- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ایرانی‌ها چند مقاله در مجلات چارک اول ۲۰۱۶ دنیا داشتند؟

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از وضعیت تولید علم ایران در سال ۲۰۱۶ ارائه کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌ دکتر وحید احمدی با حضور در شورای اداری شهرستان میناب با اشاره به اقدامات انجام شده دولت یازدهم در کشور گفت: این اقدامات گویای عملکرد مثبت دولت در حوزه‌های مختلف بویژه علمی، پژوهشی و فناوری است.

وی با بیان اینکه تعداد مقالات چاپ شده محققان ایرانی در پایگاه‌‌های معتبر بین‌المللی رشد پیدا کرده است، گفت: تعداد مقالات ISI ،‌ از  ۳۰ هزار و  ۷۵۸ مقاله در سال ۲۰۱۲، به ۴۶ هزار و ۱۵۹ مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری افزود: تعداد مقالات در پایگاه Scopus از ۴۰ هزار و ۹۲۳ مقاله در سال ۲۰۱۲ به ۵۰ هزار و ۷۳۹  مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

وی به درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا مطابق گزارش پایگاه‌های معتبر بین‌المللی اشاره کرد و افزود: درصد سهم ایران در تولید علم دنیا مطابق گزارش پایگاه ISI ، از یک و ۳۷ صدم درصد در سال ۲۰۱۲ به یک و ۹۵ صدم درصد در سال ۲۰۱۷ و مطابق گزارش پایگاه Scopous از یک و ۵۰ صدم درصد در سال ۲۰۱۲ به یک و ۹۷ صدم درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم به رشد مقالات یک درصد برتر ایران نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس داده‌های ISI ،  تعداد مقالات یک درصد برتر دنیا در سال ۲۰۱۲ از ۱۰۵ مقاله به ۳۷۵ مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

وی درخصوص سهم ایران از کل علم و نیز علم برتر دنیا مطابق گزارش پایگاه ISI افزود: سهم ایران از کل مقالات یک درصد برتر دنیا در سال ۲۰۱۲، از هشت دهم درصد به یک و هشت دهم درصد در سال ۲۰۱۶ و سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا از یک و چهار دهم درصد در سال ۲۰۱۲، به ۲ و ۴ دهم درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به رتبه شتاب علمی ایران در رشد تولید مقالات علمی در میان ۲۵ کشور برتر علمی دنیا تصریح کرد: گزارش پایگاه اسکوپوس بیانگر آن است که ایران در سال ۲۰۱۲ رتبه دهم و در سال ۲۰۱۶ رتبه اول را داراست.

وی درخصوص درصد رشد مدارک ثبت شده دنیا در پایگاه بین‌المللی ISI اظهار داشت: کشورمان در چهارسال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای از نظر ثبت مدارک علمی در پایگاه ISI داشته به طوری که رشد مدارک ثبت شده علمی ایران در سال ۲۰۱۲، هفت درصد گزارش شده و این رشد در سال ۲۰۱۶ به میزان ۲۰ درصد بوده است و این در حالی که متوسط رشد مدارک علمی در این سال، ۶ درصد گزارش شده است.

دکتر احمدی با اشاره به تعداد مقالات منتشره کشور در کیفی‌ترین مجلات دنیا (چارک اول ISI) گفت: مطابق داده‌های پایگاه ISI ، ایران در ۵ سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را از نظر تولید مقالات منتشر شده در مجلات چارک اول دنیا داشته به طوری که این تعداد از ۶۵۰۰ مقاله در سال ۲۰۱۲ به ۸۲۵۰ مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درخصوص رتبه جهانی تولید مقالات در نانوفناوری و علوم و فیزیک هسته‌ای از نظر تعداد مقالات خاطرنشان کرد: رتبه جهانی در فناوری علوم و فیزیک هسته‌ای از رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۱۴ در سال ۲۰۱۵ و از لحاظ رتبه جهانی در فناوری نانو از رتبه ۷ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۵ در سال ۲۰۱۶ دست یافته‌ایم.

وی گفت: تحقق همه این پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف ناشی از اراده جوانان، عالمان و پژوهشگران ایرانی بوده که علی‌رغم مشکلات، انگیزه و اراده را در کنار هم گذاشتند و ایران را به موقعیت ممتاز و عالی رساندند.

دکتر احمدی اضافه کرد: ایران در حوزه نوآوری جایگاه ممتازی را به دست آورده است به طوری‌که در برخی از رشته‌ها مثل نانو رتبه تک رقمی در دنیا را داریم.

انتهای پیام