- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سردار شعبانی در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی: محققان بیوتکنولوژی از پایه‌های قدرت در امنیت غذایی هستند

کارگاه آموزشی «پدافند غیرعامل زیستی» با حضور معاون عملیات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ و جمعی دیگر از فرماندهان و اعضای هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، در این کارگاه آموزشی که با حضور سردار ناصر شعبانی، معاون عملیات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ، سرهنگ سید نصرت ­الله حسینی از فرماندهان دفاع مقدس و مدافعان حرم در سوریه و جانشین دانشکده علوم پایه جهادی دانشگاه امام حسین(ع)، علیرضا امیراحمدی، مسئول آموزش پدافند غیرعامل دانشگاه امام حسین (ع) و مدیر دوره های توانمندساز (عرضی) دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دکتر بهزاد قره یاضی، رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، اعضای هیات علمی و کارشناسان این پژوهشکده برگزار شد، اهمیت پدافند غیرعامل در زمینه بیوتکنولوژی کشاورزی تشریح شد.

همچنین قبل از برگزاری کارگاه آموزشی، سردار شعبانی و هیات همراه وی، ضمن بازدید از دستاوردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی دیدار و گفت‌­وگو کردند.

سردار شعبانی طی سخنانی در این مراسم با تشکر از دکتر خوش خلق سیما و دکتر قره یاضی برای برگزاری این کارگاه آموزشی، خطاب به اعضای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: شما در تخصص و علم خودتان، بسیار عالی هستید اما آگاهی از مدیریت بحران و پدافند غیرعامل برای شما به عنوان سرمایه های انسانی مملکت، ضروری است.

معاون عملیات قرارگاه ثارالله خطاب به محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی گفت: شما از پایه های قدرت در بحث امنیت مواد غذایی و استقلال غذایی هستید اما در عین حال آسیب پذیر نیز هستید.

وی با بیان اینکه دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه جامع امام حسین (ع) برای سازمان ها و دستگاه های خاص مانند پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با توجه به طیف تهدیدات مختلف، آموزش هایی را ارائه می کند، تصریح کرد: ما هدف گروه های تروریستی در فضای بیوتروریسم و در آستانه سرقت اطلاعات از سوی سایر کشورها هستیم با این حال، انصافا کشور ما امنیت بی نظیری داشته است و اگر سایر کشورها از جمله عراق، سوریه، افغانستان، حتی سوئیس، روسیه و آمریکا را ببینید، ناامنی در آنجا موج می زند و گروهک های تروریستی در پنج قاره فعال هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) همچنین به حادثه تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی اشاره و تاکید کرد: آن قدر تروریست های داعش را تحت فشار قرار دادیم که کلافه شدند و خودشان را منفجر کردند اما به هر حال باید امنیت را بیشتر کنیم و در ترددهای افراد، سختگیری بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: با همه اینها در مراسم تحلیف، در همان فضایی که ترور انجام شد، مراسم را با امنیت کامل برگزار کردیم.

معاون عملیات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ با اشاره به اینکه بحران امنیتی از ابتدای انقلاب تا کنون نداشته ایم، اظهار داشت: ما مفاهیم «مدیریت بحران» و «مدیریت حادثه» را با یکدیگر خلط کرده ایم مثلا، حادثه پلاسکو، بحران محسوب نمی شود.

سردار شعبانی با اشاره به پیشرفت های ایران در عرصه سلول های بنیادی، هوافضا و کسب رتبه های برتر در میادین بین المللی از دیپلماسی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه  و مواضع رئیس جمهوری در عرصه جهانی تقدیر کرد و گفت: رئیس جمهور ما به درستی می گوید با این ملت با زبان تهدید حرف نزنید و با زبان تکریم سخن بگویید.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران یک علم است، در خصوص مفاهیم پدافند عامل و غیرعامل اظهار داشت: پدافند عامل، رویارویی مستقیم با دشمن به منظور دفع حمله و مخصوص نظامیان است اما پدافند غیرعامل، اقدامات غیرمسلحانه ای است که موجب افزایش بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل اقدامات نظامی دشمن می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) با بیان اینکه برای مصونیت سامانه ها در فضاهایی مانند پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، باید از پدافند غیرعامل بهره مند شویم، گفت: پدافند غیرعامل، یک اقدام نرم افزاری و کار محققان و پژوهشگرانی مانند شماست.

معاون عملیات قرارگاه ثارالله ضمن اشاره به مراحل مدیریت بحران در پدافند غیرعامل گفت: باید کاهش خسارت در اماکن و تاسیسات مدنظر قرار گیرد از این رو باید کاری کنیم که تهدید دشمن را به بازدارندگی برسانیم.

وی افزود: شما سرمایه این مملکت و امانتدار آن و یکی از صاحبان چهار علم بزرگ در دنیا، یعنی صنعت کشاورزی و بیوتکنولوژی هستید و در حوزه خودتان متخصص محسوب می شوید و انشاالله جمهوری اسلامی ایران، قدر شما را بداند.

انتهای پیام