سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

توسط پژوهشگران کشور ساخته شد: رباتی که استخوان‌های بلند را جا می‌اندازد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26033
سه شنبه، ۷ شهریور، ۱۳۹۶ | 09:14

توسط پژوهشگران کشور ساخته شد: رباتی که استخوان‌های بلند را جا می‌اندازد

پژوهشگران کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران موفق به طراحی و ساخت رباتی شدند که فرایند جا انداختن استخوان‌های بلند را تسهیل می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران شکستگی‌های استخوان های بلند به خصوص ران و ساق به دلایل مختلف همچون تصادف رانندگی، پرت شدن از ارتفاع و ورزش هايی مانند اسکی و فوتبال ایجاد می‌شود. مرسوم ترین راه درمان این شکستگی استفاده از ثابت کننده های داخلی و خارجی است اما در مواردی نیز استخوان بلند به طور کامل شکسته می‌شود. در این صورت عضلات قوی متصل به دو سوی استخوان نيروهای کششی قابل توجهی به قطعات آن وارد می کند که باعث می شود مکان و راستای دو قطعه شکسته استخوان نسبت به يکديگر جابجا شوند. در نتيجه قبل از ثابت کردن دو قطعه استخوان بايد در ابتدا استخوان جا انداخته شود.

معمولا جا انداختن استخوان شکسته در اتاق عمل و توسط تيم جراحی، بصورت دستی يا با استفاده از تخت شکستگی انجام می‌شود که این اقدام برای استخوان های اندام تحتانی و بخصوص ران به دليل نيروهای عضلانی بزرگ وارده بسيار دشوار و زمان بر است. همچنین بسياری اوقات لازم است که جراح محل شکستگی را باز کند که اين امر موجب افزايش زمان و هزينه جراحی، افزايش احتمال عفونت، طولانی شدن مدت بهبودی بيمار و بر جا ماندن زخم بر روی بدن می شود.

بر اساس تحقيقات انجام شده روش های مرسوم جراحی شکستگي تنه استخوان ران بطور متوسط ۱۶۰ دقيقه طول می کشد و در هر عمل جراحی، برای اطمينان از جاانداختن و ثابت سازی صحيح بيمار به طور متوسط ۳۱۶-۱۵۸ ثانيه در معرض اشعه ايکس قرار می گيرد.

البته با پيشرفت های قابل توجهی که در سال های اخير در توسعه فناوری جراحی رباتيک صورت گرفته موضوع استفاده از سامانه های رباتيک برای تسهيل، تسريع و بهبود دقت و کيفيت عمل های جراحی شکستگی های استخوان های بلند مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات متعددی در زمينه استفاده از ربات های جراح و تکنيک های جراحي به كمك كامپيوتر برای جاانداختن استخوان های بلند انجام شده است.

در کشورمان نیز محققان با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران پروژه ای در این راستا انجام دادند. هدف اساسی اين تحقيق توسعه ربات هايی است که با اتصال به قطعات شکسته استخوان و اعمال نيروهای مورد نياز، امکان جابجايی آنها را با دقت بالا فراهم کرده و بدين ترتيب فرايند جا انداختن استخوان های بلند را تسهيل و تسريع می کند.

ربات مورد نظر در اين طرح دارای يک مکانيزم ابداعی جديد است. با توجه به درجات آزادی و پيکربندی محرک های خطی و دورانی قادر است فضای کاری مورد نياز برای جا اندازی کليه شکستگی های استخوان های بلند، از جمله استخوان ران را فراهم کند و از اين لحاظ بر نمونه های تحقيقاتی موجود برتری دارد.

حوزه جراحی رباتيک با استفاده از کامپيوتر يکی از حوزه های نوظهور فناوری است که روش های جراحی را بشدت تحت تاثير قرارداده و آينده جراحی را رقم خواهد زد. با توجه به تجربيات موفق پيشين، فعاليت های برنامه ريزی شده و هدف دار پژوهشی در اين زمينه در کشور می تواند جايگاه کشورمان را بعنوان يکی از کشورهای پيشرو در اين زمينه تثبيت و امکان حضور در بازارهای جهانی را همگام با کشورهای پيشرفته فراهم کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت ربات درمانگر «اختلال داخل مفصلی شانه» در کشور + فیلم

پاکسازی خودکار مقره‌های برق با ربات ایرانی

درخشش تیم های ایرانی در رقابت های جهانی رباتیک کره جنوبی/ایران میزبان مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۲۰ شد

صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب کرد: حمایت از ۱۶۰ طرح علمی و فناورانه جدید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها