقات توسعه ای موسسه رازی شعبه مرند در محورهای مختلفی حرکت می کند که یکی از این آن ها بهبود شرایط تولید و مهندسی معکوس تولیدات با بکارگیری ویژگی های مثبت واکسن های خارجی است.

رئیس موسسه رازی شعبه مرند خاطرنشان کرد: کار بر روی ادجوانت های روغنی جایگزین از دیگر اقدامات این شعبه محسوب می شود که با توجه به اینکه ادجوانت های مورد استفاده کنونی وارداتی است، تولید داخلی این محصول می تواند در راستای خودکفایی بیشتر در زمینه تولید واکسن و نیز جلوگیری از خروج ارز از کشور بسیار با اهمیت تلقی شود.

وی با بیان اینکه با همکاری چند شرکت دانش بنیان، مواردی از ادجوانت های روغنی به صورت آزمایشگاهی در حال بررسی است، گفت: واکسن های تجربی از این ادجوانت‌ها ساخته شده و نتایج به دست آمده نیز تاکنون رضایت بخش بوده است.

دکتر آمقی تاکید کرد: امید است این اقدامات منجر به کاهش واردات ادجوانت های روغنی به کشور شود.

وی بهبود و ترمیم سبد محصولات موسسه رازی شعبه مرند را از دیگر برنامه های مهم این موسسه عنوان کرد و افزود: در همین راستا فعالیت هایی بر روی آنتی ژن های EDS، گامبورو، برونشیت و… در حال انجام است و در صورتی که هریک از این آنتی ژن ها را به صورت صنعتی و در شرایط مناسب تهیه و در واکسن های تجربی به کار گیریم، هریک می توانند منجر به تولید چندین محصول جدید شوند.

رئیس موسسه رازی شعبه شمال غرب کشور از تلاش محققان این شعبه برای ساخت دستگاه های برش و تزریق داخل تخم مرغ های SPF نیز ابراز رضایت کرد و گفت: همه این اقدامات برای بهبود شرایط تولید انجام می شود.

انتهای پیام