جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ابقای معاون تحول‌ساز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25503
پنج شنبه، ۹ شهریور، ۱۳۹۶ | 11:37

ابقای معاون تحول‌ساز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در سمت خود ابقا شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت طی حکمی دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری خود را ابقا کرد.

این ابقا پس از آن صورت گرفت که دکتر رضا ملک‌زاده پس از چهار سال هدایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دولت یازدهم، طی استعفایی از این مسؤولیت کناره‌گیری کرده بود.

در حکم ابقای معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت آمده است: «اینک که با اتکال به خداوند متعال و تأیید ملت بزرگ ایران دولت تدبیر و امید در آغاز راهی دوباره در جهت شکوفایی و توسعه هر چه بیشتر کشور قرار گرفته است، با عنایت به تخصص، تعهد و تجربیات ارزشمند جنابعالی به موجب این ابلاغ در سمت معاون تحقیقات و فنآوری ابقاء میشوید تا در چهارچوب قوانین بالادستی به ویژه سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون برنامه ششم توسعه و برنامه های ارائه شده توسط اینجانب در صحن مجلس شورای اسلامی و با بکارگیری توان و ظرفیت پژوهشگران علوم پزشکی کشور نسبت به تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت، حمایت از تحقیقات کاربردی، توسعه هدفمند شبکه های تحقیقاتی و شبکه های دانشی، توسعه مراکز رشد، پارک های فنآوری و شرکت های دانش بنیان و نیز حمایت از تحقیقات بومی و سنتی و ارتقاء جایگاه پژوهش های علوم پزشکی کشور در سطح بین المللی اقدام نمائید.

امید است با اتکال به خداوند متعال در انجام شایسته وظایف محوله با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در جهت ارتقاء سلامت مردم موفق باشید.»

دکتر ملک‌زاده، وزیر اسبق بهداشت، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس پژوهشکده گوارش و کبد، در حال حاضر با ۵۱۲ مقاله و اچ ایندکس ۶۱، پراستنادترین دانشمند علوم پزشکی ایران است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی،‌ همچنین ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاونت آموزشی این دانشگاه، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، معاونت تحقیقاتی فرهنگستان علوم پزشکی ایران و ریاست بیمارستان شریعتی تهران را در کارنامه  کاری خود دارد.

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و تحولات چهار سال گذشته

تحقق کامل سهم یک درصدی بودجه تحقیقات پزشکی برای اولین بار پس از انقلاب

پس از روی کار آمدن دکتر ملک‌زاده در معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، سهم یک درصدی بودجه تحقیقات پزشکی از اعتبارات وزارت بهداشت ، برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی، به طور کامل محقق و امیدهای تازه‌ای برای شکل‌گیری یک تحول در انجام تحقیقات پزشکی ایجاد شد.

ایجاد ۲۰ مرکز مطالعه کوهورت در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران

دکتر ملک‌زاده که مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در منطقه شمال ایران بوده است، طی مسؤولیت خود در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دولت یازدهم،‌ توانست ۲۰ مرکز مطالعه اپیدمیوژیک آینده‌نگر جمعیت بالغین ایران (کوهورت) را به منظور شناسایی علل بیماری‌ها و پیشگیری از آنها و با هدف مهم «کاهش هزینه‌های درمان در نظام سلامت ایران» پایه‌گذاری و نیز ۵۰ مرکز ثبت بیماری را با همین هدف ایجاد کند. مراکز مطالعات کوهورت و نیز مراکز ثبت بیماری طی سالهای آینده، برای آینده نظام سلامت آثار و ثمرات بسیاری خواهد داشت. بنابراین، این اقدام را شاید بتوان یکی از مهمترین رخدادها در دستاوردهای اجرایی تحقیقات پزشکی چهار سال گذشته نامید.

احیای «نیماد» برای دستیابی ایران به یک مرکز تحقیقات پزشکی شبه‌کشورهای پیشرفته

دکتر ملک‌زاده همچنین برای دستیابی ایران به مرکز تحقیقات پزشکی شبه کشورهای پیشرفته و حمایت از طرح‌های کلان ملی پزشکی، اقدام به احیای مؤسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی (نیماد) در دولت یازدهم کرد که این مرکز تحقیقاتی مهم، در دولت نهم تعطیل شده بود.

راه اندازی «کاکرین» ایران

با تلاش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و موافقت موسسه جهانی کاکرین،(شبکه جهانی محققان، متخصصان، مدیران، بیماران و علاقه مندان به حوزه سلامت برای اشتراک گذاری شواهد تحقیقاتی) مرکز کاکرین ایران برای نخستین بار راه اندازی شد. این مرکز ماموریت دارد تصمیم سازی آگاهانه بر مبنای شواهد تحقیقاتی در حوزه سلامت را ترویج دهد.

ایجاد و توسعه ۱۰ آزمایشگاه جامع تحقیقات و فراهم‌سازی زمینه ایجاد ۱۰ آزمایشگاه جدید

ایجاد ۱۰ آزمایشگاه جامع تحقیقات در دانشگاه‌های علوم پزشکی و برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۰ آزمایشگاه از دیگر اقدامات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دوران مسوولیت دکتر ملک‌زاده بود.

توسعه برنامه ملی کنترل سرطان

توسعه برنامه ملی کنترل سرطان،‌ به روز‌رسانی مرکز ثبت کارآزمایی بالینی ایران از سال ۱۳۹۳،‌ حمایت و توسعه زیرساخت و تجهیز ۹ اتاق تمیز (clean room) نیز در این دوره انجام شد.

جلوگیری از خروج نخبگان پزشکی با ایجاد و توسعه «پزشک پژوهشگر» و «دستیار پژوهش»

ایجاد و توسعه طرح‌های «پزشک پژوهشگر» و «دستیار پژوهش» در مراکز تحقیقات علوم پزشکی، دو طرح دیگری بود که موجب جلوگیری جدی از خروج بخشی از نخبگان علوم پزشکی کشور شد و در این دوره ۲۰۰ مرکز دارای دانشجوی دکتری پژوهش، به فعالیت مشغول بودند.

افزایش شمار دانشمندان «برتر» به بیش از ۴۰۰ نفر / اعطای گرنت تحقیقاتی به دانشمندان یک درصد برتر برای نخستین بار

از دیگر اقدامات مهم چهار سال گذشته معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دولت یازدهم  اعطای گرنت تحقیقاتی و جایزه به دانشمندان و فناوران برتر علوم پزشکی بود،. در ابتدای فعاليت دولت يازدهم، در علوم پزشکی ۸ دانشمند یک درصد برتر پُراستناد جهانی براساس نظام‌ رتبه‌بندی ESI در کشور وجود داشت که هم اکنون این تعداد به ۴۲ نفر افزایش یافت. همچنین در ابتدای فعاليت دولت يازدهم، ۱۲۰ محقق علوم پزشکی ایرانی دارای اچ ایندکس ۱۵ و بالاتر بر اساس Scopus وجود داشت که این تعداد به بیش از ۴۰۰ نفر افزایش یافت.

پایان دادن به اجبار دردسرساز « ارائه مقالات برای ارتقای اعضای هیات علمی «سرآمد آموزشی»

در دوره مسوولیت دکتر ملک‌زاده در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، برای نخستین بار سهم مقالات در ارتقای هیأت علمی «سرآمد آموزشی» دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، طی یک تصمیم تحول‌آفرین و پس از کش‌ و قوس‌های فراوان، به نصف کاهش یافت.

هیات علمی آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران که «سرآمد آموزشی» بودند، پیش از تصویب آیین‌نامه جدید، با کسب ۳۵ امتیاز حاصل از مقالات ISI شامل سه مقاله اجباری با نویسنده مسؤول یا نویسنده اول و چندین مقاله دیگر با نویسندگی میانی، از مرتبه استادیاری به دانشیاری و با کسب ۴۵ امتیاز با یک مقاله با نویسنده مسوول یا نویسنده اول، از مرتبه دانشیاری به استادی ، موفق به ارتقا می‌شدند که با اجری آیین‌نامه جدید و با کسب ۱۷٫۵ امتیاز حاصل از این مقالات می‌توانند مراحل ارتقا را طی کنند. این اقدام نیز یکی از مهمترین گام‌های معاونت تحقیقات وزارت بهداشت برای پایان دادن به یک اجبار دردسرساز در ارتقای هیات علمی سرآمد آموزشی بود.

افزایش جهشی کیفیت مقالات پزشکی بین‌المللی ایران

یکی از مهمترین اتفاقات در حوزه تحقیقات علوم پزشکی چهار سال اخیر،  توجه به کيفيت مقالات علوم پزشکی با ایجاد تغيير نظام ارزشيابی مراکز تحقيقاتی و تطبيق آن با شاخص‌های بين‌المللی بود که پیرو آن شاخص‌های کيفی به فرآيند ارتقای اعضای هيأت علمی افزوده و توجه به انتشار در مجلات معتبر علمی و بين‌المللی سازی پژوهشی مورد توجه قرار گرفت.

تامین بودجه کامل منابع الکترونیک اطلاعات علمی برای اولین بار 

در دوره مسوولیت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دولت یازدهم،‌ بودجه لازم برای تامین منابع الکترونیک اطلاعات علمی و دسترسی دانشگاه‌ها به این منابع به طور کامل فراهم شد.

ایجاد نخستین سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور 

در دوره یاد شده همچنین، برای نخستین بار  سامانه علم سنجی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور (isid.research.ac.ir) حاوی اطلاعات بیش از ۱۹ هزار هیأت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایجاد شد.

ایجاد سامانه نشریات نامعتبر علمی/ تشکیل ۱۵۰ کمیته اخلاق در پژوهش

در کنار این، سامانه نشریات نامعتبر و جعلی علوم پزشکی نیز راه‌اندازی و برای پیشگیری از انتشار مقالات تقلبی ۱۵۰ کمیته سراسری اخلاق در پژوهش تشکیل شد.

 

حمایت از دانشگاه‌های برتر علوم پزشکی کشور

برنامه ایرانوم در دانشگاه‌های علوم بهزیستی، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی مشهد ایجاد و برنامه پزشکی بازساختی (Regenerative Medicine) در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، تبریز، شیراز راه‌اندازی شدند.

طی چهار سال گذشته،‌دانشگاه‌‌های برتر و دارای عملکرد برجسته که در فهرست دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی یک درصد برتر جهانی قرار دارند از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد ، ایران و انستیتو پاستور ایران مورد حمایت ویژه قرار گرفتند.

افزایش شمار مراکز تحقیقاتی به ۷۱۳ مرکز

همچنین شمار مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی کشور در این دوره  از ۵۹۲ مرکز به ۷۱۳ مرکز افزایش یافت. واحد‌های تحقیقاتی بالینی در بیمارستان‌های آموزشی نیز از ۳۸ واحد  به ۵۲ واحد افزایش یافت.

افزایش مراکز رشد فناوری علوم پزشکی به ۸۰ مرکز

تعداد مراکز رشد فناوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی از ۵۴ مرکز رشد به ۸۰ مرکز رسید و شمار شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت از ۳۸۰ شرکت به ۶۷۳ شرکت با گردش مالي بیش از ۳۰۰۰ میلیارد ریال در سال افزایش یافت.

طی چهار سال گذشته همچنین شاهد توليد بیش از ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور تحقق سياست اقتصاد مقاومتي بودیم.

حمایت از ۱۲۰ مجله علمی پژوهشی علوم پزشکی

در این دوره چهار ساله همچنین ۱۲۰ مجله علمی- پژوهشی علوم پزشکی برتر مورد حمایت قرار گرفتند و اعطای رتبه علمی پژوهشی به ۱۳۱ مجله علوم پزشکی و نمایه ۲۹ مجله در پایگاه استنادی Pubmed ، هفت مجله در پایگاه استنادی Scopus و ۹ مجله در پایگاه استنادی Embase از دیگر اقدامات بود. در حال حاضر ۴۰۰ مجله علمی- پژوهشی علوم پزشکی در کشور منتشر می شود که ۵۷ مجله در پایگاه استنادی ISI Web of Science، ۹۱ مجله در پایگاه PubMed، ۹۲ مجله در پایگاه Scopus و ۷۰ مجله در پایگاه Embase نمایه می‌شوند.

راه‌اندازی نظام جمع‌آوری اطلاعات و ارزشیابی فناوری سلامت

راه‌اندازی نظام جمع‌آوری اطلاعات و ارزشیابی فناوری سلامت در قالب سامانه مدیریت اطلاعات فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور (Information Management System) نیز در این دوره محقق شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران تشریح کرد: بیانیه هشدار آمیز بی سابقه دانشمندان درباره وقوع «اپیدمی کبد چرب متابولیک» و خسارات سنگین آن در آینده ای نزدیک/ لزوم اجماع گسترده برای تغییر عنوان بیماری از «غیرالکلی» به «متابولیک»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها