پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رونمایی از تندیس «مریم میرزاخانی» در کنفرانس ریاضی ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25496
سه شنبه، ۳۱ مرداد، ۱۳۹۶ | 13:24

رونمایی از تندیس «مریم میرزاخانی» در کنفرانس ریاضی ایران

در افتتاحیه چهل و هشتمین کنفرانس ریاضی ایران از تندیس «مریم میرزاخانی»، تنها زن برنده مدال فیلدز و نابغه ریاضی ایران و جهان رونمایی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، افتتاحیه چهل و هشتمین کنفرانس ریاضی ایران صبح امروز با حضور استاد مهدی بهزاد، پدر علم گراف ایران، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، محمدعلی دهقان، رییس انجمن ریاضی ایران در دانشگاه بوعلی سینای همدان رونمایی شد.

تندیس مرحوم میرزاخانی، هنر استاد به‌رقم از لالجین بوده و قرار است به خانواده این ریاضیدان فقید تقدیم شود.

مریم میرزاخانی، استاد ریاضی دانشگاه استنفورد و تنها زن برنده مدال فیلدز – عالی ترین جایزه ریاضی جهان – ۲۴ تیرماه ۹۶ پس از چند سال تحمل رنج بیماری سرطان در سن ۴۰ سالگی درگذشت.

این نابغه ریاضی در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شد. وی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی جایزه نمرهٔ کامل شد.

میرزاخانی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. وی سپس در سال ۱۹۹۹ کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکتری خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت.

وی به عنوان یکی از ۱۰ ذهن جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و به عنوان «ذهن برتر» در رشته ریاضیات تجلیل شد.

میرزاخانی که عمدتا در زمینه نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته فعالیت داشت برنده جوایزی چون جایزه «ستر» از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ است.

وی از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بوده و پیش از این نیز به عنوان استاد دانشگاه پرینستون مشغول به فعالیت بوده است.

وی در اسفندماه ۱۳۷۶ در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که در آن تیم متشکل از میرزاخانی، ایمان افتخاری و حسین نمازی حضور داشت و در آن رتبه اول کشور را کسب کردند. این اتوبوس که از اهواز راهی تهران بود  به دره سقوط کرد و ۶ نفر از دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی – برندهٔ دو مدال طلای المپیاد جهانی – علیرضا سایه‌بان، علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران جان باختند و مریم میرزاخانی از جمله دانشجویان بازمانده از این سانحه بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رونمایی از قطعه موسیقی لوریس چکناواریان به یاد مریم میرزاخانی

درگذشت ریاضیدان برجسته ایرانی در سانحه تلخ رانندگی

اعلام فراخوان دومین جایزه مریم میرزاخانی

نمایه شدن مجله انجمن ریاضی ایران در MathSciNet

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها