- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

۹۸ درصد بذر سبزیجات کشور وارداتی است/میانبر پژوهشگران بیوتکنولوژی کشاورزی برای خودکفایی در تولید بذر

عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه برای تولید بذور، باید حدود سه تا چهار دهه، کار تحقیقاتی انجام دهیم و لاین‌های والدینی خوب پیدا کنیم، گفت: با سیستم هاپلوئیدی از بسیاری بذرهای هیبریدی، به لاین‌های والدینی می‌رسیم که این لاین‌ها برای مناطق مختلف کشور، قابل ارزیابی است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر مهران شریعت پناهی که در بازگشت از کنفرانس بین المللی کشت بافت و سلول در اتریش در نشست ارائه گزارش این سفر در جمع محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی سخن می‌گفت با بیان اینکه در زمینه حمایت از محققان پژوهشکده برای حضور در کنفرانس‌های بین المللی، وقفه‌ای ایجاد شده بود که  طی سه تا چهار سال اخیر، این مشکل برطرف شده است اظهار کرد: پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، فارغ از سهمیه‌ای که سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای پژوهشگران درنظر گرفته (یک نفر به ازای هر ۲۰ محقق) از بودجه خودش از بسیاری محققان برای حضور در سمینارهای بین المللی حمایت کرده است.عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به کنفرانس کشت بافت و سلول وین (۲۰۱۷) که پیرو اولین کنفرانس In vitro در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، تصریح کرد: از فوریه ۲۰۱۶ تصمیم گرفته شد کنفرانس‌های In vitro سالانه به صورت تخصصی در وین برگزار شود و امسال نیز ۲۸ سخنرانی تخصصی طی دو روز به طور فشرده ارائه شد.

رئیس بخش کشت بافت و سلول پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی درباره کنفرانس‌های تخصصی بین‌المللی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های کنفرانس‌های تخصصی بین‌المللی، حضور تعداد محدود اما متخصص، حضور کمپانی‌های مرتبط و ارائه مباحث به صورت تخصصی است که متاسفانه این موارد معمولا در کنفرانس های داخلی رعایت نمی شود. از این رو، به نظر می‌رسد کنفرانس های داخلی در ایران را نیز باید تخصصی‌تر برگزار کنیم و تعداد روزها را کاهش دهیم و همچنین موازی با سایر کنفرانس های مشابه نباشد. این امر موجب می شود هم شرکت کنندگان، استفاده مناسب تری از سمینار داشته باشند و هم جلسات غنی تر برگزار شود. در این رابطه، تمام سخنرانان کنفرانس وین، مدیر گروه های تحقیقاتی بودند و سابقه چندین ساله در حوزه تخصصی خودشان داشتند.

وی با اشاره به سخنرانی ارائه شده در این کنفرانس خاطرنشان کرد که عنوان مقاله وی، «ارزیابی سیستم های مختلف نرزایی (آندروژنز) در فلفل دلمه ای» بوده که در آن نتایج تحقیقات انجام شده توسط گروه پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، ارائه شده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد از بذور مصرفی سبزیجات در کشور ما وارداتی است، گفت: تولید بذور در کشور، کار ساده ای نیست و باید حدود سه چهار دهه، کار تحقیقاتی انجام دهیم و لاین های والدینی خوب پیدا کنیم.

وی به تکنیک های مختلف هاپلوئیدی اشاره کرد و افزود: با این سیستم هاپلوئیدی، میانبر می‌زنیم و از بسیاری بذرهای هیبریدی، به لاین های والدینی می رسیم که این لاین‌ها برای مناطق مختلف کشور، قابل ارزیابی است.

شریعت پناهی تصریح کرد: ما سیستم تولید لاین را دارا هستیم و در بحث تجاری‌سازی به معاونت علمی و فناوری هم اعلام کرده‌ایم که توانایی لازم برای این کار وجود دارد و از طریق رسانه‌ها نیز اطلاع‌رسانی شده اما مشکل اینجاست که شرکت‌ها غالبا وارد کننده بذر هستند و درآمد زیادی از واردات بذر دارند بنابراین تولید آن، ریسک و هزینه خاص خود را دارد و به تدریج توجیه می‌شوند که خودشان تولیدکننده باشند.

وی افزود: توصیه ما این است سازمان های بزرگی که دارای امکانات هستند، از تحقیقات در زمینه تولید بذر حمایت کنند تا بتوانیم این سیستم را به تدریج انتقال دهیم چراکه با شروع فرایند تولید، درصدی از واردات کاهش می یابد. البته ما موافق سیستم خودرو و ایجاد انسداد نیستیم بلکه باید رقابت ایجاد کنیم تا شرکت های خارجی نیز محصولات خود را ارائه کنند و با افزایش کیفیت، سبزی‌کار و صیفی‌کار، خودشان قدرت انتخاب داشته باشند.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی درباره دستاوردهای حاصل از شرکت در این کنفرانس نیز اظهار کرد: در دومین کنفرانس وین، چکیده دستاوردهای چند سال گذشته و تکنولوژی های نوین در آزمایشگاه ها در عرصه کشت بافت و سلول ارائه شد. همچنین آگاهی از اینکه بسیاری از فرایندهای کشت بافت و سلول، پیچیده و از نظر ژنتیکی در حال شناسایی است و شیوه هایی که می تواند بازدهی کشت بافت و سلول را ارتقا دهد، از جمله دستاوردهای این کنفرانس بود. همچنین افزایش تولید و کاهش هزینه ها، روان سازی فرایندها، و نتایج سرمایه گذاری در تحقیقات بر فروش تکنولوژی و مواد شیمیایی موثر از دیگر نکات قابل توجه کنفرانس وین به شمار می رود.

شریعت پناهی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از شرکت کنندگان در کنفرانس امسال و سال گذشته، مدیران یا محققان شرکت‌های مطرح در حوزه کشت بافت و سلول بودند که برای شناسایی محققان و آشنایی با دستاوردهای آنها در کنفرانس های بین المللی شرکت می‌کنند در حالی که در ایران، حضور پررنگ شرکت های این حوزه را شاهد نیستیم و یا تنها در حاشیه سمینارها حضور می یابند که این رویکرد، نیازمند بازنگری است.

انتهای پیام