- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تعیین ژنوم کامل یوزپلنگ آسیایی برای نخستین بار در کشور

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:  برای اولین بار در کشور، یوزپلنگ آسیایی به طور کامل تعیین ژنوم می‌شود

به گزارش دیده‌بان علم ایران، طاهره افتخاری با بیان این که برای انجام مطالعات ژنتیکی پیشرفته حیات وحش دیگر نیاز به ارسال نمونه ها به خارج از کشور نیست، گفت: این امر خود گام بسیار مهمی در جلوگیری از خروج ذخایر ژنتیکی از کشور بوده و از طرفی کمک قابل توجهی به دانشجویان و محققان در کاهش هزینه های سنگین آزمایشات مولکولی است.

وی با اشاره به توسعه و پیشرفت روزافزون دانش زیست فناوری گفت: با استفاده از فناوری‌های تشخیصی جدید و پیشرفت سریع دانش ژنتیک در زمینه روش‌های جدید توالی‌یابی، درخواست برای توالی‌یابی رشد چشمگیری داشته است و این در حالی است که حجم یا مقدار DNA  ژنومی، نیاز به آنالیزهای سریعتر، ارزانتر و دقیق تری دارد.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: توالی‌یابی ژنوم موجودات با استفاده از توالی‌یابی نسل جدید  (Next Generation Sequencing) در مقایسه با روش‌های توالی‌یابی قدیمی بسیار سریعتر و ارزانتر است.

افتخاری با بیان این که ساز و کارهای شناسایی گوناگونی ژنومی در بهبود شناخت بیشتر در سطح مولکولی از اهمیت ویژه ای برای هر دو گونه وحشی و اهلی برخوردار است، اظهار داشت : گونه های وحشی همیشه به عنوان مخزنی از تنوع به شمار می‌روند و مطالعات ژنتیکی گونه های وحشی می تواند اطلاعات مفیدی در زمینه جمعیت شناختی، قرابت ژنتیکی با سایر گونه ها و همچنین تنوع ژنتیکی آنها فراهم کند.

وی ادامه داد : این اطلاعات می‌تواند در شناخت وضعیت فعلی جمعیت مورد مطالعه، یافتن دلایل کاهش جمعیت و انقراض برخی از این گونه ها، نحوه تکامل آنها و در نهایت چگونگی حفظ و نگهداری این ذخایر ژنتیکی بسیار مفید واقع شوند.

افتخاری با تاکید بر این که فراهم شدن زمینه همکاری با مراکز دارای امکانات پیشرفته و به روز دنیا می‌تواند در پیشبرد اهداف و وظایف خطیر سازمان حفاظت محیط زیست در امر حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور بسیار حائز اهمیت باشد، گفت: با تلاش و پیگیری های گروه زیست فناوری دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی، با یکی از معتبرترین و پیشرفته‌ترین مراکز توالی یابی نسل جدید جلسه ای با حضور مدیران و کارشناسان معاونت محیط طبیعی برگزار شد و نیاز سنجی دفاتر تخصصی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی همچنین پروژه یوزپلنگ آسیایی در زمینه انجام مطالعات ژنتیکی پیشرفته، مورد بررسی قرار گرفت.

افتخاری با بیان این که این شرکت خصوصی خدمات متنوعی را در زمینه کشف توالی قطعه ای از ژن، تمام یک منطقه ژنومیک، گروهی از ژن های مرتبط ، تمام اگزون ها و یا تمام ژنوم ارائه می کند، گفت:این شرکت در زمینه آنالیز و پردازش داده‌ها روش‌های مطمئن پردازش داده‌ها را ابداع و در کارهای علمی خود استفاده کرده است.

وی تصریح کرد: با همکاری این مرکز پیشرفته در زمینه توالی‌یابی، این قبیل مطالعات تسهیل شده و امکان مشارکت فعال محققان ایرانی در تمامی مراحل تحقیقات اعم از جمع آوری نمونه، انجام مطالعات، انجام آزمایشات، پردازش داده ها و تفسیر یافته ها فراهم می شود.

افتخاری با بیان اینکه به منظور انجام مطالعات ژنتیکی پیشرفته حیات وحش دیگر  نیاز به ارسال نمونه ها به خارج از کشور نیست، گفت: این خود گام بسیار مهمی در جلوگیری از خروج ذخایر ژنتیکی از کشور بوده و از طرفی کمک قابل توجهی به دانشجویان و محققین در کاهش هزینه های سنگین آزمایشات مولکولی می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این شرکت خصوصی آمادگی خود را برای ارائه هرگونه خدمات در زمینه های شناخت ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری نادر، منحصر به فرد و یا در معرض خطر انقراض اعلام کرده است.

انتهای پیام