سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

آب و خاک ایران با ۲۰۰ چالش روبه‌روست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26070
سه شنبه، ۷ شهریور، ۱۳۹۶ | 13:36

آب و خاک ایران با ۲۰۰ چالش روبه‌روست

پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران با حضور محققان علوم خاک از سراسر کشور، در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر سید محمود مدرس هاشمی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تبریک هفته دولت و گرامی‌داشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، گفت: این دانشگاه امروز یکی از قله‌های رفیع علم و فناوری در کشور و منطقه محسوب می‌شود.

وی مهم‌ترین دستاورد دانشگاه صنعتی اصفهان در طول ۴۰ سال گذشته را قریب به ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل ارزشمند فعال در عرصه‌های گوناگون صنعت و فناوری دانست و افزود: حوزه آموزش این دانشگاه همواره زبانزد بوده و دانشگاه صنعتی اصفهان با تولید علم و ارائه مقالات علمی معتبر موجب پیشبرد مرزهای دانش شده است.

دکتر مدرس هاشمی افزود: در سال گذشته میلادی تعداد ۱۴۰۰ مقاله ISI توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه تولید شده که کیفیت مقالات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در کشورکم‌نظیر است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه توجه به مشکلات صنعت از ابتدای تأسیس این دانشگاه همواره مورد توجه بوده است، تصریح کرد: تاکنون دوهزار و یک‌صد طرح صنعتی را با صنایع و سازمان‌های مختلف در استان و کشور اجرا کرده‌ایم که برخی از آنها منجر به حل مشکلات مهمی در حوزه صنعت کشور شده است.

دکتر مدرس هاشمی با اشاره به تدوین و تصویب طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: بر مبنای این طرح، این دانشگاه در افق ۱۴۰۴ برخوردار از یک فضای علمی و فرهنگی پویا و کیفیت گرا، دارای مرجعیت علمی و فناوری در آسیا، سرآمد در تقویت دانش‌آموختگانی توانمند در تراز جهانی، اخلاق‌مدار و نقش‌آفرین در توسعه کشور و یکی از سه دانشگاه برتر برای تحقق جامعه دانایی محور پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قریب به ۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول فعالیت علمی و آموزشی هستند که نیمی از این تعداد در مقاطع تحصیلات تکمیلی قرار دارند و بر این مبنا پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی را به سمت حل معضلات و مشکلات کشور هدایت می‌کنیم.

دکتر مدرس هاشمی موضوع خاک را از مهم‌ترین مسائل دنیای کنونی وبر مبنای وضعیت اقلیمی کشور حیاتی دانست و افزود: خاک یک بستر بسیار اساسی و حیاتی و دیرتجدیدشونده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند این دانشگاه در موضوع خاک، از آمادگی این مجموعه علمی به منظور همکاری در زمینه‌های گوناگون این عرصه پراهمیت خبر داد.

در ادامه معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با اشاره به نگرش جدید دنیا نسبت به مقوله خاک، گفت: نسل ما در بحث آب و خاک مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده دارد.

مهندس علی مراد اکبری افزود: کشور ایران ظرفیت توسعه افقی در بخش کشاورزی را ندارد و باید به سمت توسعه عمودی در بخش کشاورزی برویم و این به معنی بهره‌وری در این امر است.

وی ادامه داد: خوشبختانه حساسیت و توجه مسئولان و مردم به مسئله آب و خاک ایجاد شده است و هرگونه برنامه‌ریزی برای موضوع آب بدون توجه لازم به مسئله خاک بیهوده خواهد بود.

معاون آب و خاک وزیرجهاد کشاورزی، ارزیابی و مونیتورینگ خاک‌های سالم و مطالعه و طراحی رویکرد به‌هم‌تنیده انرژی، آب و خاک را از جمله پیشنهادهای مؤثر در این زمینه عنوان کرد.

سپس دکتر محمدعلی حاج عباسی دبیر پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران با ابراز خرسندی از میزبانی این دانشگاه از کنگره خاک برای دومین بار پس از سال ۱۳۷۳، بیان کرد: خاک از دیرباز یکی از عناصر چهارگانه مهم هستی محسوب می‌شده است.

دکتر محمدعلی حاج عباسی افزود: اگر خاک سالم نباشد، زنجیره غذایی انسان و کلیه موجودات زنده به خطر می‌افتد و همینک بیش از ۲۰۰ چالش در بخش خاک و آب کشور گزارش شده است.

وی ادامه داد: اندیشه، فرهنگ، قوانین، عدم آگاهی عمومی و خصوصی، عدم نگرش سیستمی، وضعیت پذیرش و آموزش و تناقض نیاز یا عدم نیاز فارغ‌التحصیلان در این زمینه، چالش‌های بزرگ عرصه خاک به شمار می‌رود.

دبیر پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران با اشاره به محورهای این رویداد علمی، اندیشه، فرهنگ، قوانین و اقتصاد در بهره‌برداری و حفاظت از منابع خاک، مدیریت و بهره‌برداری پایدار از منابع آب و خاک در حوزه زاینده‌رود، خاک، مخاطرات زیست محیطی، سیل، فرونشست زمین و ریزگردها، پیدایش و رده بندی خاک، ارزیابی و آمایش اراضی و جایگاه کودهای شیمیایی، زیستی و آلی را از جمله این محورها عنوان کرد.

دکتر حاج عباسی اضافه کرد: شیمی و حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، خاک، خشکسالی و بهره‌برداری آب، فیزیک و رابطه آب و خاک و گیاه، فناوری‌های نوین در علوم خاک، حفاظت و مدیریت پایدار خاک، بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک و آلودگی‌های خاک از دیگر محورهای پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران خواهد بود.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: برنامه‌ریزی و اولویت‌های کشور درخصوص خاک باید بر اساس استفاده از منابع پایدار زمین، نگرش کامل و تفکر سیستمی یکپارچه و مبتنی بر عوامل “فرهنگی – اقتصادی – زیست محیطی – تخصصی” برای دستیابی به مدیریت پایدار خاک باشد.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۵۰ مقاله در پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران به ثبت رسیده و۲۵۰ داور از نقاط مختلف کشوربه بررسی آنها پرداخته اند، افزود: از این تعداد، ۹۳۲ مقاله به صورت پوستر، ۶۸ مقاله به صورت شفاهی و ۱۸ مقاله نیز در قالب سخنرانی کلیدی ارائه خواهد شد.

گفتنی است پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران به همت دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان و انجمن علوم خاک ایران، با ارائه مقالات کلیدی و عمومی، بررسی دغدغه‌های خاکشناسان، کارگاه‌های آموزشی، گردش‌های علمی و مسابقات دانشجویی تا هشتم شهریورماه در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

افقی جدید در کشف ستاره های کم جرم و سیارات شناور با همکاری دو اخترفیزیکدان ایرانی

منابع ژنتیک متنوع سیب ایران، سرمایه ای ارزشمند در برنامه های به نژادی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها