- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دستیابی ایران به فناوری سولفورزدایی گازوئیل با امواج مافوق صوت

با موفقیت محققان دانشگاه علم و صنعت در طراحی و ساخت دستگاهی برای جداسازی گوگرد از گازوئیل و رسیدن به سوخت پاک، واحد سولفورزدایی امروز در این دانشگاه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، وجود گوگرد در سوخت یکی از عوامل اساسی تولید ریزگرد و آلودگی هوا است؛ از این رو محققان دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت برای کاهش گوگرد (سولفور) از گازوئیل اقدام به طراحی و ساخت دستگاه سولفور زدایی گازوئیل با استفاده از سونوراکتورهای لوله‌ای کردند.

روش‌های فعلی گوگردزدایی از گازوئیل بسیار پرهزینه هستند اما هزینه جداسازی گوگرد با این روش در مقایسه با سایر روش‌ها تا ۵۰ درصد کمتر است.

با استفاده از این روش می‌توان در دما و فشار محیط عادی اقدام به جداسازی سولفور از گازوئیل کرد که این امر موجب صرفه‌جویی میلیاردها دلار برای کشور خواهد شد.

در تمام دنیا برای سولفورزدایی کم‌هزینه از گازوئیل تحقیقات گسترده‌ای در حال اجرا است و به ادعای مجریان این طرح، آمریکا تنها کشوری بوده که توانسته از این روش به صورت نیمه صنعتی در برخی پالایشگاه‌های کوچک خود استفاده کند.

دکتر شاهرخ شاه حسینی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران و از محققان طرح در حاشیه مراسم بهره‌برداری و ساخت دستگاه سولفورزدایی در دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به معضلات زیست محیطی گوگرد موجود در گازوئیل از قبیل بارش باران‌های اسیدی و انتشار ترکیبات اکسید گوگرد در محیط گفت: به منظور کاهش این ترکیبات در سوخت از روش هیدروژنی استفاده می‌شود که هزینه‌های زیادی را به صنعت تحمیل می‌کند و ما دستگاه مکملی در این زمینه طراحی کردیم که با هزینه‌های کمتر اقدام به حذف ترکیبات گوگردی خواهد کرد.

وی دلیل این امر را باقی ماندن ترکیبات سختی دانست که حذف این ترکیبات نیاز به مصرف انرژی بالا و دمای بالا دارد، از این رو هزینه‌های زیادی را طلب می‌کند و اضافه کرد: علاوه بر آن هزینه تامین هیدروژن بالا است؛ لذا ما در این طرح دستگاهی را عرضه کردیم که فرآیند حذف در دمای محیط انجام می‌شود، از این رو هزینه کمتری نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه ساخته شده مکمل فرآیند جداسازی با استفاده از هیدروژن است، اظهار داشت: دستگاهی که در دانشگاه علم و صنعت طراحی شده است، می‌تواند با هزینه کمتر اقدام به جداسازی گوگرد از گازوئیل کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه این طرح با حمایت شرکت ملی نفت اجرایی شده است، گفت: برای تجاری‌سازی محصولاتی از این نوع نیاز به ایجاد ارتباط منسجم میان دانشگاه با صنعت است که این امر با ایجاد واحدهای فناوری و شرکت‌های دانش بنیان محقق می‎شود.

دکتر مسعود رحیمی از محققان این طرح هم با بیان اینکه اساس دستگاه سولفورزدایی ساخته شده، روش اکسیداسیون به کمک امواج مافوق صوت است، اظهار کرد: این دستگاه در فاز نیمه صنعتی در دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت اجرایی شده و شامل دو بخش سونوراکتور و برج استخراج است. در دستگاه سونوراکتور فرآیند حذف ترکیبات سولفوری از گازوئیل ورودی که حاوی ۳۰۰۰ ppm گوگرد است با استفاده از کاتالیست‌ها و امواج مافوق صوت صورت می‌گیرد و خروجی راکتور وارد برج استخراج می‌شود. در برج استخراج هم ترکیبات اضافه از گازوئیل حذف می شوند و نهایتا خروجی این بخش گازوئیلی با سولفور کمتر از ۵۰ ppm – نزدیک به گازوئیل یورو ۵ – است.

وی تصریح کرد: در این پروژه تحقیقاتی ضمن طراحی نمونه پیشرفته دستگاه سولفورزدایی با استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ ای فرآیند دستگاه را شبیه‌سازی کردیم که پس از انتشار مقالات این طرح و فرآیند شبیه‌سازی از کشورهایی چون انگلستان، سوئد و فرانسه پیشنهاد همکاری به ما ارائه شد.

انتهای پیام