جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رونمایی از چهار سامانه پدافندی ساخت ایران/ تولید انبوه «سامانه متحرک شنود تجهیزات و سامانه‌های ناوبری»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25996
دوشنبه، ۶ شهریور، ۱۳۹۶ | 13:40

رونمایی از چهار سامانه پدافندی ساخت ایران/ تولید انبوه «سامانه متحرک شنود تجهیزات و سامانه‌های ناوبری»

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) در آستانه دهمین سالروز تاسیس از چهار سامانه راهبردی دفاعی «سماء»، «صامت ۱»، «سمیع» و «بصیر» رونمایی کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، امیر فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) ارتش در نشستی خبری با اشاره به جزئیات سامانه هواشناسی «سماء» خاطر نشان کرد: این سامانه کاوشگر جو بالا و رصد جو سطح زمین، قادر است سرعت، ارتفاع، سمت باد و میزان رطوبت را برای سامانه های پدافند هوایی مشخص کند.

سامانه «سماء» برای پرتاب‌های برد بلند و سامانه هایی مانند ترانزیت هوایی که در ارتفاع بالا پرواز می کنند کاربرد دارد. امیدواریم که تا پایان برنامه توسعه پنج ساله ششم بتوانیم این سامانه بومی را در کل کشور نهادینه کنیم.

اسماعیلی همچنین درباره سامانه «صامت ۱» خاطر نشان کرد: سامانه اتوماسیون سایت های جمع آوری اطلاعات (صامت۱) یکی دیگر از دستاوردهای امسال پدافند هوایی است که از امروز مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این سامانه به شبکه یکپارچه اطلاعات پدافند هوایی امکان می‌دهد آنچه را که یک سایت کشف می‌کند در اختیار سایت دیگر قرار دهد و این اطلاعات ضمن تلفیق با یکدیگر با دقت بالایی مورد بررسی قرار بگیرند.

وی با اشاره به توقف پرواز ایساف که حامل تعدادی از نظامیان ناتو بود خاطر نشان کرد: فعالیت سامانه صامت مانند فعالیتهایی است که منجر به توقیف پرواز ایساف شد. این پرواز حداقل توسط سه سایت مورد شناسایی قرار گرفت و توسط آنها محرز شد که این پرواز علاوه بر اینکه به شکل هواپیمای مسافربری بود داخل آن نیز تعداد ۱۰۸ نظامی ناتو حضور دارند.

فرمانده پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه سامانه صامت ۱ کاملا بومی است، اظهار کرد: این سامانه قابلیت کشف اصوات در هوا، زمین و دریا را دارد و غیرقابل کشف و شنود بودن از جمله مهمترین مشخصه‌های آن محسوب می شود.

اسماعیلی در ادامه درباره سومین دستاورد رونمایی شده امروز پدافند هوایی که سیستم متحرک شنود تجهیزات و سامانه‌های ناوبری (ISS/SIF) سمیع است، گفت: این سامانه، یک رادار مونوپالس مراقبتی و کنترل هوایی است که قادر است در اندازه و حجم‌های متفاوت تولید شود و به صورت محمول روی هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین قرار گیرد و تا برد قابل توجهی اطلاعات سیگنالی، راداری، ناوبری و کمک ناوبری پروازهای مختلف را در نزدیکترین محل در پروازهای هدف جمع‌آوری کند.

وی تصریح کرد: این تکنولوژی که در انحصار تنها چند کشور قرار داشت برای اولین بار در منطقه توسط متخصصان پدافند هوایی کشورمان طراحی و تولید شده است.

اسماعیلی اظهار کرد: امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه تعداد تولید این رادار را به پنج هزار برسانیم.

فرمانده پدافند هوایی ارتش درباره چهارمین دستاورد رونمایی شده امروز از سوی پدافند هوایی گفت: سامانه مدیریت اطلاعات هوانوردی بصیر دیگر دستاورد قرارگاه پدافند هوایی است. بصیر سامانه‌ای با فناوری نوین است که به جای شش سامانه، عملیات تجزیه، تحلیل و انتقال اطلاعات، پرسش و پاسخ از سامانه‌های ناوبری پرنده‌ها، گیرنده سیگنال‌های ناوبری را انجام می دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید ضد یخ بدنه هواپیما در کشور

پرواز هواپیمای آتش‌نشان ایرانی مجهز به مخازن تحت فشار

دانشجویان ایرانی، برنده رتبه سوم مسابقات جهانی طراحی جت پیشرفته

بهره برداری از دستگاه شبیه‌ساز پرواز «سسنا ۱۷۲» در باغ کتاب تهران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها