- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

غفلت از حضور میکروب‌شناسان در بیمارستانها، چه قدر هزینه به بیماران ما تحمیل کرده است؟

رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران راه کاهش هزینه‌های مالی، کمتر شدن مدت اقامت در بیمارستان و تلفات جانی بیماران را استفاده از توانمندی‌های نوین در حوزه میکروب‌شناسی دانست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمدمهدی فیض‌آبادی رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران و رئیس کنگره، در افتتاحیه هجدهمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران که ۷ شهریور ۹۶ با حضور جمعي از متخصصان این رشته در تالار ابن‌سینا دانشکده پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه در کشور میکروب‌شناسان بسیاری داریم ولی غیبت آن‌ها در حوزه‌های تشخیصی و درمانی چشمگیر است لذا باید اجازه داده شود تا این افراد شرایط حضور برای فعالیت را داشته باشند.

دکتر فیض‌آبادی گفت: سیاست‌گذاری‌ها در امر درمان متأسفانه به صورتی نبوده که در بخش‌های تشخیصی، بیمارستان‌ها از وجود متخصصین مربوطه جهت مبارزه با بیماری‌ها و انواع عفونت‌ها اعم از بیمارستانی و غیر بیمارستانی بهره‌مند شوند.

وی افزود: میکروب‌شناس کسی است که میکروب را می‌شناسد، گسترش جمعیت آن را می‌داند و می‌تواند با توجه به دانش و شناخت میکروب، مبارزه، مقابله، پیشگیری و کنترل آن را انجام دهد. همچنین توانایی انجام تغییرات در ساخت و ارتقاء واکسن را دارد تا از بروز بیماری‌هایی که ممکن است تبدیل به اپیدمی شوند پیشگیری کند.

رئیس انجمن علمی میکروب‌شناسی ایران ادامه داد: به دلیل جراحی و مصرف داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی (به دلیل تومور و عمل پیوند) در بیمارستان‌ها میکروب‌هایی وجود دارد که می‌تواند وارد بدن بیمار شده و منجر به عفونت شود ضمن اینکه اکثر موارد باکتری ناشی از این عفونت‌ها، نسبت به داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌اند.

دکتر فیض‌آبادی بابیان اینکه، اگر عفونت به‌درستی تشخیص داده شود و اطلاعات لازم از طریق آزمایشگاه در اختیار اطباء و بخش بالین قرار بگیرد، پزشکان با اطمینان بیشتری می‌توانند درمان را آغاز کنند، گفت: در این صورت هزینه‌های تحمیلی به بخش بهداشتی و درمان کاهش خواهد یافت.

وی افزود: در بیمارستان‌های جوامع مختلف چه در داخل و چه در خارج کشور، برخی میکروب‌ها متأسفانه قربانیان بسیاری می‌گیرند و دامنه تبعات آن روزبه‌روز در حال افزایش است.

دکتر فیض‌آبادی در مورد آمار قربانیان عفونت‌های بیمارستانی گفت: آماری که مراجع رسمی ما و سایر کشورهای دنیا گزارش کرده‌اند نشان می‌دهد عفونت بیمارستانی حداکثر ۱۵ درصد بیمارانی را که بستری می‌شوند دچار عفونت می‌کند که این میزان البته می‌تواند بسته به نوع بیمارستان متغیر باشد.

انتهای پیام